Barnehage vs kontantstøtte

Kine86

Elsker forumet
Hei alle dere her inne :)

Her har jeg ikke deltatt på mange ååår, ikke siden jeg fikk min eldste datter i 2008 faktisk, og nå skal jeg snart ha jente nummer tre!!! Ikke til å tro!

Jeg kom på dette forumet nå da det ble en diskusjon ang barnehage vs. kontantstøtte her hjemme hos oss. Kanskje noen her inne har noen erfaringer å dele? Mange av dere har sikkert ikke tenkt på barnehage en gang enda, men kanskje noen?

Jeg har som sagt to døtre, ei født i oktober 2008 og ei i desember 2014, og nå er det på´ån igjen. Denne gangen med termin 1.juni, også jente forøvrig.

Nå skal jeg snart ut i permisjon igjen, og det frister å ta hun på 1 år ut av barnehage for å spare de pengene og i tillegg motta kontantstøtte en periode. Dette utgjør faktisk nesten 9000 kr mnd..
Jeg ser for meg en periode på 4-6 mnd, for så å ha henne tilbake i barnehage igjen.
Men når jeg tar opp dette med min samboer så mener han at hun ikke har godt av å gå hjemme med bare meg og en baby, men har behov for samvær med andre barn i større grad enn jeg klarer å dekke i perioden.

Så mitt spørsmål er hvilke meninger dere der ute har? Fordeler/ulemper?
Er jeg "grådig" som i hele tatt vurderer å ha henne hjemme en periode?

Hilsen Kine som gjør så godt hun kan :)

Jeg har vært inne på tanken selv (har en som straks blir blir 3 år). Jeg har tenkt på dette i forbindelse med å spare bhg utgiftene og dermed kunne være litt lengre hjemme i ulønnet permisjon. Men jeg tror nok at storesøster vil kjede seg fælt hjemme, og jeg er redd det vil bli for lite tid til bare meg og lillebror :-/ der hvor jeg Bor er man ikke garantert bhg plass i nærområdet så vet heller ikke om jeg vil risikere å miste plassen! Selvom jeg kunne ønske jeg kunne gjort dette, har jeg vel egentlig konkludert med at storesøster har stort utbytte av å være i bhg og jeg vil heller ikke risikere å få for lite tid med lillebror! Dessuten vet jo jeg heller ikke om barnet krever mye det første leveåret (noe storesøster gjorde) og det ville blitt "for mye" om det skulle vært tilfelle!

Alle er forskjellige, så her tror jeg nok kun du kjenner selv hva som er best for deg og din familie :-) både sosiale og økonomiske behov :-)

Vi har lekt litt med tanken vi også. Men siden han trives så godt så tørr vi ikke å risikere å miste plassen. Dessuten etter å ha vært hjemme med han to uker i jula så så jeg at han kjedet seg veldig og fikk ikke ut nok energi. Og han var i hundre når han traff de andre barna igjen. Så jeg måtte innse at vi ble for kjedelige for han. :p men hva med å redusere plassen da?

når jeg tenker på hvor trøtt og sliten jeg var i store deler av forrige permisjon så tenker jeg at det er helt uaktuelt å ha storesøster hjemme.

Jeg føler vel og at barnehagen kan tilby mye som jeg ikke kan tilby både på det sosiale og med tanke på stimulering av sanser og utvikling.

Samtidig så ønsker jeg jo å gi babyen så mye oppmerksomhet og tid som hun fortjener og trenger. En vet jo ikke hva som kommer. Får jeg en kolikkunge så vet jeg ikke om jeg hadde orket å ha storesøster hjemme samtidig.
meb har planer om korte dager i barnehagen. Levere sent og hente tidlig :)

Men du får jo heller ikke kontantstøtte etter barnet er fylt 2 år.

Her vil han være 2,5 år, så da har han det best i bhg. Jeg kommer ikke til å være i stand til å tilby det samme som en bhg med tanke på sosial kompetanse og språkutvikling osv. Vi hadde han hjemme til han var halvannet år, men merket han var veldig klar for å starte i bhg og ha noe å fylle dagene med når det nærmer seg bhg start.

Er jo vanskelig å planlegge, plutselig sitter man der med en kollikkunge som kun vil henge på mammaen sin 24/7, men det kan jo også gå smertefritt.

Takk for svar fine dere :)

Dere har gode poeng alle sammen! Jeg vet jo ikke hvordan hverdagen vil bli med denne babyen, er ikke gitt at det skal gå like greit som med de to andre. (*krysserfingreogtær*)

Minstejenta blir ikke 2 år før i desember, så vi har mulighet til å motta kontantstøtte. Jeg googlet litt å så at man kunne motta halve kontantstøtten hvis man hadde bhg plass opp til 19 timer i uka, så kanskje det er et alternativ for oss..? Så da må jeg bare høre med barnehagen om de kan tilby halv plass da :)

Men takk igjen, og lykke til alle sammen!

