whatthewhat
Glad i forumet
Hva tenker dere Ift amming?
http://www.tv2.no/nyheter/8031841/
http://www.tv2.no/nyheter/8031841/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mente ikke å støte noenJeg blir provosert av å lese sånn så orket bare lese det øverste. Datteren min ville ikke ha fulle måltider før 13 mnd. Skulle jeg fulgt det hadde hun sultet ... Og de tar ikke opp alt det positive som er med amming![]()
Nå stod det da ingenting i artikkelen om å droppe amming og gi fulle måltider, men å introdusere annen kost ved siden av ammingen fra 4 mnd i stedet for 6 mnd som er anbefalingene nå. Melk skal uansett være hovednæring frem til barnet er 1 år minimum. Skjønner ikke hva som er så provoserende?Jeg blir provosert av å lese sånn så orket bare lese det øverste. Datteren min ville ikke ha fulle måltider før 13 mnd. Skulle jeg fulgt det hadde hun sultet ... Og de tar ikke opp alt det positive som er med amming![]()
Da hadde hun sultet fordi hun nektet å ta i mot noe før 8 mndNå stod det da ingenting i artikkelen om å droppe amming og gi fulle måltider, men å introdusere annen kost ved siden av ammingen fra 4 mnd i stedet for 6 mnd som er anbefalingene nå. Melk skal uansett være hovednæring frem til barnet er 1 år minimum. Skjønner ikke hva som er så provoserende?
Her begynte vi smått med smaksprøver av kokte moste grønnsaker og frukt fra ca 5 mnd + litt smaksprøver av maisgrøt. Ellers var det kun pupp frem til 6 mnd. Etter det ville han ikke ta puppen mer og vi gikk over til mme og utvidet tilskudd av fast føde etter hvert. Min var "treig" motorisk, men om det kom av manglende b12 eller bare naturlig (han var fortsatt innenfor normalen motorisk, men seint i forhold til de som er tidlig ute) vet jeg jo ikke. Kanskje de burde innføre sjekk av b12 nivåer på kontroller om det er så viktig?
Nå stod det da ingenting i artikkelen om å droppe amming og gi fulle måltider, men å introdusere annen kost ved siden av ammingen fra 4 mnd i stedet for 6 mnd som er anbefalingene nå. Melk skal uansett være hovednæring frem til barnet er 1 år minimum. Skjønner ikke hva som er så provoserende?
Her begynte vi smått med smaksprøver av kokte moste grønnsaker og frukt fra ca 5 mnd + litt smaksprøver av maisgrøt. Ellers var det kun pupp frem til 6 mnd. Etter det ville han ikke ta puppen mer og vi gikk over til mme og utvidet tilskudd av fast føde etter hvert. Min var "treig" motorisk, men om det kom av manglende b12 eller bare naturlig (han var fortsatt innenfor normalen motorisk, men seint i forhold til de som er tidlig ute) vet jeg jo ikke. Kanskje de burde innføre sjekk av b12 nivåer på kontroller om det er så viktig?
Ikke deg da artikkelenMente ikke å støte noendet handler vel like mye om introduksjonen av mat ikke fulle måltider. når man starter med det
De mener vel amming er bra, og er vel ikke snakk om fulle måltider verken den ene eller andre veien
dessuten har jo retningslinjene de siste årene vært fullamming til minimum 6 mnd..
Nå er det vel ikke skrevet noen plass at det er anbefalt enda? Men at studier viser en sammenheng mellom fullamming og b12 mangel. Det kan man fikse med feks å gi et tilskudd av b12 i stedet for fast føde om barnet ikke vil ha. Jeg tenker at det er viktig at ting forskes på og at det feks kan føre til at de faktisk sjekker b12 nivåene til barna om det faktisk har noe å si for utviklingen.Da hadde hun sultet fordi hun nektet å ta i mot noe før 8 mnd![]()
Det med at amming ikke er så bra. I andre land er det anbefalt til 2 år å amme. Her er det 1 år... Store forskjeller. Og som min helsesøster sa skulle jeg ha del ammet fra 4 mnd hadde jenta mi sultet fordi hun var ikke klar for fast føde før 8 mnd. Men barn er forskjellig. Hun ble fullammet til 13 mnd og fikk smaksprøver fra 8 mnd.
