Medisinering høyt blodtrykk

Minti

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Er det noen som har måttet ta medisiner for høyt blodtrykk tidligere svangerskap?
Første kontroll hos legen viste høyt blodtrykk. Jeg har gått med døgnmåling og den viste også at jeg hadde høyt blodtrykk. Så nå har jeg startet på medisiner. Er ifra før av livredd for å ta tabletter når jeg er gravid, så dette sliter jeg litt med. Men jeg skjønner at jeg er nødt pga evt svangerskapsforgiftning etterhvert :(
Legen nevnte også at jeg måtte inn på sykehuset å sjekke blodgjennomstrømningen med ultralyd. Hva mente han med det? Av meg og mitt hjerte, eller navlestrengen til lille?

Litt deprimert og litt småredd nå...måtte gråte når jeg tok første tablett :(

Er det noen som har måttet ta medisiner for høyt blodtrykk tidligere svangerskap?
Første kontroll hos legen viste høyt blodtrykk. Jeg har gått med døgnmåling og den viste også at jeg hadde høyt blodtrykk. Så nå har jeg startet på medisiner. Er ifra før av livredd for å ta tabletter når jeg er gravid, så dette sliter jeg litt med. Men jeg skjønner at jeg er nødt pga evt svangerskapsforgiftning etterhvert :(
Legen nevnte også at jeg måtte inn på sykehuset å sjekke blodgjennomstrømningen med ultralyd. Hva mente han med det? Av meg og mitt hjerte, eller navlestrengen til lille?

Litt deprimert og litt småredd nå...måtte gråte når jeg tok første tablett :(
Vet ikke om han mener det samme men jeg hadde svangerskapsforgiftning sist og tar albyl-e nå (selv med lavt blodtrykk) og jeg må inn på ekstra ul i uke 22 og sjekke blodgjennomstrømningen i morkaka. Det gjør man for å oppdage svangerskapsforgiftning tidlig. Vet ikke om det var noen hjelp.. Men det er verre å gå med høyt blodtrykk hele graviditeten enn å ta blodtrykksmedisin altså. Og det er mer trygt for barnet at du tar dem. Tenk at det hjelper barnet :)

Vet ikke om han mener det samme men jeg hadde svangerskapsforgiftning sist og tar albyl-e nå (selv med lavt blodtrykk) og jeg må inn på ekstra ul i uke 22 og sjekke blodgjennomstrømningen i morkaka. Det gjør man for å oppdage svangerskapsforgiftning tidlig. Vet ikke om det var noen hjelp.. Men det er verre å gå med høyt blodtrykk hele graviditeten enn å ta blodtrykksmedisin altså. Og det er mer trygt for barnet at du tar dem. Tenk at det hjelper barnet :)
Tusen takk for svar! :)
Ja, har forstått det er det beste at jeg tar dem.
Jeg måtte inn nå i uke 12-13 å sjekke blodgjennomstrømningen. Litt rart tenkte jeg, for får jo uansett ikke svangerskapsforgiftning nå..
Medisinen jeg fikk heter Trandate forresten.

Tusen takk for svar! :)
Ja, har forstått det er det beste at jeg tar dem.
Jeg måtte inn nå i uke 12-13 å sjekke blodgjennomstrømningen. Litt rart tenkte jeg, for får jo uansett ikke svangerskapsforgiftning nå..
Medisinen jeg fikk heter Trandate forresten.
Den fikk jeg masse av når jeg var gravid sist og sønnen har det helt fint og blir snart 2 år. Det er supert at du får god oppfølging. Behandlingen av svangerskapsforgiftning er jo at man må føde barnet. Så jo bedre hjelp du får jo bedre blir det for deg og bebisen :)

Jeg måtte også starte på den medisinen. Og jeg var inne i uke 12 og fikk ul. Og må inn igjen i uke 22 på ekstra ul. Der de skjekker blodgjenomstrømmning i navlestrengen til baby. Dette for å passe på at baby får nok næring, og på et tidlig stadige si noe om forgiftning. Jeg går i tillegg på ukentlig kontroll av blodtrykk, så her passer de ekstra på. Jeg hadde ikke dette i noen av de tidligere svangerskapene. Hva gjør legen din videre nå? Er du sykemeldt eller i jobb? Jeg fikk beskjed av sykehuset å hvile mest mulig, og unngå det som stresser meg, og helst kvile i mørke uten inntrykk fra teknologi som mobil, pc osv.

Jeg tar Trandate mot høyt blodtrykk. Fikk det i slutten av sist svangerskap og. De skal visst ikke påvirke fosteret. Det er defor vi ikke får vanlig blodtrykksmedisin. Jeg må også inn og sjekke blodstrømmen og vekstkontroll jevnlig. Men ikke før etter uke 24. Jeg hadde høyt blodtrykk i forrige svangerskap og det ble ikke behandlet før uke 37. Noe som var alt for sent. Fikk morkakeløsning som en konsekvens av det høye blodtrykket. Derfor startet jeg på Trandate nå så tidlig istedenfor for senere. Det forebygger både forgiftning senere og blodpropper i morkaken. Så ikke vær bekymret. Vær heller glad for at du får behandling nå såpass tidlig :)

Jeg måtte også starte på den medisinen. Og jeg var inne i uke 12 og fikk ul. Og må inn igjen i uke 22 på ekstra ul. Der de skjekker blodgjenomstrømmning i navlestrengen til baby. Dette for å passe på at baby får nok næring, og på et tidlig stadige si noe om forgiftning. Jeg går i tillegg på ukentlig kontroll av blodtrykk, så her passer de ekstra på. Jeg hadde ikke dette i noen av de tidligere svangerskapene. Hva gjør legen din videre nå? Er du sykemeldt eller i jobb? Jeg fikk beskjed av sykehuset å hvile mest mulig, og unngå det som stresser meg, og helst kvile i mørke uten inntrykk fra teknologi som mobil, pc osv.
Jeg vet ikke hva legen gjør videre nå. Er allerede sykemeldt pga kvalme og hodepine. Nå har jeg 1 uke vinterferie, så får vi se. Skulle komme inn på mandag igjen å måle blodtrykk. Så evt bli he vist til sykehuset på UL.
Har ikke fått noe andre beskjeder..

Betryggende å høre at flere har gått på samme medisin og at det har gått bra! :)

Kan jeg spørre hvor høyt blodtrykk dere har/hadde?
Jeg hadde 160/115 på det verste, men da ble fødselen igangsatt. Før det ca 90-95 i diastolisk trykk.
Men denne gangen har jeg hatt lavt til nå. 105/60 sist. Lavt for meg.

Kan jeg spørre hvor høyt blodtrykk dere har/hadde?
Mitt var høyt, men det var det før svangerskapet. Jeg fikk aldri somlet meg til å sjekke det skikkelig før jeg ble gravid. Litt legeskrekk dessverre. Men på det høyeste var mitt 189/100, og det er vel altfor høyt. I mine tidligere svangerskap har jeg hatt blodtrykk på 120/70, som er fint og normalt.

Back
Topp