lurer veldig...

Emmisel

Elsker forumet
Junibarna 2019
jeg lurer på hvor lenge dere prøvde "på den gammeldagse måten" før dere fikk hjelp?

Vi prøvde i litt over 1,5 år før vi ble henvist, og hadde prøvd i 2 år da vi startet på første forsøk.

Ble henvist til utredning med en gang vi begynte prøving, og etter 10 mnd med "prøving) (stort sett uten EL, noe vi var klar over, så vi kunne ikke telle prøveperioder) ble vi henvist til prøverør. Valgte å gå privat, så første forsøk var ett år etter vi startet prøvingen. :)

Ble henvist til utredning med en gang vi begynte prøving, og etter 10 mnd med "prøving) (stort sett uten EL, noe vi var klar over, så vi kunne ikke telle prøveperioder) ble vi henvist til prøverør. Valgte å gå privat, så første forsøk var ett år etter vi startet prøvingen. :)

jeg trodde man måtte ha prvd i et år før man ble henvist?
har jeg lest feil kanskje? er vel muligens forskjellig fra person til person?

jeg trodde man måtte ha prvd i et år før man ble henvist?
har jeg lest feil kanskje? er vel muligens forskjellig fra person til person?

Trenger ikke ha prøvd i ett år hvis man vet at noe er galt. Jeg hadde sykluser på 14-18 dager, dermed umulig å bli gravid, og unødvendig (... umulig) å prøve.

Samme gjelder jo om man VET at mannen har dårlig sædkvalitet, eller man VET at man ikke har eggløsning, eller man VET at man ikke har eggledere - ingen som tvinger en til å prøve noe umulig da. :)

Vi prøvde i ca 3 år før vi fikk sendt henvisning. Vi visste at mannen hadde dårlig sædkvalitet og at det kun var det som
Var problemet og likevel tok det over et år før de gadd og sende henvisning. Vi måtte gjennom masse sjekk av mannen og forskjellige kurer. Til slutt satt jeg ned foten og fikk gynekologen min til å sende.

Vi prøvde i 10 måneder før jeg var hos legen første gang for å spørre om henvisning til gynekolog. Hadde regelmessig syklus og påvist eggløsning. Men lyvet til meg å ha prøvd i over ett år, fikk henvisning, og då gikk det 3 mndr før jeg kom til gynekologen uansett. Så 3 måneder til med prøver og utredning før henvisning til IVF... Og deretter nye 9 måneders ventetid for å begynne på IVF i det offentlige! Vi tok en runde privat i mellomtiden.

Angrer ikke i det hele tatt på at jeg var noen måneder "for tidlig" hos legen for å spørre. Jeg var 34 år da og var sikker på at det ikke gikk av seg selv. Og jeg hadde rett! Selv om de ikke finner noe galt med oss har jeg aldri vært gravid tross nå 2.5års prøving og 2 runder med IVF (4 innsett).

Prøvde i nesten to år før vi sendte henvisning. kom igang med første offentlige forsøk nå, 2 1/2 år siden vi begynte å prøve. Har hatt et privat forsøk i ventetiden:)

Vi fick hänvisning direkt , men då hade vi prövd i 5 år själva :)
Medans vi väntade på timme till Tromsö så fick jag prova pergo i 2 månader . Även om jag hade normal ägglossning.

Trenger ikke ha prøvd i ett år hvis man vet at noe er galt. Jeg hadde sykluser på 14-18 dager, dermed umulig å bli gravid, og unødvendig (... umulig) å prøve.

Samme gjelder jo om man VET at mannen har dårlig sædkvalitet, eller man VET at man ikke har eggløsning, eller man VET at man ikke har eggledere - ingen som tvinger en til å prøve noe umulig da. :)

aaaah, det er jo et veldig godt poeng :)

Prøvde i nesten to år før vi sendte henvisning. kom igang med første offentlige forsøk nå, 2 1/2 år siden vi begynte å prøve. Har hatt et privat forsøk i ventetiden:)

hvor mye koster et slikt forsøk?
og hva gjør de egentlig? =)

28 000 kr + alle medisiner (mine kom på 10 000) + 330 kr pr ultralydundersøkelse :)

De gjør akkurat det samme som det offentlige, bare uten all ventetiden;)

10 000,,, hva får du da? høsting av egg, og egg-sæd blanding,, og innsetting?..
eller? og hva slags medisiner er det snakk om?
og, er det 10 000 per forsøk?
(unnskyld om jeg spørr for mye, ble bare veldig interesangt det her)

Her prøvde vi i ett år før utredning. Det tok litt over 1,5 år før vi ble henvist til IVF. Var jo ganske lenge å vente på diverse gynekologtimer ved utredningen. Vi gikk også privat i mellomtiden slik som knask, og det ble på totalt ca 38 000. Alt inkl untatt 330 per ul.

Her prøvde vi i ett år før utredning. Det tok litt over 1,5 år før vi ble henvist til IVF. Var jo ganske lenge å vente på diverse gynekologtimer ved utredningen. Vi gikk også privat i mellomtiden slik som knask, og det ble på totalt ca 38 000. Alt inkl untatt 330 per ul.

38 000,,, hva får d da?
hvor mange forsøk? og hvor mange ul tar man under slike forsøk?

Vi prøvde i 10 måneder før jeg var hos legen første gang for å spørre om henvisning til gynekolog. Hadde regelmessig syklus og påvist eggløsning. Men lyvet til meg å ha prøvd i over ett år, fikk henvisning, og då gikk det 3 mndr før jeg kom til gynekologen uansett. Så 3 måneder til med prøver og utredning før henvisning til IVF... Og deretter nye 9 måneders ventetid for å begynne på IVF i det offentlige! Vi tok en runde privat i mellomtiden.

Angrer ikke i det hele tatt på at jeg var noen måneder "for tidlig" hos legen for å spørre. Jeg var 34 år da og var sikker på at det ikke gikk av seg selv. Og jeg hadde rett! Selv om de ikke finner noe galt med oss har jeg aldri vært gravid tross nå 2.5års prøving og 2 runder med IVF (4 innsett).

dette høres jo litt komplisert ut, hvor mange egg setter de inn hver gang?
syns du det er best offentlig eller privat? betaler du like mye offentlig som privat? eller får man det " dekket" offentlig?

38 000,,, hva får d da?
hvor mange forsøk? og hvor mange ul tar man under slike forsøk?

Ett forsøk. Fikk satt inn ett egg og ett bonusegg i frysern. Er veldig individuelt mht hvordan hver enkelts kropp reagerer. Jeg tok 3-4 ul tror jeg.

10 000,,, hva får du da? høsting av egg, og egg-sæd blanding,, og innsetting?..
eller? og hva slags medisiner er det snakk om?
og, er det 10 000 per forsøk?
(unnskyld om jeg spørr for mye, ble bare veldig interesangt det her)

10 000 er det medisiner for 1 forsøk koster. Må du ha 3 forsøk vil det si 30 000 KUN til medisiner, men alt over 16 000 får du tilbakebetalt av Helfo. Skal du til privatklinikk må du også ut med ca 28.000 til klinikken for legetime, uttak og tilbakesetting. Går du offentlig er det kun medisinkostandene du trenger å tenke på + egenandel på ca 1500 pr forsøk til sykehus.

Back
Topp