svangerskapsdiabetes

jcecilie

Gift med forumet
Må man på slankekur for å få til normal blodsukker. Måler meg før og etter mat, og havner nesten alltid over 8 etter mat. Lurer kanskje drikken har noe si, men kan være pålegg også kanskje. Kan mye om sunn mat og slanking, men hadde jo ikke tenkt å slanke meg under svangerskapet. Prøvde meg på en hjemmelaget salat her en dag, men det gikk dårlig gitt for den kom opp igjen. I svangerskapet har det godt i mye ensformig mat pågrunn av kvalme og brekninger. Og da er det nok loff og solo som har hvert synderen til at jeg har for høyt blodsukker.

Dere som har svangerskapsdiabetes hva spiser og drikker dere i løpet av en dag? :)

Frukost: 1 yoplai dobbel + litt blåbær evt. Havregryn i. Etter 2 1/2 - 3 timar: eit knekkebrød(md lite karbs) ost og hamburgerrygg på. Lunsj: ei brødskive (havrebrød) med smørost/leverpostei/nøkkelost + paprika/agurk/tomat pluss litt bær/melon/gulrot. Middag: kan eta heilt vanleg, bare ta meir av kjøtt og grønnsaker, lite av pasta og potet. Et litt fullkornpasta og eit lite jordeple, mm held meg unna ris. Eg må ikkje passe vekta, så har fått beskjed om at eg ikkje treng å passe på fettinnhald, noko som er positivt då fett er med på å senke blodsukker.
2,5-3 t etter middag: eit knekkebrød evt. Litt frukt og nøttar. Kveldsmat: ei brødskive med havrebrød med leverpostei/smørost/skinke/egg osv. Egg kan du eta masse av. Drikke: vatn, funsaft, farris, sukkerfri brus, sukkerfri iste. Eg held meg unna mjølk og juice, mn kan ha litt mjølk i mat. Trikset er å ikkje eta så store porsjonar. Vert du for mett, stig blodsukkeret veldig, nesten uansett er min erfaring :-)

Frukost: 1 yoplai dobbel + litt blåbær evt. Havregryn i. Etter 2 1/2 - 3 timar: eit knekkebrød(md lite karbs) ost og hamburgerrygg på. Lunsj: ei brødskive (havrebrød) med smørost/leverpostei/nøkkelost + paprika/agurk/tomat pluss litt bær/melon/gulrot. Middag: kan eta heilt vanleg, bare ta meir av kjøtt og grønnsaker, lite av pasta og potet. Et litt fullkornpasta og eit lite jordeple, mm held meg unna ris. Eg må ikkje passe vekta, så har fått beskjed om at eg ikkje treng å passe på fettinnhald, noko som er positivt då fett er med på å senke blodsukker.
2,5-3 t etter middag: eit knekkebrød evt. Litt frukt og nøttar. Kveldsmat: ei brødskive med havrebrød med leverpostei/smørost/skinke/egg osv. Egg kan du eta masse av. Drikke: vatn, funsaft, farris, sukkerfri brus, sukkerfri iste. Eg held meg unna mjølk og juice, mn kan ha litt mjølk i mat. Trikset er å ikkje eta så store porsjonar. Vert du for mett, stig blodsukkeret veldig, nesten uansett er min erfaring :)

Tusen takk for svar:)
Da får jeg bare være skikkelig streng med meg selv og prøve meg fram på hva jeg liker og ikke. Og hvordan det går etter å ha spist det. Det skal ikke være lett å være gravid gitt:joyful: når hormonene gjør at det er en del mat som ikke smaker godt og noe som smaker veldig godt. Samt uggen etter noen ting jeg har spist.
Tusen takk igjen, så får jeg ta tipsene dine med meg:)

Jeg har høy BMI, men må ikke slanke meg til tross for påvist svangerskapsdiabetes :) jeg regulerer mitt blodsukker veldig greit med mat. Det kan imidlertid variere hvordan kroppen greier å regulere blodsukkeret selv, noen greier ikke det i det heletatt, mens andre greier det delvis.

Har også erfart at mye mat man ikke tenker over inneholder mye sukker. Melk for eksempel, er både tilsatt sukker og inneholder melkesukker... Tilsynelatende grovt brød kan være farget og dermed ikke inneholde så mye grovt mel som man tror, i tillegg kan det være tilsatt mye sukker, eventuelt sirup... Makrell i tomat skal jo være sunt, men er tilsatt mye sukker. Jeg kan likevel spise to brødskiver med et grovt brød som inneholder mye korn og nesten ikke tilsatt sukker, og vann til :) ellers spise jeg normalt og nesten slik jeg gjorde før svangerskapet. Har kuttet ut ris og pasta og kuttet kraftig ned på poteter. Kan spise litt fullkornspasta, det går fint. Ellers har jeg erstattet poteter og ris med søtpoteter og/eller salat og grønnsaker. Knekkebrød er også fint å spise, men vær obs på at det er grovt og ikke inneholder sukker :) unngå hvitt brød og sukkerholdig drikke. Jeg drikker litt sukkerfri brus med mye is til helgekosen :) med dette greier jeg å holde blodsukkeret mitt ganske stabilt og alltid under 7 en time etter mat :)

Hvis du ikke greier å regulere det med maten ville jeg kontaktet lege igjen da det kan være du trenger insulin?

