Vekta og sånn

Fyttirakkern, jeg hadde blitt så sinna hvis min jordmor hadde oppført seg sånn! Bytt jordmor så du slipper mer sånt tull! :)

Jeg er 17+2 og har gått opp 5 kg. Legen komenterte ingenting om at det var for mye da jeg var på kontroll på mandag o.O Er normalvektig og godt trent fra før da. Virker som det er innafor altså;p

Kjenner jeg blir stressa i kroppen av å lese dette her! Sint på dine vegne.

Hadde blitt stresset og sint om jordmor hadde gjort slik mot meg :(

Jeg ER overvektig (bmi 41) og jordmor presiserte overfor meg at spiser jeg sunt i svangerskapet så ville alt gå fint! Babi blir ikke stor av sunn mat! Jeg har ikke vekt hjemme pga anbefaling fra legen min (jeg fokusere for mye på vekt og ble frarådet å ha vekt hjemme for snart ett år siden) men på mandag MÅ jeg veie meg nå når jeg skal ta blodprøver føler jeg da jeg ikke har blitt veid siden uke 9...

Er 16+0 i dag... Ikke fått vært i så mye aktivitet pga dårlig form/kvalme og ikke mist influensa som hang i flere uker.

Så mye å lese, så mye å få servert av leger og jordmødre, så lite samsvar mellom hva som sies hvor. Ikke rart folk blir usikre og ikke hver hva de skal følge/gjøre/stole på

Jeg måtte veie med på første sjekk hos lege i uke 12, og hadde da gått opp 5kg. Hadde BMI på 30 før graviditet, og fikk vite at jeg må ta glukosetest pga høy vekt. Er nå 15+3 og har tilsammen gått opp 6,5 kg nå. Håper ikke jeg får kommentarer på det når jeg kommer til jordmor :( Har jo liksom gått ned 20 kg året før jeg ble gravid, så kroppen min er vant til å være stor.

Jeg er 19+2 nå og lå leeeenge på bare ca 1/2 kg opp,og vips på et par uker hoppet det opp 2,3 kg ca nå. Så det kan komme fort (har ikke spist noe ekstra):happy:

Hørt på makan, jeg hadde blitt sint og lei meg av sånn behandling! Bytt jordmor :-)

Så dårlig gjort da :-/ bytt jordmor. Jeg fortalte min jm at jeg spiste mye sukker siden det er det eneste som frister. Hun så på meg med store øyne og sa at man fikk store babyer da. Akkurat som om hun prøvde å skremme meg. Jeg har gått ned ca 4 kg siden jeg ble gravid. Er sånn smått overvektig, ca 15 kg for mye, og var det før jeg ble gravid også. Så jeg er redd jeg skal legge mye på meg i utgangspunktet, uten at jeg trenger å få det poengtert av andre.. regner med mange av dere tenker det samme. Virker som det leger og jordmødre sier er "Ikke slank deg i graviditeten, men slank deg litt likevel" .. det høres jo litt sånn ut :p

Nå heller jeg kanskje litt bensin på bålet her, men det er jo tross alt jordmor sin plikt å opplyse oss gravide om dårlige vaner/valg og dermed bidra til at den gravide og fosteret får et bedre svangerskap uten for mange komplikasjoner.

Når det er sagt så er jeg selv 20 kg overvektig og hadde nok blitt dødelig fornærmet om jordmor hadde uttalt seg på den måten som noen av dere beskriver. Det går jo an å få frem informasjon/motivasjon uten å skremme og ved å ordlegge seg på en annen måte. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at vi gravide kanskje er ekstra sårbare, spesielt når det kommer til vekt.

Nå heller jeg kanskje litt bensin på bålet her, men det er jo tross alt jordmor sin plikt å opplyse oss gravide om dårlige vaner/valg og dermed bidra til at den gravide og fosteret får et bedre svangerskap uten for mange komplikasjoner.