Jeg hadde redusert til 50% plass og mottatt halv kontantstøtte. Syns det er så mye å spare på det.

Jeg skal ha den kommende babyen hjemme til han er minst 1,5 år.

Jeg hadde redusert til 50% plass og mottatt halv kontantstøtte. Syns det er så mye å spare på det.

Jeg skal ha den kommende babyen hjemme til han er minst 1,5 år.

Er det opp til hver bhg om de tilbyr halve plasser? Her er det ingen bhg som gjør det! Man kan jo velge å ha barnet korte dager eller hjemme noen dager men må like vel betale for full plass :(

Er det opp til hver bhg om de tilbyr halve plasser? Her er det ingen bhg som gjør det! Man kan jo velge å ha barnet korte dager eller hjemme noen dager men må like vel betale for full plass :(
Tror det er opp til hver enkelt bhg ja.

Det er visst veldig vanskelig å få til dette i praksis leser jeg nå. Er faktisk usikker på om det er mulig, men noen jeg kjenner har nettopp søkt om halv plass... Så jeg må nok sette meg mer inn i dette.

Jeg ville nok ikke gjort det. Sønnen min elsker barnehagen og får ett mye mer aktivt og sosialt liv med å være barnehagen enn å henge med mamma og en baby. I tillegg hadde jeg ikke risikert å miste plassen for så å måtte bytte barnehage når han skulle tilbake. Sist runde hadde hans storesøster heller en fridag i ny og ne og kortere dager. Vi sparte ingen penger men levde heller veldig sparsomt ett halvt år. Det var absolutt verdt investeringen :)

Det er visst veldig vanskelig å få til dette i praksis leser jeg nå. Er faktisk usikker på om det er mulig, men noen jeg kjenner har nettopp søkt om halv plass... Så jeg må nok sette meg mer inn i dette.

Mener også at halve barnehager er det slutt på. Da blir det park som et alternativ hvor de har kortere dager, men vet ikke hvor mye billigere det er da :p

Her skal lillemor som blir 2 år når bebis kommer få lov til å være i barnehagen. Hu virkelig stortrives i barnehagen og tror det blir kjedelig for henne å bare være hjemme med mamma og bebis:) litt kortere dager innimellom blir det nok helt sikkert, men skal i hovedsak være i barnehagen :)

Her begynte mini i bhg da han var ett år, og det hadde han veldig godt av. Da klarte ikke jeg lenger å fylle dagene med morsomme nok ting og liv og røre til at han fikk de utfordringene han trengte. Det er ganske krevende å innholdsfylle dagene til en 2 åring.

Når den nye babyen kommer er han 2,5 år, og jeg tenker at jeg ønsker å få samme mulighet med lillebror som med storebror til å ta dagene som de kommer, slappe av og nyte og kose meg med knøttet. I tillegg trenger storebror det sosiale og pedagogiske som skjer i barnehagen hver dag.

Her har jeg ikke tenkt å ta lillemor ut av barnehagen for å spare penger. Beste for henne er å være i bhg hvor det skjer litt. Jeg og den lille klarer nok ikke å følge hennes tempo. Forsåvitt så elsker hun å være der og drar i ytterklærne på morgenen etter et par timer hjemme med meg. Så her blir det uaktuelt. Og etter min erfaring vet man aldri hvordan babyen blir... Kolikk med mine to andre.

Kortere dager får lillemor uansett og det fortsetter vi med da også :) sjeldent hun er der 8-9 timer... Oftest 6 timer

Men dette må man jo selvfølgelig avgjøre selv. Eneste jeg skal muligens kutte ut SFO på hun eldste om hun ønsker det selv. For hun er jo på skolen meste av dagen. Men vet hun elsker seg der, så det får hun være med på å bestemme.

Tenker at det ikke er så bra for barnet og slutte for så og starte igjenn. De er jo knyttet og slått seg til ro der de er.
Og at de har behov for og leke og utvikle seg i BHG sammen med andre barn på samme alder.
Det er jo også den tiden hvor vi mødre får mye tid til denne nye skapningen. Det kreves så mye av de små at større søsken fort vil kjede seg og føle seg utenfor.

Som ped.leder i bhg vil jeg ikke anbefale halv plass (for å få halv kontantstøtte må man faktisk ned på 40% bhgplass). Erfaringsmessig er det vanskeligere for barna å komme inn i barnegruppa om de er der såpass lite som to dager i uken.
Og dette med tilknytning da, nå som hun er godt kjent skaper det unødvendig mye uro for henne å starte på scratch igjen etter få mnd. Jeg forstår godt tanken din, og den er god ifht å være hjemme å kose seg med begge to, men tror jeg ville valgt full bhg, og heller kortere dager og fri innimellom. Selv om det økonomisk ikke har noen gevinst. :)

Back
Topp