Ligge på siden?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Mini elsker å ligge på siden. Hun ruller seg over ril siden selv også... Helt ok på dagtid, da sover hu jo ved siden av meg men syns det er skummelt på natta :(

Er det fyfy å sove på siden? Hva kan jeg evt gjøre for å forhindre det?

Mini elsker å ligge på siden. Hun ruller seg over ril siden selv også... Helt ok på dagtid, da sover hu jo ved siden av meg men syns det er skummelt på natta :(

Spurte helsesøster om dette, for mini her gjør akkurat det samme. Hun sa det kunne være lurt å prøve tilvenne soving på ryggen. Det gjorde ikke noe at hun sov på siden nå, men det var ingen gunstig sovestilling når hun klarte rulle over på magen. Ifm krybbedød. Når det er sagt gjorde storesøster det samme og det gikk helt fint :)

Storebror her la jeg stort sett bestandig på siden, han sov jo så mye bedre da. Å det blir som de ligger i stabilt sideleie, gulper de så kommer det iallefall fritt ut.

Lillegutt her sover som regel på siden, men nå ligger han ikke alene men inntil meg om natta også:)

Spurte helsesøster om dette, for mini her gjør akkurat det samme. Hun sa det kunne være lurt å prøve tilvenne soving på ryggen. Det gjorde ikke noe at hun sov på siden nå, men det var ingen gunstig sovestilling når hun klarte rulle over på magen. Ifm krybbedød. Når det er sagt gjorde storesøster det samme og det gikk helt fint :)

Er det jeg er redd for, var selvfølgelig så idiot at jeg googlet det, og fikk jo opp en hjerteskjærende historie om en babygutt som ble funnet død på morgenen :( han hadde tydelige rynker på nesen noe som tydet på at han hadde rullet over på magen og ikke klart å rulle tilbake :( fikk jo tårer i øynene med en gang ... For det er jo faktisk fort gjort og kan skje...

Gutten min sov på siden fra han var ca to mnd, han rullet også dit selv. Da han nærmet seg tre mnd la han seg alltid på siden, også hvis vi gikk inn etter at han hadde sovnet for å snu ham. Da våknet han, sutret litt, snudde seg tilbake til magen og sov videre... Vi spurte på helsestasjonen, og de mente at så lenge han snudde seg selv (og klarte å snu seg tilbake til ryggen) så gikk det fint :) Han er fem mnd nå, og sover bare på magen

Min må sove på siden pga gulp og stille refluks. Broren gjorde det samme, gikk helt fint :) Bare ikke glem å snu hode så de ikke blir skjeve hvis de foretrekker 1 side :)

Min gjør også det, og helsesøster tipset om å rulle sammen et lite teppe og legge som støtte foran magen på siden på en måte, når hun ligger i babynest i krybba - sånn at hun ikke klarer å rulle seg videre på magen...

Det er ikke farlig sove på siden når de snur seg dit selv, men legg henne konsekvent på ryggen hver gang du legger henne ned, og snu hodet til annenhver side, så hun ikke blir flat i hodet.
Det bør helst ikke være noe annet i sengen enn en liten dyne, men et sammenrullet/-brettet teppe på hver sin side, kan hindre at hun snur seg.
Det er mange andre ting som er mye farligere ifht krybbedød enn at de snur seg på siden, og heldigvis vet vi så mye om det i dag, at det er få som dør i krybbedød, selv om vi foreldre er veldig redde for det.
Den redselen gir seg litt etterhvert, og man klarer å slappe av litt og føle seg litt mer trygg.
Etterhvert vil hun snu seg på magen også, og da må man være trygg i viten om at det går fint så lenge de gjør det selv, for da er de klare for det.
De er programmert til å snu hodet når de gulper, hoste hvis de får ting i halsen, og vil si ifra hvis de har problemer.
Så lenge madrassen/sengetøyet ikke er veldig mykt, er det veldig liten sjanse for at hun får hodet ned i madrassen, uten å klare å si ifra eller snu seg selv.
Du sjekker henne sikkert ofte også, så prøv å ikke la angsten for dette ta over helt. <3

Jeg fikk beskjed om at hun bare kunne sove på siden, så det gjør hun masse. Hun sover utenom det på magen...
Har bare fått henne til å sove på ryggen en gang...

Fikk beskjed om å snu over på rygg når baby snur seg til siden og å alltid legge ned på rygg.
Men baby snur seg jo selv, og våkner når vi prøver å snu over til rygg, så vi bruker babynest i senga, for da orker ikke baby bry seg med å snu seg over på sida av en eller annen grunn...

Var hos helsesøster nå og hun mente det ikke var farlig :) så kunne med god samvittighet la henne ligge på siden, men passe på å veksle på hvem side...

Min sover også best på siden og det gjorde storebror også. La et teppe e.l. under magen så han ikke skulle rulle over på magen. Jordmor nå sa han bare kunne sove på siden, og at det bare er helsesøster som er hysterisk på slikt ;-)

Min sover også best på siden og det gjorde storebror også. La et teppe e.l. under magen så han ikke skulle rulle over på magen. Jordmor nå sa han bare kunne sove på siden, og at det bare er helsesøster som er hysterisk på slikt ;-)

Ikke dumt å putte teppe ved magen ... Det skal jeg gjøre ;) takk for tips :p

Back
Topp