Lekser

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Jeg har en gutt som går i 2 klasse og han nekter å gjøre lekser . Han bruker alle mine siste krefter jeg har igjen etter jobb på å lure han med på å gjøre lekser.
Og dette har vært sånn siden han begynte på skolen jeg blir så frustrert og helt kjørt i bånd av dette så lurer på er det flere som opplever barna nekter leksene.
Det går ikke på at han ikke kan heller for han er veldig flink hvis han vil det går på at han syntes det er kjedelig og ikke orker.
Jeg jobber 100 % og sliter med å strekke til med dette jaget her hver eneste dag ut og dag inn.

Snakk med læreren om det, kanskje han kan få lettere lekser eller noen alternativer. Som læreren sa til oss, det er viktig at de får repetert det de lærer på skolen hjemme, men det er mange måter å gjøre det på. Og det bør være lystbetont, ellers blir det 10 utrolig lange og slitsomme år, for både liten og stor. Ikke minst vil det kunne gå utover motivasjon for skolen generelt.

Dette har ene og alene med oppdragelse å gjøre. Det er du som bestemmer, ikke barnet. Det er mye her i livet man må gjøre selv om det er "kjedelig". Er det for lett så be om tilpassede lekser.

Dette har ene og alene med oppdragelse å gjøre. Det er du som bestemmer, ikke barnet. Det er mye her i livet man må gjøre selv om det er "kjedelig". Er det for lett så be om tilpassede lekser.
Nei jeg tror ikke det bare handler om oppdragelse? Da må det hvertfall være ufattelig mange som ikke driver oppdragelse på barna
I følge lærerne vi har hatt er det helt normalt å ha barn som ikke vil gjøre lekser

Tenker du må finne noe nytt for å inspirere han til å ville, i tillegg til at du må være beinhard og stå på ditt. Prøv å vær positiv og gi overdrevent mye skryt over ALT positivt han gjør rundt leksesituasjonen (tilogmed bare det å plukke opp boka liksom) og ikke sitt å klag eller virk irritert eller si Moe negativt om at han 'alltid gjør sånn' og sånn! :)
Han trenger at du støtter han og er tålmodig, han trenger inspirasjon og lyst til å gjøre det.. Han syns sikkert det er GØRR og vanskelig..

Hva blir konsekvensene på skolen hvis han ikke gjør dem?

Jeg tenker at en andreklassing fint kan ta konsekvensene av å ikke gjøre lekser, så fremt det faktisk får konsekvenser på skolen.
Spesielt hvis det er sånn at han ikke har lyst til å gjøre lekser fordi det er kjedelig og det ikke ligger noe mer bak.

Nei jeg tror ikke det bare handler om oppdragelse? Da må det hvertfall være ufattelig mange som ikke driver oppdragelse på barna
I følge lærerne vi har hatt er det helt normalt å ha barn som ikke vil gjøre lekser
Det er ikke uvanlig at barn ikke vil ting nei. Poenget er vel om de får viljen sin eller ikke.

Det er ikke uvanlig at barn ikke vil ting nei. Poenget er vel om de får viljen sin eller ikke.

Men når skal man gi opp når barnet ikke vil eller nekter? Skal man la barnet sitte der natta gjennom og holde det våkent til det gjør leksene? For noen ganger hjelper det ikke hvor sta foreldrene er, barna kan være like ille. Veldig vanskelig å tvinge ett barn til å skrive bokstaver, tall osv.

Men når skal man gi opp når barnet ikke vil eller nekter? Skal man la barnet sitte der natta gjennom og holde det våkent til det gjør leksene? For noen ganger hjelper det ikke hvor sta foreldrene er, barna kan være like ille. Veldig vanskelig å tvinge ett barn til å skrive bokstaver, tall osv.
Må oppdragelse handle om tvang og "å ta kamper"? Det handler om hvilke holdninger man gir barna. Den voksne skal være en trygg person som barnet har tillitt til at tar de riktige valgene for og sammen med seg.

Må oppdragelse handle om tvang og "å ta kamper"? Det handler om hvilke holdninger man gir barna. Den voksne skal være en trygg person som barnet har tillitt til at tar de riktige valgene for og sammen med seg.

Men for noen så hjelper det ikke samme hva de gjør, for å få barnet til å gjøre leksene. Barnet nekter dag ut og dag inn. Og uansett hvor mye foreldrene fremsnakker lekser, prøver å gjøre det til en positiv opplevelse så nekter barnet.

Men for noen så hjelper det ikke samme hva de gjør, for å få barnet til å gjøre leksene. Barnet nekter dag ut og dag inn. Og uansett hvor mye foreldrene fremsnakker lekser, prøver å gjøre det til en positiv opplevelse så nekter barnet.
Det begynner mange år før barnet begynner på skolen ;) Men det er aldri for sent å gjøre en endring. Hvorfor stoler ikke barnet på den voksnes dømmekraft når det veileder barnet?

Det begynner mange år før barnet begynner på skolen ;) Men det er aldri for sent å gjøre en endring. Hvorfor stoler ikke barnet på den voksnes dømmekraft når det veileder barnet?