Når det er sagt så er jeg selv 20 kg overvektig og hadde nok blitt dødelig fornærmet om jordmor hadde uttalt seg på den måten som noen av dere beskriver. Det går jo an å få frem informasjon/motivasjon uten å skremme og ved å ordlegge seg på en annen måte. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at vi gravide kanskje er ekstra sårbare, spesielt når det kommer til vekt.
Helt enig om at det er jordmor sin jobb å veilede/opplyse, men hun jobber i et serviceyrke og burde da vite hvordan man ordlegger seg!

Så dårlig gjort da :-/ bytt jordmor. Jeg fortalte min jm at jeg spiste mye sukker siden det er det eneste som frister. Hun så på meg med store øyne og sa at man fikk store babyer da. Akkurat som om hun prøvde å skremme meg. Jeg har gått ned ca 4 kg siden jeg ble gravid. Er sånn smått overvektig, ca 15 kg for mye, og var det før jeg ble gravid også. Så jeg er redd jeg skal legge mye på meg i utgangspunktet, uten at jeg trenger å få det poengtert av andre.. regner med mange av dere tenker det samme. Virker som det leger og jordmødre sier er "Ikke slank deg i graviditeten, men slank deg litt likevel" .. det høres jo litt sånn ut :p
Prøvd frukt? Jeg bruker det (eller ren tørket frukt, vær obs på mengde og om det er sukret) på hverdager også blir det godis på lørdag + en boks brus <3

Har en svakhet for kirsebær om dagen så blir 7up Cherry på lørdager :D Gleder meg til det kommer moreller og kirsebær i butikkene <3

Greit nok å være obs på mat og slikt men helt nazi kan vel ingen klare å være ;) Sukkeret blir jo til fett og skjønner (basert på hva jeg ser mange på jobb heller i seg i løpet av en dag) at jordmødre vil være opplysende og få folk som har ett slikt kosthold til å legge om vanene sine

Så rarto_O..jeg er 19+3 og har gått opp bare 2 kg. (gikk ned 18 kg i første 12 uker pga hyperemesis). Da legen ment dette er for lite og henviste meg til nærings spesialist. Jeg faktisk tenkte å spørre om hvor mye egentlig dere har laget på seg så får jeg vite hvor står jeg.

17+1 her og vekta har ikke rørt seg... Jeg har ikke vært spesielt sunn og langt mindre aktiv enn før pga bekkenplager. Hadde jordmor sett mitt næringsinntak og aktivitetsnivå tror jeg hun hadde vært fremme med pekefingeren, men siden vekta ikke rikker seg er hun strålende fornøyd. Jeg er normalvektig, likevel er jeg et godt eksempel på at skinnet kan bedra! Kanskje bedre om de veileder på et generelt nivå enn å gå til personangrep når vi egentlig er i en sårbar situasjon.

Prøvd frukt? Jeg bruker det (eller ren tørket frukt, vær obs på mengde og om det er sukret) på hverdager også blir det godis på lørdag + en boks brus <3

Har en svakhet for kirsebær om dagen så blir 7up Cherry på lørdager :D Gleder meg til det kommer moreller og kirsebær i butikkene <3

Greit nok å være obs på mat og slikt men helt nazi kan vel ingen klare å være ;) Sukkeret blir jo til fett og skjønner (basert på hva jeg ser mange på jobb heller i seg i løpet av en dag) at jordmødre vil være opplysende og få folk som har ett slikt kosthold til å legge om vanene sine

Ja jeg er ganske klar over at jeg har ett ræva kosthold og prøver hele tia å kutte sukker. Men jeg får ikke i meg noen ting :-( alt kommer i retur.. brekker meg av det meste. Frukt også. Det som holder seg er polarbrød, oboy, potetskruer og mozell.. Håper på bedring snart... er 15+5 idag og ser ingen ende på elendigheten :-p

