Hvor kjapt vokser muggsopp?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Vi flyttet inn i nytt hus i november. Nylig merket jeg at det var noe svart i vindusposten på soverommet. I dag skulle jeg vaske det bort. Jeg åpnet vinduet for å være sikker på at jeg kom til over alt, men der var det svart! Både på vinduet og i listene der vinduet går når det er lukket. Da fikk jeg litt bakoversveis gitt!

Så er spørsmålet da, hvor kjapt vokser muggsopp? Er det mulig at vi har skapt dette problemet på nesten 3 måneder? Jeg spurte huseier om mugg da vi var på visning, han sa at det ikke var mugg i huset. Men muggen her vises nesten ikke om vinduet er lukket. Og i sprengkulda har jeg ikke fått åpnet vinduet i det hele tatt.

Kan huseier klandre oss for dette? I morgen må jeg prøve å vaske vinduet med klor tenker jeg. Det er veldig vanskelig å komme til, det går jo rundt hele vinduet :-(

Tror jeg ville fått en ordentlig sjekk av huset. Vi fant ut 3-4 mnd etter vi flyttet inn i vårt hus at vi hadde MASSE sort sopp inni tak, vegger og gulv i begge etasjer og i flere rom pga skjult vannlekkasje. Vi fikk helt sjokk når ting ble åpnet opp og vi fikk se omfanget. Det kom på mellom 2-300 000 å fikse det, men vi var heldige og fikk det på forsikringen:) er mye lureri rundt omkring, så jeg ville fått det sjekket fort sånn at ikke dere får skylden om det er noe:) det prøvde både gamle huseier og forsikringsselskapet seg på her da det ikke var noe i taksten osv om fukt, mugg osv. men det var umulig at vi hadde fått det til på den lille tiden vi bodde her:)

Om man ikke lufter kan det komme fort lærte jeg engang.
Ville fått det sjekket

Om man ikke lufter kan det komme fort lærte jeg engang.
Ville fått det sjekket
Men på 3 måneder da? Det er 3 vindu på soverommet, det ene har jeg brukt ved lufting. Og døra står åpen når ingen vindu er åpne. Men ja, skal kontakte huseier i morgen. Har bare litt problemer med å få tak i han.

Der jeg bodde før måtte jeg vaske annenhver uke med klorvann for å holde det borte, kom på 1-2-3.

Der jeg bodde før måtte jeg vaske annenhver uke med klorvann for å holde det borte, kom på 1-2-3.
Og da var det ingenting galt med huset? Høres jo ikke normalt ut det der. Jeg håper jo at det er så enkelt som å vaske litt, men jeg er jo redd for at det skal være en del av et større problem.

Og da var det ingenting galt med huset? Høres jo ikke normalt ut det der. Jeg håper jo at det er så enkelt som å vaske litt, men jeg er jo redd for at det skal være en del av et større problem.

Joda, gammelt hus vel og merke, en del trekk.

Det viktigste var å redusere luftfuktigheten inne fikk vi beskjed om, ikke tørke klær inne, vifte/åpne vinduer ved matlaging, lufte godt tre ganger daglig osv. Og vaske. Jævla drit altså..

Kan være at det kun er vinduet som trenger å skiftes. Vindu med trelister rundt står i fare for å få det. Så tror det er lurt å ta en sjekk på om det er vindu eller flere ting som har sopp. Sopp i vindu sprer seg relativt fort.

Hvis du feks har gardinene igjen og vinduet lukket lukket, kaldt ute og varmt inne blir det fort mugg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville nok tatt en sjekk, i og med at forsikringer etc jobber etter prinsippet "oppdaget innen rinelig tid"

Ellers kan jeg jo legge til at vi har leieboere her og en av de klarte på 3 uker å gjøre vinduet på badet svart... Hu hadde tett persienne og brukte ikke vifta på badet... Da blir det for kondens på vinduet. Skal ikke så mye til heller...

Jeg ville nok tatt en sjekk, i og med at forsikringer etc jobber etter prinsippet "oppdaget innen rinelig tid"

Ellers kan jeg jo legge til at vi har leieboere her og en av de klarte på 3 uker å gjøre vinduet på badet svart... Hu hadde tett persienne og brukte ikke vifta på badet... Da blir det for kondens på vinduet. Skal ikke så mye til heller...

Aida, det var ille. Her er det på soverommet, så vi må jo få gjort noe med det. Gammelt hus, og en lekasje i taket. Men nå har jeg endelig fått opp vinduet, og da blir det straks lettere å lufte. Det er et stort rom, kanskje det ikke er nok å lufte bare fra det ene vinduet.

