Flau over hjemmet vårt

Jeg er skikkelig flau over hvordan vi har det i hjemmet vårt. Vi har fine møbler og har begynt å få et fint oppusset hus. Men vi klarer ikke å holde orden!
Mitt problem er at jeg ikke klarer å ta ting med en gang, feks oppvasken. Og ting blir liggende på andre steder enn de hører hjemme.

Mannen er et kapittel for seg selv. Han syns det er helt flott med skrujern på kjøkkenet, olje til bilen på badet og papirer overalt i huset. Han er absolutt ikke med på laget mitt, han syns vi har det ok....

Jeg derimot trives ikke. Vi har en jente på 10 mnd. Hun sover ikke så godt om kveldene, så jeg får ikke tatt huset da. Planen er å ta en kjapp ryddig hver kveld pluss å holde de rommene vi oppholder oss i ryddig. Men det begrenser seg når jenten er våken

Tips mottas med takk!
Evig kaos. Føler med deg. Jeg strammet tøylene når jeg hadde en mnd igjen av svangerskapet. Nå er det siste vi gjør før vi legger oss. Å rydder huset tar oppvaska bretter klær om det ikke er gjort.

Dette har endt med at gubben litt etter litt begynner å rydde etter seg med en gang. Hvet ikke hvorfor. Men tror det ligger i det at når han vil gå i sengs så er han så trøtt at da vil han legge seg fort. :)) men vi bor ganske trangt og er mange individer så det er uansett rotete her:)

Jeg er også sånn, men så flytta venninna mi inn i naboleiligheten og måtte plutselig ha det ryddig til en hver tid :)

Men jeg er ikke redd for å vise rot heller. Det er er hjem med småbarn og foreldre i full jobb..

Blir aldri strøkent her heller.. Når hun er våken må hun aktiviseres.. Om hun eeendelig sovner på dagen så lister vi oss rundt i frykt for å vekke henne. :-p

Hjelper å invitere folk på besøk, da må vi ta en skikkelig sjau. Så får hun sitte og se på oss fyke rundt fra vippestolen sin... :-p
Haha, slik er det her også! Bra vi ikke er alene ;)

Vi har hatt det sånn nå i flere år. Klarte ikke å få det ryddig, klarte ikke finne rutinet som funket. Vet du hva vi gjorde..!? Vi flyttet... Da MÅTTE vi ta alt, sortere alt, rydde alt osv... Mitt tips er derfir å flytte!! :-D Jeg sier ikke at dere akalzselge huset og kjøpe nytt, flytte ordentlig altså.... Men pakk, rydd og gå gjennom ABSOLUTT ALT som om dere skulle flyttet. Sett i esker, få skrevet pp hver eske hvilket rom det Skal til, h a det er osv... Så vasker dere ned hele huset (dugnad er gull!!), og flytrer inn med blanke ark! Vet det er mange slike "ryddeterapeuter" som anbefaler dette og.
Det er omfattende, men har du lyst på et ordentlig rent og ryddig hjem, så er det jo verdt det :-)

Har det helt på samme måte! Vanligvis blir jeg glad for spontant besøk, men med baby i hus er det konstant kaos.

Rydde, kaste og gi bort ting som ikke brukes. Ta alt etter hvert, i det minste før man legger seg. Her blir tid med mini prioritert frem til han legger seg, men når han er i seng tar jeg en runde på alt jeg ikke rakk før på dagen.

Jeg er også flau over huset vårt. Det er bygget i 86 og ikke pusset opp siden. Bare malt vegger. Syntes det er flaut å få besøk når vi har gammelt gulv og ting ikke er up to date! Kjøkkenet er helt jævelig!

Litt sånn er det her også. Jeg føler jeg rydder og rydder, men det blir aldri ryddig. Maser og maser på mannen, særlig angående kjøkkenbenken, for han legger ALT dit. I skrivende stund ligger det to dager med post (reklame), en genser, en usb-kabel, to esker med halspastiller, en bruksanvisning, en snusboks og en refleks der. Ostehøvel, smørkniv og pose med brød ligger spredt utover, langt fra brødboks og brødfjøl. Kjøkkenbenken er det første man ser når man kommer inn døra hos oss, og jeg VIL ha den ryddig, men gahhhhh... :-P

Jeg blir stresset og i dårlig humør av rot og uorden så her er det alltid ryddig på kjøkken, gang, bad og stue. Legger alltid tilbake ting som er brukt og tar det meste med en gang. Rydder alltid leker på kvelden. Men det hjelper at de stort sett holdes på lekerommet, da blir det ikke så ille i stua. Litt mere rot på kontoret, lekerommet til barna og soverommene men rydder stort sett opp en gang i uka. Er mest opptatt av at det er ryddig ikke at det skal være så super rent. Men vasker stue, kjøkken og gang Tirsdag. Soverom, kontor og lekerom Onsdag og bad på Torsdager. Klær vaskes Mandag, Tirsdag og Onsdag. Da kommer jeg alltid til bunnen av skittentøyskurven hver uke. Synes det hjelper å ha faste dager å gjøre ting på. Det må støvsuges noen ekstra ganger innimellom på kjøkkenet da. Det jeg sliter med er bretting av klær. For det er så håpløst kjedelig.... Mannen er super uryddig så jeg rydder etter han også. Han er flink til å vaske og støvsuge så det får gå at jeg må rydde etter han.

