Forvirret - hvordan regner man uker?

Fru T

Forelsket i forumet
Jeg har fått beregnet termindato av FF til 9.10.2016 på grunnlag av når den mener eggløsning var (17.1).
Har lengre sykluser enn "standard" 28 dager. Så jeg kan ikke regne fra 1 dag i siste mens, det var 19.12.
Hvis jeg tar utgangspunkt i 17.1 som eggløsningsdag, ville vel 3.1 vært det man regner utfra?

Kan jeg så og si bare følge året her siden 9.10 er siste dag i uke 40? Og man er i uke seks når man er 5+x?
Jeg skal ha tidlig ultralyd og håper å få det før påske. :)

La inn terminen i forskjellige apper og de viser ikke samme svar.
Gravid sier uke 6 (5+3)
BV 5+4
Pregnancy+ 5+1
Gravid (mammanett.no) viser uke 6 (5+1)

Håper det er noen kloke hoder som kan opplyse meg litt om hvordan man regner disse ukene. :)

Last edited:
Jeg har termin 9.10, men jeg har antatt eggløsning den 15.1. Men jeg har syklus på 30 dager. Jeg er 5+4 i dag ifølge både bv og pregnancy+. Men hel sikker termin får du ikke før du får vært på en UL ;)

Jeg får også ulike termindatoer på ulike apper, men skjønner ikke helt hvorfor..? Alt fra 10.10 til 15.10 :p

Har det noe å si om de viser minus pluss noen dager? Nå i starten vise de jo bare sånn ca termin,sånn vi vet sånn ca når det skal skje :-)

Jeg får også ulike termindatoer på ulike apper, men skjønner ikke helt hvorfor..? Alt fra 10.10 til 15.10 :p
Det med ulik termindato er fordi de mener svangerskapet har ulik lengde ;) når jeg gikk gravid for 4 år siden var det mye snakk om de ulike måtene å regne på :)
Men man burde jo være like langt på vei uansett

Det med ulik termindato er fordi de mener svangerskapet har ulik lengde ;) når jeg gikk gravid for 4 år siden var det mye snakk om de ulike måtene å regne på :)
Men man burde jo være like langt på vei uansett

Er ulikt på vei også i de forskjellige appene.. Så det er litt rart. Alt fra 4+6 til 5+2..

Jeg har termin 9.10, men jeg har antatt eggløsning den 15.1. Men jeg har syklus på 30 dager. Jeg er 5+4 i dag ifølge både bv og pregnancy+. Men hel sikker termin får du ikke før du får vært på en UL ;)

Da er vi jo ganske likt. Men spørsmålet mitt er om du du er 5 eller 6 uker på vei? Jeg vet at sikker termin kommer senere, selv om den er ganske så usikker den og. ;)
Jeg har ikke lyst å ta ultralyd før jeg burde, så var derfor jeg lurte på ukeregning.
Håpet jeg kunne ta den før jeg først hadde tenkt.

Har det noe å si om de viser minus pluss noen dager? Nå i starten vise de jo bare sånn ca termin,sånn vi vet sånn ca når det skal skje :)

Jeg lurer jo på om jeg er i uke fem eller seks? Dagene er ikke så farlig.
Og jeg tror ikke nødvendigvis ordinær ultralyd gir korrekte svar. ;)

Hvis du er 5 uker og 4 dager, vil det si at man er i uke 6 men er ikke er ferdig med uke seks enda.

Jeg lurer jo på om jeg er i uke fem eller seks? Dagene er ikke så farlig.
Og jeg tror ikke nødvendigvis ordinær ultralyd gir korrekte svar. ;)

Er ulikt på vei også i de forskjellige appene.. Så det er litt rart. Alt fra 4+6 til 5+2..
Nettopp det er rart for skal jo ikke være sånn, nå regner alle fra min første dag i siste mens og alle sier likt antall uker og dager så syns det er veldig rart. :o

Det er fordi svangerskapslengde regnes ulikt. I Norge skal det egentlig brukes 40+3 som lengde, babyverden bruker den utregningen. Gravid & Baby husker jeg ikke hva sto på automatisk, lurer på om det var 40+2 kanskje? Ihvertfall kan det stilles inn. Pregnancy+ bruker internasjonal svangerskapslengde som er 40+0. Så mye av forskjellen ligger i det og :)

Ooog uke 5+x betyr 5 fullgåtte uker og x antall dager, da er man i uke 6. 6+x er 6 fullgåtte uker og x antall dager, da er man i uke 7 :)

Det er fordi svangerskapslengde regnes ulikt. I Norge skal det egentlig brukes 40+3 som lengde, babyverden bruker den utregningen. Gravid & Baby husker jeg ikke hva sto på automatisk, lurer på om det var 40+2 kanskje? Ihvertfall kan det stilles inn. Pregnancy+ bruker internasjonal svangerskapslengde som er 40+0. Så mye av forskjellen ligger i det og :)

Ooog uke 5+x betyr 5 fullgåtte uker og x antall dager, da er man i uke 6. 6+x er 6 fullgåtte uker og x antall dager, da er man i uke 7 :)

Det var sånn jeg håpet det var. Hurra! Da er kommet lenger enn jeg trodde. :)

Nettopp det er rart for skal jo ikke være sånn, nå regner alle fra min første dag i siste mens og alle sier likt antall uker og dager så syns det er veldig rart. :eek:

Lurer på om ihvertfall en av de tok med sykluslengde og litersflaske (*haha! Eller lutealfase om du vil!:hilarious:) og da fikk med at jeg har en litt lenger syklus enn 28 dager.. Men jeg skjønner det ikke helt jeg heller :p

Det går på svangerskapets definerte lengde og den varierer fra 280-283 dager. Så når vi bruker internasjonale apper kan det bli feil.

Det går på svangerskapets definerte lengde og den varierer fra 280-283 dager. Så når vi bruker internasjonale apper kan det bli feil.

Ja, det har sikker noe med saken å gjøre.. Jeg har valgt å legge meg på midten og følger det enn så lenge ;)

Ja, det har sikker noe med saken å gjøre.. Jeg har valgt å legge meg på midten og følger det enn så lenge ;)

Det har jo ikke så mye å si i det store og hele. Men jeg håper bare på å få gode bekreftelser denne gangen og ønsker de så fort som mulig. :)

Back
Topp