Her har vi ikke merket noen ting![]()
Jeg blir bare provosert at de anbefaler alle dette. Ikke alle barn er klare for fast føde ved 4 mnd og ikke alle ved 6 mnd. Noen har ikke utviklet behovet for det så tidlig.
Datteren min gikk fint opp i vekt selv om hun ikke hadde fastføde
Det har vært i media før at de anbefaler fra 4 mnd. Ja ser den med B12 men da burde de jo skrive litt annerledes mener nå jegNå er det vel ikke skrevet noen plass at det er anbefalt enda? Men at studier viser en sammenheng mellom fullamming og b12 mangel. Det kan man fikse med feks å gi et tilskudd av b12 i stedet for fast føde om barnet ikke vil ha. Jeg tenker at det er viktig at ting forskes på og at det feks kan føre til at de faktisk sjekker b12 nivåene til barna om det faktisk har noe å si for utviklingen.
Barnet ditt hadde ikke sultet, for det er ingen som anbefaler å kutte ut melken og bytte den ut med mat. Det er snakk om å begynne tilvenning av smaksprøver. Vil ikke barnet ha så vil ikke barnet ha, da får babyen melk. Så fortsetter man å tilby smaksprøver.
Det er anbefalt å amme til to år her også hvis man kan. Melk skal være hovednæring til minimum 1 år, men gjerne videre etter det også. Vår fikk mme frem til han var 20 mnd ved siden av den faste føden fordi han spiste lite fast føde.
Jeg er glad de forsker på ting slik at det kan tilpasses det enkelte barns behov. Barn som får mme feks anbefaler de jo å begynne med smaksprøver ved 4 mnd om ikke mme klarer å dekke behovet for mat, i stedet for å øke mengden mme.Ja jeg syns det var litt
Interessant jeg, for for min del hadde jeg ikke nok melk, men møtte veldig motstand på helsestadjon mot å introdusere mat før 6mnd, fordi det skulle Fullammes.hadde jo lyst til å følge retningslinjene selvgjorde som deg og startet med bittelitt introduksjon i 4-5mnd, og delammet, men følte alltid litt på det..
Sånn alt i alt er vel noen unger flinke motorisk mens andre feks er raskere på språk osvmen hadde jo vært kjekt å se på nivåene
husker D vitaminer og jern falt raskt hos Min da vi var på noe ekstra oppfølging grunnet noe annet.. Også syns jeg det er litt interessant å høre når andre introduserte/tenker introdusere mat
![]()
Er for amming jeg også, men tenker at det ene ikke utelukker det andre. Også syns jeg man kan lese en hel artikkel før man går i lufta og lar seg provosere.Det har vært i media før at de anbefaler fra 4 mnd. Ja ser den med B12 men da burde de jo skrive litt annerledes mener nå jegjeg er litt ammegal
på ammegruppen er folk sinte og frustert fordi det blir snakket nedlatende om amming føler vi ...
Ikke noe ment mot dere kun artikkelen jeg blir så provosert over![]()
Ja til B12 tilskudd og nei til smaksprøver ved 4 mnd mener jeg![]()
Helsesøster sa 1 år til meg, men hun var for 2 år og videregodt dere hadde mme til 20 mnd
![]()
Litt dårlig dag bare. Føler bare vi som ammer lenge blir mer og mer sett ned på. Det er jeg ikke alene om i gruppen jeg er medlem av. Derfor vi reagerer sånn.. Men det du sa med b12 er jeg enig iEr for amming jeg også, men tenker at det ene ikke utelukker det andre. Også syns jeg man kan lese en hel artikkel før man går i lufta og lar seg provosere.
