Dagpenger

Kengu

Forumet er livet
VIP
Om man jobber 4 t en dag, blir man trekt en hel dag da?
Noen sier det og da vil det jo ikke lønne seg å jobbe bare noen få timer.

Noen som vet?

Når du går på dagpenger har du et vedtak på hvor mange timer i uken du er arbeidsledig og du kan jobbe 49% av dette i uken og beholde dagpengene, går du over mister du alt. Som regel er jo timelønna høyere enn trygden så pleier å lønne seg å jobbe;)

Nei da blir du trekt for de timene du jobber, dette må du skrive på meldekortet ditt.
Bare pass på at om du jobber bare en halvtime eller time for mye, så mistet du dagpengene for perioden......
Så da lønner det seg ikke alltid å jobbe den halvtimen-timen nei ;)
Men jobber du myye mer så vil det selvfølgelig lønne seg. ;)

Når du går på dagpenger har du et vedtak på hvor mange timer i uken du er arbeidsledig og du kan jobbe 49% av dette i uken og beholde dagpengene, går du over mister du alt. Som regel er jo timelønna høyere enn trygden så pleier å lønne seg å jobbe;)
Jeg vet vedtaket men var ikke det jeg lurte på :)

Nei da blir du trekt for de timene du jobber, dette må du skrive på meldekortet ditt.
Bare pass på at om du jobber bare en halvtime eller time for mye, så mistet du dagpengene for perioden......
Så da lønner det seg ikke alltid å jobbe den halvtimen-timen nei ;)
Men jobber du myye mer så vil det selvfølgelig lønne seg. ;)
Ok for var noen som hadde blitt trekt hele dager selv om de bare hadde jobbet 4 t den dagen sa de

At jeg mister pengene om jeg jobber for mye vet jeg for det har jeg gjort noen ganger
Takk for svar :)

4timer er jo over det nav regner som en arbeidsdag, vanlig arbeidsdag er 7,5 timer så 4 timer går over grensa ja og da mister du alt... Det lønner seg faktisk ikke å jobbe på dagpenger nei, dette har jo vært mye i media den siste tiden... Tullete system...

4timer er jo over det nav regner som en arbeidsdag, vanlig arbeidsdag er 7,5 timer så 4 timer går over grensa ja og da mister du alt... Det lønner seg faktisk ikke å jobbe på dagpenger nei, dette har jo vært mye i media den siste tiden... Tullete system...
Det kommer jo helt an på om man jobber hver dag eller ikke.. Det står i vedtaket hvor mange timer man maks kan jobbe i uka. Går man over dette en uke, så får man heller ikke noe for den andre uka i den perioden, selv om man kanskje ikke har jobba noenting. Tenk timer per uke, ikke per dag.

Det kommer jo helt an på om man jobber hver dag eller ikke.. Det står i vedtaket hvor mange timer man maks kan jobbe i uka. Går man over dette en uke, så får man heller ikke noe for den andre uka i den perioden, selv om man kanskje ikke har jobba noenting. Tenk timer per uke, ikke per dag.

Husk at dagpengene reduseres pr time du jobber da... Helt til du har jobba 51% eller noe og da forsvinner de helt...

Men la oss si at man kan jobbe til timer i uken
Så jobber man 4,5 t en dag og 5, 5 en annen dag , da er man innefor de 10 t man kan jobbe.
Men så sier ei som går på dagpenger at det reduseres for 2 hele dager , ikke timer og dermed blir det mye mindre penger enn man trodde.

Men la oss si at man kan jobbe til timer i uken
Så jobber man 4,5 t en dag og 5, 5 en annen dag , da er man innefor de 10 t man kan jobbe.
Men så sier ei som går på dagpenger at det reduseres for 2 hele dager , ikke timer og dermed blir det mye mindre penger enn man trodde.

Slik jeg har skjønt så reduseres dagpengene etter hver time, men blir borte helt først når du har jobbet 51% av timeantallet pr uke.

Si hvis du er i 100%jobb og da tjener 5000 i uka til vanlig (1000kr dagen) da vil du få 3000 i uka i dagpenger altså (600kr dagen) om du da en dag jobber 4,5t som er over 50% den dagen vil de trekke deg 600 i dagpenger den uken (altså en dag) Om du da gjør dette 3 av 5 dager mister du alle dagpengene for den uken, men du får jo vanlig lønn fra jobben... Så om du da er ringevikar og kunn jobber 3 dager den uka og f.eks bare 4,5 timer dagen og ikke 7,5 så vil du jo tape en del penger på å jobbe desverre.

Jeg vet vedtaket men var ikke det jeg lurte på :)

Vedtaket forteller antall timer og det er utifra disse pr uke du må regne om du taper penger og ikke pr dag.

Jobber du fire timer en uke så reduseres det antall prosent og ikke en hel dag om det er du har jobbet

Ok for var noen som hadde blitt trekt hele dager selv om de bare hadde jobbet 4 t den dagen sa de

At jeg mister pengene om jeg jobber for mye vet jeg for det har jeg gjort noen ganger
Takk for svar :)

Det var rart, de skal ikke rekne det slik i alle fall. Bare timer. Om det er 7,5 er det hel dag. Ikke 4.
Bare følg med på det. :)

Back
Topp