Når du er I butikken kan det være en idé å sjekke innholdsfortegnelsen også. Det er mye det er sukker I som vi ikke tenker over ;) å hvis du er glad i melk sånn som meg er det greit å redusere inntaket til to glass om dagen.

Også har jo fysisk aktivitet veldig positiv effekt på blodsukkeret. Det skal ikke så mye annet enn en liten gåtur til for at det skal bli bedre. Mens stress og dårlig nattesøvn har negativ innvirkning ;)

Også må du ikke glemme at noen klarer å holde et gjevt blodsukker, men andre ikke selv om man kanskje følger det samme kostholdet. Vi har jo større behov for insulin når vi er gravide, og noen kropper skiller ikke ut nok. Så det at du får så høy blodsukker trenger ikke å bety at du ikke er flink nok ;)

Og ein ting til som du må vere obs på. Om du er sjuk(feber eller har ein slags infeksjon), stig blodsukkeret veldig!!! Eg hadde liggi på 4,6-5,2 2 t etter frukost i fleire månadar. Plutseleg var det oppe i 7,8(!)etter frokost ein dag eg hadde feber :-) Heldigvis hadde eg langtidsblodsukker på 5, så då gjorde det ikkje noko om d va høgt ein periode. Merka og at det blei vanskelegare å regulere blodsukkeret etter veke 28. Eg har fleire høge målingar nå. Håpar berre hbac1 bli verande under 6, slik at eg slepp insulin :-)

Tusen takk for svar jenter:) da tar jeg med meg tipsene fra dere, også håper jeg at jeg får det til:) er vanskelig å snu kostholdet ordentlig når jeg har og er fortsatt uggen etter mat. Og ikke lenge siden jeg sluttet å brekke meg. Så å gå fra 2 måltid til flere og sunnere alternativ er ikke lett:)

Men kan jeg spørre dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes om noe... Hvilken oppfølging får dere videre i svangerskapet? Er dere på ekstra kontroller? På føden? Hos fastlege? Jordmor?

Jeg får oppfølging av lege og kommunal jordmor og sykehus:) men har ikke fått hvert så mange av stedene enda, etter det ble påvist svangerskapsdiabetes. Men skal til de forskjellige i løpet av de neste ukene:) jeg blir også fulgt opp av sykehuset pågrunn av andre ting også:)

Har også erfart at mye mat man ikke tenker over inneholder mye sukker. Melk for eksempel, er både tilsatt sukker og inneholder melkesukker...

Det er ikke riktig, vanlig melk er ikke tilsatt sukker. Melk inneholder naturlig laktose (melkesukker), men blir ikke tilsatt mer.

Eg fekk påvist svangerskapsdiabetes i veke 12, og har vøre annankvar veke på diapol+gynpol i Porsgrunn og annankvar veke hjå fastlege\jordmor. Det kjem litt an på kva 2-timarsverdien din låg på etter glukosebelastninga. Den andre gongen eg tok den, hadde eg 2-timarsverdi på 11. Eg pratar med diabetessjukepleier+ blod-og urinprøver og har vekstkontroll annankvar veke, og måler blodtrykk og lever år urinprøve hjå fastlege\jordmor annankvar veke. Etter veke 36, skal eg inn oftare til vekstkontroll ☺ Gøtt å bli passa på kva verdiar hadde du?

Men kan jeg spørre dere som har fått påvist svangerskapsdiabetes om noe... Hvilken oppfølging får dere videre i svangerskapet? Er dere på ekstra kontroller? På føden? Hos fastlege? Jordmor?
Jeg har fått påvist, men slipper insulin enn så lenge. Ligger akkurat på grensa av det som er akseptabelt blodsukker når jeg måler selv.
Jeg er på kontroll på diabetesklinikken hver andre uke og får tett oppfølging med ultralyd for å sjekke at babyen ikke plutselig vokser fort. Hittil har jeg fått beskjed om at jeg ikke får gå overtid, og at de heller setter igang fødsel litt tidligere pga bmi og svangerskapsdiabetes :)

Hva er akseptable verdier da? Jeg googler, men finner forskjellige verdier, så jeg vet ikke hva som er rett.