Så dine barn har aldri gjort motsatt av hva du ønsker, testet grenser, alltid gjort som du sier?
Da er du heldig! Noen er ikke fullt så heldig og har barn som tester grenser og ikke er særlig glade i å gjøre lekser.
Barn er forskjellig!
Mitt barn gjør leksene med glede, med unntak av en lekse, samme greie hater hun på skolen, så vi må være dårlig foreldre og de må være dårlige lærere.

Må takke deg for at du skjønner meg og akkurat det jeg var frustrert over :)
Gutten er rett og slett like sta ...!
Det er akkurat dette jeg prøver å få frem . Oppdragelsen her i huset er fra første skoledag at lekser er noe man må gjøre . Så oppdragelse går det ikke på... og gi opp gjør vi heller ikke for her i huset så får man ikke slippe lekser, det er jo derfor jeg blir utslitt for jeg kjemper jo for at han skal gjøre dem.
I dag har det tatt 4 timer for å få han til å gjøre norsk penskrift lekser . Når han først gjorde dem tok det han hele 5 min.!
Dette går helt å holdent på at han er rett og slett er lei og sliten når han kommer hjem fra en hel skoledag og må hjem og dra frem lekser og repetere det de har lært . Han er kjempe flink når han først gjør det så det går ikke på at det er for vanskelig eller lett heller . Er kunn bare metta av å lære etter skoledagen er over.
Men det går jo utover alle her hjemme og jeg må kjempe og få han til å gjøre dette her hver eneste uke samma regla og det er jo ikke akkurat koselig å ha det sånn i flere år . Det blir jo ikke akkurat lettere og mindre lekser med årene og mange år med skole igjen . !

Tenker du må finne noe nytt for å inspirere han til å ville, i tillegg til at du må være beinhard og stå på ditt. Prøv å vær positiv og gi overdrevent mye skryt over ALT positivt han gjør rundt leksesituasjonen (tilogmed bare det å plukke opp boka liksom) og ikke sitt å klag eller virk irritert eller si Moe negativt om at han 'alltid gjør sånn' og sånn! :)
Han trenger at du støtter han og er tålmodig, han trenger inspirasjon og lyst til å gjøre det.. Han syns sikkert det er GØRR og vanskelig..

Takker for tips og råd og er enig med deg :) vi har samtaler med lærer ganske ofte for Hun har samme problem i klassen plutselig gidder han ikke å jobbe i timene og nekter og er sta som bare av det mens andre dager er han super flink og står på så det går veldig opp og ned . Vi og de på skolen skryter og prøver å finne inspirerende ting og positive og det du sier er viktig og under prosses :)

Hva blir konsekvensene på skolen hvis han ikke gjør dem?

Jeg tenker at en andreklassing fint kan ta konsekvensene av å ikke gjøre lekser, så fremt det faktisk får konsekvenser på skolen.
Spesielt hvis det er sånn at han ikke har lyst til å gjøre lekser fordi det er kjedelig og det ikke ligger noe mer bak.

Ja det var det da , jeg har vært så sta at han har alltid levert leksene sine og sånn har vi holdt på siden dag en i første klasse og vært i krig med lekser så derfor jeg er lettere sagt utslitt av å holde på sånn, derfor jeg skrev dette innlegget i en liten frustrasjon for å kjempe fra vi kommer hjem til legge tid om lekser er ikke bare bare.
Så må nesten bare sende han på skolen uten å gjøre lekser og så får han kjenne på konsekvensen av det fra lærer . Så får vi se om det funker da

Jeg hadde sendt han på skolen uten å ha gjort lekser evt prøvd belønningsskjema

Ja det var det da , jeg har vært så sta at han har alltid levert leksene sine og sånn har vi holdt på siden dag en i første klasse og vært i krig med lekser så derfor jeg er lettere sagt utslitt av å holde på sånn, derfor jeg skrev dette innlegget i en liten frustrasjon for å kjempe fra vi kommer hjem til legge tid om lekser er ikke bare bare.
Så må nesten bare sende han på skolen uten å gjøre lekser og så får han kjenne på konsekvensen av det fra lærer . Så får vi se om det funker da
Snakk med læreren på forhånd, og gi beskjed om at det er helt greit for dere som foreldre at det får konsekvenser at leksene ikke har gjort.
Barn har jo ikke vondt av å vite at samfunnet også har forventninger til dem, ikke bare foreldrene ;)

Enig bellønningskjema har vi også innført skjønner du :) men han er like sta hehe

Hvor fort etter skolen må han gjøre leksene? Når er dere hjemme om ettermiddagen?

1.klassingen her er heller ikke så lett å få til å gjøre lekser. Han er også sliten, og så er det nok for lett for han mye av det. Og da er det heller ikke motiverende.
Men da har vi sagt: "ok, hvis du ikke vil gjøre leksene dine, så må du fortelle lærer hvorfor de ikke er gjort".
Da har han som regel gjort dem.
Akkurat som hos deg så er de gjort på fem minutter når han først begynner.

Særlig leseleksene her kjemper vi med, han har lært leksa utenat allerede på skolen i gjennomgangen.... Så da må vi leker tulle med ordene og lage nye litt sprø setninger ved at vi peker på ord. Da synes han det er gøy. Dette er avtalt med lærer. Og vi kompromisser litt med fargeleggingsoppgavene innimellom for å få det gjort.

Men dere har iallefall god dialog med lærer, og det er positivt. Kan dere avtale med henne at han får en konsekvens på skolen av å ikke gjøre leksene feks?

Back
Topp