7 kjappe fakta om bilsikring!

Ang Nr 5.. Er det lov og sette barn i fremsete om airbaggen er deaktivert? Har sett mangen gjør det. Men det ser feil ut i mitt hode. Mine får sitte bak til dei er ferdig med barneseter tenker eg :p

Ang Nr 5.. Er det lov og sette barn i fremsete om airbaggen er deaktivert? Har sett mangen gjør det. Men det ser feil ut i mitt hode. Mine får sitte bak til dei er ferdig med barneseter tenker eg :p
Dersom bilstolen er godkjent for fremsete i aktuelle biltype, er det lov ja.

Står at det er lov ja :)

Gjort det selv noen ganger og snuppa har sittet kjempe trygg de gangene, hadde hvert farligere bak i de tilfellene.

Men nr 6 begynner jeg å høre en del om nå, for snuppa på 3,5 år hadde vist knærne oppi haka :rolleyes: min familie som sier det da. Svarte at hun kan godt få hjelp til å sitte med beina i kors, de mente at beina ville flagre i en ulykke! Heller brekt bein enn brekt nakke!

Ja det er det. Her må vi det i bilen til gubben, som har bare to seter

Det er lov ja, om bilen er slik at det får an å skru av airbag ;) har selv hatt babysete med isofix i framsetet...

Jeg reagerer litt på nr 6... Her var det ikke snakk om å ha frøkna bakovervent noe lenger en 1,5 år ca... Kasta opp, rar benstilling osv, så den tenker jeg er litt opp til hver enkelt og hva som er mulig for den familien... Jeg personlig nekter å la mine barn sitte vondt i bilen og noen ganger bli dårlige bare for å ikke snu de for tidlig... Med isofix og et godt sete sitter de nok trygt alikevel :)

Jeg reagerer litt på nr 6... Her var det ikke snakk om å ha frøkna bakovervent noe lenger en 1,5 år ca... Kasta opp, rar benstilling osv, så den tenker jeg er litt opp til hver enkelt og hva som er mulig for den familien... Jeg personlig nekter å la mine barn sitte vondt i bilen og noen ganger bli dårlige bare for å ikke snu de for tidlig... Med isofix og et godt sete sitter de nok trygt alikevel :)

Det er mye tryggere og ha de bakovervendt. Jeg skal virkelig ikke si deg hva du skal gjøre men jeg hadde aldri satt helsen til barnet mitt i fare ved å snu så tidlig som 1,5 år. Hjelper ikke med isofix det er tyngden på
hodet til barnet som er "problemet"

Det er mye tryggere og ha de bakovervendt. Jeg skal virkelig ikke si deg hva du skal gjøre men jeg hadde aldri satt helsen til barnet mitt i fare ved å snu så tidlig som 1,5 år. Hjelper ikke med isofix det er tyngden på
hodet til barnet som er "problemet"

Så du hadde latt barnet sitt kaste opp under lengre turer (sånn 2mil og oppover) pluss sitte vondt med bena? Noe som også førte til mye gråt? For ikke å snakke om at hu prøvde å snu seg selv for å se meg når vi kjørte. Hadde vært farligere om vi hadde kræsja da tenker jeg når hu hadde hodet vridd på den måten, prøvde speil men det hjalp ikke... Hun hadde også nådd 9kg grensa, som da var beskrevet på setet (besafe) så da snudde vi henne uten å ha dårlig samvittighet for det :)

Viktig info!!
Jeg er overrasket over hvor mange som slurver med sikring av barn i bil. Synes at man burde få mye strengere straff enn 2000 og to prikker for å ikke sikre barn.

Trodde det var snakk om førerkortbeslag dersom barn ikke var sikret jeg... Har hørt et tilfelle av det her ;)

Veldig viktig info!!

Her satt eldste bakover til han var over 4 år, og kunne nok ha sittet lengre. Han var også lang, ca 110 cm.
Han klaget aldri og hadde god plass til bena.

Frøkna på 3.5 sitter fortsatt bakover. Hun er ikke 15 kg enda heller.
Hun har begynt å spy på lengre turer, men foreløbig er hun ikke snudd.
Prøver alt annet først

Veldig viktig info!!

Her satt eldste bakover til han var over 4 år, og kunne nok ha sittet lengre. Han var også lang, ca 110 cm.
Han klaget aldri og hadde god plass til bena.

Frøkna på 3.5 sitter fortsatt bakover. Hun er ikke 15 kg enda heller.
Hun har begynt å spy på lengre turer, men foreløbig er hun ikke snudd.
Prøver alt annet først
Spyr hun uansett hvem som kjører? Min spyr oftest når gubben kjører. Det hjalp og å fjerne speilet:)

Det trodde jeg og. Synes det er en mer passende straff hvis det gjelder et lite barn.

Tilfellet jeg snakker om var en 2 åring som satt på pute, med vanlig belte, mamman mistet lappen i 6mnd mener jeg å huske. Ble tatt i kontroll utenfor skolen her ;)

Det er en passende straff!:)

Ja det syns jeg og. Her er det ofte kontroller vel skolene og barnehagene, heldigvis :) husker jeg ble sjekket når frøkna var liten, måte oppgi vekt på henne forsi jeg hadde snudd setet så helt klart at de passer på :) sånn birde det vært overalt :) ser mange f.eks har barna på fanget osv :(

Jeg synes det er rart at det bare er en anbefaling å sikre barn bakovervendt "så lenge som mulig". Et barn på 2 år har høy risiko for å knekke nakken i en kollisjon hvis det sitter forovervendt, selv om øvrig sikring er gjort riktig.
Bilsyke, vil ikke, bøyde ben, hvis det er et så stort problem får man heller tilpasse livet og kjøringen til det er forsvarlig å snu barnet. Tenker nå jeg.

Back
Topp