Aida, det var ille. Her er det på soverommet, så vi må jo få gjort noe med det. Gammelt hus, og en lekasje i taket. Men nå har jeg endelig fått opp vinduet, og da blir det straks lettere å lufte. Det er et stort rom, kanskje det ikke er nok å lufte bare fra det ene vinduet.

Kan også være det kan være noe feil med isolasjonen rundt vinduet... Men få inn fagfolk... Det kan være et veldig enkelt problem eller det kan f.eks være fukt i lufta som derfor gjør at det blor kondens... Uansett har dere vel forsikring/eierskifteforsikring? Så det ordner seg helt sikkert :)

Kan også være det kan være noe feil med isolasjonen rundt vinduet... Men få inn fagfolk... Det kan være et veldig enkelt problem eller det kan f.eks være fukt i lufta som derfor gjør at det blor kondens... Uansett har dere vel forsikring/eierskifteforsikring? Så det ordner seg helt sikkert :)

Vi leier bare (heldigvis?). Jeg var, som alltid, veldig naiv. Jeg spurte om det var mugg, huseier sa nei. Men jeg sjekket ikke etter selv. Jeg åpnet ingen vindu eller følte på vinduskarmene eller noe. Så det er umulig for meg å vite om dette er et problem pga gammelt hus, eller lufting. Men jeg håper at huseier kan ta en titt på det, om vi får tak i han i det hele tatt. Han må uansett ta en titt på lekkasjen i taket. Jeg bør nok uansett sette opp den filterboksen vi har, for å hjelpe mot fuktighet. Lukter mugg?

Vi leier bare (heldigvis?). Jeg var, som alltid, veldig naiv. Jeg spurte om det var mugg, huseier sa nei. Men jeg sjekket ikke etter selv. Jeg åpnet ingen vindu eller følte på vinduskarmene eller noe. Så det er umulig for meg å vite om dette er et problem pga gammelt hus, eller lufting. Men jeg håper at huseier kan ta en titt på det, om vi får tak i han i det hele tatt. Han må uansett ta en titt på lekkasjen i taket. Jeg bør nok uansett sette opp den filterboksen vi har, for å hjelpe mot fuktighet. Lukter mugg?

Om dere leier er det helt klart utleiers problem... Leier ut selv og med mindre dere har gjort som hun som bodde her å dekke til vinduet helt og ikke lufte.. Så vil jeg si at utleier er ansvarlig ;) det er ikke bra å sove i et soverom med mugg på vinduet... Det kan gi luftveisproblemer i værste fall... Hadde ringt utleier med en gang, så har du ihverfall meldt ifra :)

Om dere leier er det helt klart utleiers problem... Leier ut selv og med mindre dere har gjort som hun som bodde her å dekke til vinduet helt og ikke lufte.. Så vil jeg si at utleier er ansvarlig ;) det er ikke bra å sove i et soverom med mugg på vinduet... Det kan gi luftveisproblemer i værste fall... Hadde ringt utleier med en gang, så har du ihverfall meldt ifra :)

Ja, jeg må det. Hadde jeg ikke hatt total angst for å ringe så hadde det ikke vært et problem :p Må vente til mannen kommer hjem fra jobb, eller sende melding. Og min mann har astma, så det må bort med en gang! Lurer litt på om det er derfor han er så sliten for tiden, og kanskje det er derfor jeg føler meg litt tett i brystet. Jeg har tatt et bilde, så om huseier ikke kommer innom før jeg har vasket så har jeg i alle fall bildet å vise fram :)

Ja, jeg må det. Hadde jeg ikke hatt total angst for å ringe så hadde det ikke vært et problem :p Må vente til mannen kommer hjem fra jobb, eller sende melding. Og min mann har astma, så det må bort med en gang! Lurer litt på om det er derfor han er så sliten for tiden, og kanskje det er derfor jeg føler meg litt tett i brystet. Jeg har tatt et bilde, så om huseier ikke kommer innom før jeg har vasket så har jeg i alle fall bildet å vise fram :)

Veldig lurt å ta bilde... Kan hende dere er heldige da og at det hjelper å vaske bort å lufte, men ettersom du nevner lekasje i taket så kan nok peoblemet være større desverre...

Veldig lurt å ta bilde... Kan hende dere er heldige da og at det hjelper å vaske bort å lufte, men ettersom du nevner lekasje i taket så kan nok peoblemet være større desverre...

Ja, jeg er litt redd for det :(

Dette må ha vær det før dere flytta inn. Mugg vokser sakte når det er kjølig. Jeg ville tatt bilder før du vasker det vekk.

Det blir fort slikt på noen av de eldre vinduene her. Spesielt om det blir en del fukt og sånt. Var slik på soveromsvinduene også - men etter de ble bytta er det soppfritt i karmene der.

Back
Topp