Mitt beste tips er å ikke ha flere ting enn dere trenger.
Med jevne mellomrom merker feks alle klær/kjøkkenredskaper/toalettsaker/etc med en liten klisterlapp. Ved bruk fjerner jeg denne lappen. Et år senere går jeg gjennom tingene, og kvitter meg med det som fortsatt har lappen på - stort sett uten nåde.
Ellers er mannen her veldig flink til å legge klær mellom senga og skittentøyskurven. Det har jeg gitt opp, er visst helt uhelbredelig.
Han er også flink til å legge verktøy fra seg på alle overflater. Men blitt litt flinkere etter han plutselig har fått det travelt på morgenene, fordi jeg har rydda dem ut av syne, uten å fortelle ham hvor. :p
Alt bør ha sin faste plass, som alle i huset kjenner til.
Faste vaskedager, og gjerne spre det litt utover, så ikke det blir for mye hver dag. Her vasker vi feks badet hver tirsdag og skifter sengetøy hver fredag.
Aldri gå inn på kjøkkenet/mellom rommene/etasjene uten å ha noe i hendene. Ser du på tv og skal på do, ta med deg bodylotionen eller ta en omvei til kjøkkenet for å kaste sjokoladepapiret.

Er ikke vanskelig å holde orden dersom man bare gjør litt hele tiden. :) men litt rot må man tåle med småbarn. Men holder man det sånn noenlunde, så er det mye mindre arbeid sånn generelt sett. Vi har selvsagt senka kravene til ryddighet etter hva livssituasjonen tilsier. Men det som er vårt mål, er at det ikke skal være flaut dersom noen kommer på overraskelsesbesøk. Så tar vi det derfra. :)

Jeg er også flau over huset vårt. Det er bygget i 86 og ikke pusset opp siden. Bare malt vegger. Syntes det er flaut å få besøk når vi har gammelt gulv og ting ikke er up to date! Kjøkkenet er helt jævelig!

Kjenner meg igjen i den... Bor i hus som er oppusset i 1970 og 1994, kjøkkenet er fra 1970 og helt ubrukelig, men siden vi ikke eier det bruker vi heller ikke penger på det selvfølgelig :P

Kjenner meg igjen :-P
Er det totale kaos, og vi er veldig glad for at det er noen som kommer innimellom, så sant de sier fra i god tid :-P

Nå vet vi at svigermor kommer til helga feks :-P
Så jeg må ta litt hver dag nå frem til de kommer :-P

Flaks jeg er sykmeldt denne uka :-P

Men vi har altfor mye som ligger absolutt over alt! Både her oppe og i kjeller. Vi har ikke nok plass! Eller kanskje vi har for mye ting :-P

Må liksom alltid ta en sjau på noen timer når det skal komme noen :-P

Jeg for min del blir stresset når det er rotete rundt meg, jeg bare klarer ikke å finne roen. Det handler ikke om at jeg skal ha noe utstillingshjem, men at jeg må ha det oversiktlig og ryddig rundt meg for å kunne klare å slappe av. Så om jeg smører meg med bodylotion i stuen, så sitter jeg den på plass med en gang jeg er ferdig. Om jeg dusjer og ligger klær på badegulvet, så bærer jeg de med meg ut på vaskerommet når jeg ferdig på badet. Middagen blir ryddet vekk med en gang alle er ferdig. På denne måten slipper jeg også å ta skippertak. jeg unngår unødvendig stress på denne måten.
Jeg er akkurat like dann ;) og da blir det heller aldri veldig rotete ;)

Høres ut som oss dette her ja :) Leker strødd overalt, oppvask som må taes, en hel haug av klær som skal vaskes. Masse rene som burde brettes og legges i skapet, men skapene er fulle av klær; sommerklær, høstklær, alt av klær. Skulle selvfølgelig vært sortert, og nå er jeg gravid, så mesteparten passer ikke uansett. Nå er det gått så langt at jeg er 30 uker på vei, så vet ikke om jeg skal orke å pakke vekk klærne likevel, siden det er så kort igjen av svangerskapet. I tillegg bor vi på 43 kvadrat, så det skal ikke mye til før strøken leilighet blir bombet heller... Boden er et kapittel for seg selv, og rommet til lillegutt er et kaos uten like. Men det er vel det som følger med <3 småbarnstida <3

Jeg orker ikke rot. For meg er rot ofte forbundet med støv og skitt også.

Tar ting litt etterhvert. Setter ting på plass etter å ha brukt det. Skippertak funker dårlig, det er jo så kjedelig! Oppvask går jo kjempefort bare man tar det med en gang :-) Da kan man også slappe av med god samvittighet, det betyr jo ikke at man ikke prioriterer tid med familien.

Mitt hjem er ikke et utstillingshjem selv om liker å ha det rent og ryddig ;)

Sånn er det her også [emoji20] men har blitt litt flinkere p ta ting etterhvert, men har fortsatt et stykke igjen.

Inspirert av tråden har jeg nå tatt en sjau på stua :-P
Er ikke ferdig, men er syk så må ha en pust i bakken ;-)
Og så brukte jeg litt tid på å skru sammen stuebordet ordentlig, det har blitt litt løst i skruene :rolleyes:

Tøtta vår har store mageproblemer og sover rett og slett ikke på dagtid med mindre det er på brystet så her ble løsningen og ta ting underveis, eller bæresele. Fester henne til brystet i bæreselen og da er det null problem og pusle rundt i huset, i tillegg trives hun og greier å sove.

Back
Topp