Mobilbruk med barn

moccamint

Elsker forumet
http://www.tv2.no/2015/12/23/nyheter/teknologi/7833001

Anbefaler å lese denne! Jeg er en av de som er totalt avhengig av telefonen min, men den siste tiden er jeg mer bevisst. Bruker den ikke om morgenen før mini er avsted til barnehagen, og jeg tar den ikke fram etter jobb før etter at han har lagt seg.

Jeg vil så gjerne være 100% tilstede for guttene mine, og var ikke klar over hvor mange ganger barn søker anerkjennelse og bekreftelse i løpet av kort tid.

Men bilder må jeg selvfølgelig ta hele dagen :D <3

http://www.tv2.no/2015/12/23/nyheter/teknologi/7833001

Anbefaler å lese denne! Jeg er en av de som er totalt avhengig av telefonen min, men den siste tiden er jeg mer bevisst. Bruker den ikke om morgenen før mini er avsted til barnehagen, og jeg tar den ikke fram etter jobb før etter at han har lagt seg.

Jeg vil så gjerne være 100% tilstede for guttene mine, og var ikke klar over hvor mange ganger barn søker anerkjennelse og bekreftelse i løpet av kort tid.

Men bilder må jeg selvfølgelig ta hele dagen :D <3
Helt enig! Plutselig en dag sa sønnen min at jeg skulle legge bort tlf. Fikk litt sjokk, så nå ligger den i et annet rom så jeg ikke blir fristet! Det skjer så automatisk at man ikke helt tenker over det engang:o

Helt enig! Plutselig en dag sa sønnen min at jeg skulle legge bort tlf. Fikk litt sjokk, så nå ligger den i et annet rom så jeg ikke blir fristet! Det skjer så automatisk at man ikke helt tenker over det engang:o
Ja, jeg tenker på alle de gangene han helt sikkert har søkt oppmerksomheten min uten at jeg har fått det med meg! Toåringen min har også tatt telefonen ut av hendene mine og lagt den bort., og det var vel da det gikk opp for meg *Dårlig samvittighet*

For min del begynte denne avhengigheten i forrige permisjon fordi jeg tok mye bilder med telefonen, var mye alene på dagtid og chattet med andre venninner i permisjon etc. Skal ikke gjøre samme tabben denne gangen!

Ja, jeg tenker på alle de gangene han helt sikkert har søkt oppmerksomheten min uten at jeg har fått det med meg! Toåringen min har også tatt telefonen ut av hendene mine og lagt den bort., og det var vel da det gikk opp for meg *Dårlig samvittighet*

For min del begynte denne avhengigheten i forrige permisjon fordi jeg tok mye bilder med telefonen, var mye alene på dagtid og chattet med andre venninner i permisjon etc. Skal ikke gjøre samme tabben denne gangen!
Ja! Kjempedårlig samvittighet! Men det er godt de gir et klart bilde på hva de mener om det! Så man kan ta seg sammen! Ja samme her! Startet under permisjonen, var ikke så mye interaksjon å hente med poden alltid da nei, og var fæl under amming! Kanskje vi kan bruke denne permisjonen på å snu det:-) til å underholde oss uten mobil:)

Enig i stor grad, men samtidig må man ikke glemme at barn ikke MÅ sees hele tiden. Tror ikke det er sunt heller. Det er like viktig at de lærer seg å kunne finne på ting på egen hånd, og ikke måtte få bekreftelse til en hver tid. Barn har aldri blitt sett så mye som de gjør i våre dager, uten at det er negativt. Men det burde være en balansegang. Det er ikke høflig å sitte med mobilen framme når man skal være sosial med venner eller sin kjære, men man trenger jo ikke være sosial til en hver ledig tid. Her sitter jeg med mitt innimellom i løpet av dagen, enten det er mobil, strikketøy eller noe husarbeid, også får de små vente til mamma er ferdig. Etterpå kan jeg sette meg ned på gulvet og leke litt, og være 100% tilstede.

Bruker mobilen veldig lite når hun er våken og hjemme. Svarer kun på meldinger. Vil at hun skal ha min fulle oppmerksomhet :)

Enig i stor grad, men samtidig må man ikke glemme at barn ikke MÅ sees hele tiden. Tror ikke det er sunt heller. Det er like viktig at de lærer seg å kunne finne på ting på egen hånd, og ikke måtte få bekreftelse til en hver tid. Barn har aldri blitt sett så mye som de gjør i våre dager, uten at det er negativt. Men det burde være en balansegang. Det er ikke høflig å sitte med mobilen framme når man skal være sosial med venner eller sin kjære, men man trenger jo ikke være sosial til en hver ledig tid. Her sitter jeg med mitt innimellom i løpet av dagen, enten det er mobil, strikketøy eller noe husarbeid, også får de små vente til mamma er ferdig. Etterpå kan jeg sette meg ned på gulvet og leke litt, og være 100% tilstede.
Nei det er jeg enig med deg i:-) jeg tenker heller ikke eg må ha ham
I 100%fokus hele tiden, men merker stor forskjell på om
Jeg ser på tlf eller om jeg gjør andre ting som husarbeid/strikking eller liknende:)

Nei det er jeg enig med deg i:-) jeg tenker heller ikke eg må ha ham
I 100%fokus hele tiden, men merker stor forskjell på om
Jeg ser på tlf eller om jeg gjør andre ting som husarbeid/strikking eller liknende:)
Enig! Hvis jeg gjør andre ting er jeg mer tilstede og aktiv også. Og han får muligheten til å delta hvis han vil (når det er mulig selvsagt).

Veldig enig i det :)
Vi viste veldig godt når vi var små at vi ikke måtte forstyrre mor og far når de så på nyhetene eller leste avisen.
Ei fikk vi lov å forstyrre mor når hun drev å broderte bunad for eksempel.
Så litt mobil kan de tåle de små. Men er stor forskjell på å sitte hele tiden og det å sjekke den innimellom :)
Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet for at jeg sjekker mail, eller leser meldinger forran lille.
Men setter meg ikke ned å spiller. Eller henger på facebook - med mindre det er noe jeg må få med meg. Mye avtales jo gjerne på chatten eller diverse grupper på facebook.

Jeg fikk ikke mye oppmerksomhet sjøl under oppveksten.. Men da var det papiravisa og skravlings med venninner på hustelefonen.. Nå har vi jo alt i lomma - nyheter, venner, familie, banken, leksikon, bøker osv..

Men når det er sagt så vil jeg gjerne tilbringe tid med barna, og er mer bevisst nå enn noen gang på mobilbruken :)

Back
Topp