Jeg tenker det får være opp til hver enkelt hvordan de ønsker å tilføre b12. For noen kan det være via smaksprøver, for andre vil det være gjennom tilskudd.
Akkurat det tror jeg går begge veier, de som flasker føler seg nok sett ned på av de ammende og føler ammepress, mens de som ammer lenge føler de blir sett rart på av de som ikke ammer. Begge grupper er sårbare på sitt vis og har piggene ute med en gang det dukker opp noe om amming/flasking. Om bare alle kunne bli flinkere å akseptere at man er forskjellige og har forskjellige syn og forskjellige behov hadde det nok vært lettere for alle parter å bare senke skuldrene og kose seg med sitt eget valg. Blir folk av barna uansett om melka kommer fra pupp eller flaske. Det viktigste er å ha trygge stabile foreldre og masse kjærlighet.Litt dårlig dag bare. Føler bare vi som ammer lenge blir mer og mer sett ned på. Det er jeg ikke alene om i gruppen jeg er medlem av. Derfor vi reagerer sånn.. Men det du sa med b12 er jeg enig iopp til hver enkelt. Skal holde meg unna debatter når jeg er så hormonell som idag
![]()
Jeg ser ikke ned på de som gir flaskeAkkurat det tror jeg går begge veier, de som flasker føler seg nok sett ned på av de ammende og føler ammepress, mens de som ammer lenge føler de blir sett rart på av de som ikke ammer. Begge grupper er sårbare på sitt vis og har piggene ute med en gang det dukker opp noe om amming/flasking. Om bare alle kunne bli flinkere å akseptere at man er forskjellige og har forskjellige syn og forskjellige behov hadde det nok vært lettere for alle parter å bare senke skuldrene og kose seg med sitt eget valg. Blir folk av barna uansett om melka kommer fra pupp eller flaske. Det viktigste er å ha trygge stabile foreldre og masse kjærlighet.
Nei, jeg tror egentlig ingen ser ned på hverken den ene eller den andre, men mange tror det. Bare se feks når det dukker opp diskusjoner på generelt her om å amme store barn.. Om noen svarer feks at de ikke ønsker å amme etter 1 år fordi det for DEM SELV føles unaturlig - da går alle de som ammer lenge rett i forsvar og tar det personlig til seg selv og begynner å pøse ut artikler om hvor viktig amming er for utvikling av hjernen og immunforsvar, som igjen kan føre til at de som gir flaske føler at de ikke kan gi barnet sitt det beste. Og da har man det gående. Det beste er egentlig å bare holde seg unna alt av slike debatter/diskusjoner, for noen vil alltid føle seg støtt uansett, gjerne begge gruppeneJeg ser ikke ned på de som gir flaskefor noen fungerer ikke amming. Jeg er flaske barn og viktigste er at barnet får mat ene eller andre veien
![]()
Ja trygt og stabilt rundt seg med masse kjærlighet er det viktigste![]()
Helt santNei, jeg tror egentlig ingen ser ned på hverken den ene eller den andre, men mange tror det. Bare se feks når det dukker opp diskusjoner på generelt her om å amme store barn.. Om noen svarer feks at de ikke ønsker å amme etter 1 år fordi det for DEM SELV føles unaturlig - da går alle de som ammer lenge rett i forsvar og tar det personlig til seg selv og begynner å pøse ut artikler om hvor viktig amming er for utvikling av hjernen og immunforsvar, som igjen kan føre til at de som gir flaske føler at de ikke kan gi barnet sitt det beste. Og da har man det gående. Det beste er egentlig å bare holde seg unna alt av slike debatter/diskusjoner, for noen vil alltid føle seg støtt uansett, gjerne begge gruppene![]()
Vi vet ikke hvordan det blir neiJeg håper at jeg denne gangen kan amme lengre enn 6 mnd, minimum 1 år men gjerne lengre også. Så ser jeg an behovet hos babyen når det kommer til innføring av smaksprøver. Man må bare ta det som det kommer.