Er nå 18+5, og var på andre møte med jordmor idag. Altså en måned siden sist. Da lå vekta stabilt som den hadde gjort siden oktober, dvs før jeg ble gravid. Mens nå idag ser jeg at jeg har gått opp FEM kilo på en måned! Jordmora gjorde en stor sak ut av det, og det hele ble litt ubehagelig. For saken er den at jeg jobber 100% hver dag og er veldig aktiv. Kostholdet er så som så, men det har det alltid vært. Følte meg så slask der jeg satt og fikk kjeft av jordmora foran forloveden min for at jeg har gått opp for mye.. Er det flere som har gått opp i vekt den siste måneden?
Jeg er i uke 15 nå. Å jeg har gått opp 5 kg allerede :p Å jeg er ikke spesielt aktiv iom at bekkenet har begynt å krangle..
I forrige svangerskap gikk jeg opp 20 kg til sammen, hadde vel noen kg fra før av, men legen sa aldri noe på at jeg hadde gått opp 4-5 kg fra de gangene jeg kom på kontroll, før det stangerte og jeg gikk opp 1-2 kg de siste ukene.
Sekretæren på kontoret til legen sa sist jeg var der nå at det er bedre at jeg går opp enn at jeg ikke gjør det, det er jo ikke helt bra..

Fy og fysj, for en jordmor!! Det er forferdelig at man skal måtte møte på en slik person når jordmor skal være den personen man alltid skal kunne snu seg til uansett. Bytt jordmor, kjære deg. Du skal ikke grue deg til neste time.

Jeg er idag 17+3 og har gått ned nesten 5 kg siden uke 12 pga ekstrem halsbrann som gjorde at jeg ikke orket å spise. Først nå har jeg begynt å krype oppover igjen etter å ha begynt på medisiner. Jordmor har hele veien sagt at man ikke skal stresse med vektnedgang eller vektoppgang siden det er individuelt hvordan man øker i vekt. Noen går opp 8 kg på kort tid og blir stående der i lange tider, andre går sakte opp og andre igjen hopper litt oppover. At jordmora di gjorde en big deal ut av 5 kg opp på 1 mnd er helt bak mål!

Ja jeg er ganske klar over at jeg har ett ræva kosthold og prøver hele tia å kutte sukker. Men jeg får ikke i meg noen ting :-( alt kommer i retur.. brekker meg av det meste. Frukt også. Det som holder seg er polarbrød, oboy, potetskruer og mozell.. Håper på bedring snart... er 15+5 idag og ser ingen ende på elendigheten :-p
Håper det snur snart og at du får maten på G. Her har alt blitt bedre den siste uka og nå er jeg kanskje kvalm 1-2 ganger om dagen mot så og si konstant tidligere (16+1 i dag)

Sånn hadde jeg også det i mange uker. Bare "usunn" mat som gikk ned. Saft, salt chips, frysepizza, choco-frokost etc. Følte jeg hadde et jævlig kosthold. Snakket med legen, og hun var overhodet ikke bekymret. Det viktigste var at jeg fikk noe ned. Hun sa ofte: Hvis du bare kan spise chips, spis chips!! Orker du bare saft, drikk saft!!

Nå er jeg i uke 19, og den verste kvalmen har gitt seg. Nå spiser jeg normal mat igjen. Blir nesten kvalm av å tenke på frossenpizza ;) hehe. Og vann er igjen min favoritt-drikke.

Det er bare en periode. Hvis du er kvalm vil kroppen ha det bedre med noe i magen enn ingenting :-)

Min lege sa at det er viktigere at man får noe ned enn hva det er! Så jeg skulle bare benytte anledningen til å spise akkurat hva jeg ville!

Min lege sa at det er viktigere at man får noe ned enn hva det er! Så jeg skulle bare benytte anledningen til å spise akkurat hva jeg ville!

Ja jeg gidder ikke tvinge i meg alt mulig når jeg ikke har lyst på det :-) legen min sa faktisk at "men du er jo en voksen dame, du spiser det du må selv om du ikke har lyst på det".. kjente jeg ble rimelig forbanna. Gruer meg til jeg skal tilbake!

Så rarto_O..jeg er 19+3 og har gått opp bare 2 kg. (gikk ned 18 kg i første 12 uker pga hyperemesis). Da legen ment dette er for lite og henviste meg til nærings spesialist. Jeg faktisk tenkte å spørre om hvor mye egentlig dere har laget på seg så får jeg vite hvor står jeg.
Vil det si at du har gått ned 18 kg, for så å legge på deg 2 kg? Altså at du veger 16 kg mindre nå i forhold til før du ble gravid?

Back
Topp