Eg fekk påvist svangerskapsdiabetes i veke 12, og har vøre annankvar veke på diapol+gynpol i Porsgrunn og annankvar veke hjå fastlege\jordmor. Det kjem litt an på kva 2-timarsverdien din låg på etter glukosebelastninga. Den andre gongen eg tok den, hadde eg 2-timarsverdi på 11. Eg pratar med diabetessjukepleier+ blod-og urinprøver og har vekstkontroll annankvar veke, og måler blodtrykk og lever år urinprøve hjå fastlege\jordmor annankvar veke. Etter veke 36, skal eg inn oftare til vekstkontroll ☺ Gøtt å bli passa på kva verdiar hadde du?

Jeg hadde 9,1 to timer etter glukosebelastningstesten. Ble henvist til medisinsk poliklinikk hvor jeg fikk time hos en endokrinolog. Målte langtidsblodsukkeret der og der var fint (under 5). Fikk litt informasjon om kosthold og beskjed om å måle blodsukkeret ca tre dager per uke før mat og en time etter mat. Fikk også beskjed om at det ikke skulle overstige 6 før mat og 8 etter mat. Om jeg ikke greide å holde verdiene under det skulle jeg ta kontakt igjen. Skal på et par ultralyder ekstra for vekstkontroll, men det ble besluttet pga høy BMI før jeg fikk påvist sv.diabetes. Synes det er litt lite oppfølging, men vet ikke... Ingen time hos lege, ingen ekstra oppfølging hos jordmor...

Det er ikke riktig, vanlig melk er ikke tilsatt sukker. Melk inneholder naturlig laktose (melkesukker), men blir ikke tilsatt mer.

Ok, beklager da har jeg tatt feil, men laktosen påvirker også blodsukkeret, derfor bør den som har fått påvist svangerskapsdiabetes ha et begrenset inntak av dette.

Jeg hadde 9,1 to timer etter glukosebelastningstesten. Ble henvist til medisinsk poliklinikk hvor jeg fikk time hos en endokrinolog. Målte langtidsblodsukkeret der og der var fint (under 5). Fikk litt informasjon om kosthold og beskjed om å måle blodsukkeret ca tre dager per uke før mat og en time etter mat. Fikk også beskjed om at det ikke skulle overstige 6 før mat og 8 etter mat. Om jeg ikke greide å holde verdiene under det skulle jeg ta kontakt igjen. Skal på et par ultralyder ekstra for vekstkontroll, men det ble besluttet pga høy BMI før jeg fikk påvist sv.diabetes. Synes det er litt lite oppfølging, men vet ikke... Ingen time hos lege, ingen ekstra oppfølging hos jordmor...
Er ikke så ofte hos jordmor jeg heller. Var i uke 31+5 og neste gang er jeg 35+6. Syns jo det er litt rart med tanke på at jeg skal ha tett oppfølging. Men det er vel kanskje ikke nødvendig å gå så ofte til jordmor når jeg allikevel driver å løper ned dørene på sykehuset for ultralyd så ofte.
Også er jeg jo på diabetesklinikken annenhver uke i tillegg

Er ikke så ofte hos jordmor jeg heller. Var i uke 31+5 og neste gang er jeg 35+6. Syns jo det er litt rart med tanke på at jeg skal ha tett oppfølging. Men det er vel kanskje ikke nødvendig å gå så ofte til jordmor når jeg allikevel driver å løper ned dørene på sykehuset for ultralyd så ofte.
Også er jeg jo på diabetesklinikken annenhver uke i tillegg

Nei da får du jo oppfølging på diabetesklinikken da :) jeg synes det er rart at jeg ikke får mer oppfølging enn jeg gjør... Men nå skal jeg til jordmor på onsdag da så får spørre litt...

Min lege henviste meg til sykehuset for ekstra kontroll, men i Oslo tar de ikke inn dersom verdien er under 9,0 2 timer etter sukkerbelastning. Og siden jeg hadde 8,6 er det legen som følger opp.

Jeg er veldig streng på eget kosthold, uten å slanke meg. Det blir mye grovbrød og vann, men det er maks 10 uker igjen for min del og det skal jeg klare :)

Jeg hadde 7,9 som ligger i ganske grenseland i følge legen og jordmødrene:)

Nei da får du jo oppfølging på diabetesklinikken da :) jeg synes det er rart at jeg ikke får mer oppfølging enn jeg gjør... Men nå skal jeg til jordmor på onsdag da så får spørre litt...
Du får gjøre det, for du skal jo få mer oppfølging om du har svangerskapsdiabetes. Men det kan jo ha noe med bmi å gjøre også. Jeg hadde jo høy bmi før jeg ble gravid også.

Back
Topp