Permisjon fra fengsel

her er jeg

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Er dere klar over at folk som er dømt til over 12 års fengselsstraff har rett til å søke permisjon etter bare å ha sonet 4 år??
De kan innvilges inntil 18 dager permisjon i året, inntil 30 om det er spesielle grunner.
Til dere som mener at de kriminelle må få lov til dette for å bli tilbakeført i samfunnet osv.. prøv å sett dere inn i de pårørendes situasjon. Bare 4 år etter at barnet ditt ble myrdet, så kan du altså treffe drapsmannen på gata.

Får de permisjon slik at de er ute i samfunnet helt på egen hånd?

Tror de får gå på egenhånd. Nå er det en stund siden da, men husker da jeg gikk på barneskolen, faren til en i klassen satt i fengsel (var med i en av gjengene i Oslo) og han hadde permisjon ganske ofte egentlig. Ene gangen var i sammenheng med fødsel. Var en gang han kom på skolen med ett par andre karer, buset inn i klasserommet og rett opp mot læreren som han tok kvelertak på opp mot veggen. Foran alle elevene.. Vi var jo 10 år eller noe, så det var ganske ubehagelig husker jeg.

Ja, jeg er klar over det.

De må uansett følge vilkår satt fra kriminalomsorgen, og det er ikke slik at alle for innvilget permisjon så snart de har sonet 1/3 av straffen. I Norge har vi dessverre de reglene som sier at alle kriminelle skal rehabiliteres tilbake til samfunnet etter endt straff.

Jepp. Med mindre det er noe grunn for å la de få perm. Synes det er tragisk mtp offer og pårørende:(

Ja, jeg er klar over det.

De må uansett følge vilkår satt fra kriminalomsorgen, og det er ikke slik at alle for innvilget permisjon så snart de har sonet 1/3 av straffen. I Norge har vi dessverre de reglene som sier at alle kriminelle skal rehabiliteres tilbake til samfunnet etter endt straff.
De må ikke ha sonet 1/3 av straffen. Hvis de er dømt for mer enn 12 år, kan de få perm etter 4 år..

Tror de får gå på egenhånd. Nå er det en stund siden da, men husker da jeg gikk på barneskolen, faren til en i klassen satt i fengsel (var med i en av gjengene i Oslo) og han hadde permisjon ganske ofte egentlig. Ene gangen var i sammenheng med fødsel. Var en gang han kom på skolen med ett par andre karer, buset inn i klasserommet og rett opp mot læreren som han tok kvelertak på opp mot veggen. Foran alle elevene.. Vi var jo 10 år eller noe, så det var ganske ubehagelig husker jeg.
Fikk vel ikke noe ekstra straff for det..

Ja, det visste jeg. Vet også at veldig mange får avslag på sin søknad. I noen tilfeller er det daglig meldeplikt. Det kan også være restriksjoner når det gjelder friheten til å gå hvor man vil. Som du selv skriver, man KAN få perm, men det betyr ikke at man får det. Skjerming av offer/pårørende står heldigvis sterkt, når det er sånne saker hvor det er offer/pårørende. Ved vinningskriminalitet og narkotikadommer er det kanskje færre hensyn å ta. Der er muligheten for perm kanskje mer ok.

De må ikke ha sonet 1/3 av straffen. Hvis de er dømt for mer enn 12 år, kan de få perm etter 4 år..

I følge kriminalomsorgen.no så må vedkommende ha sonet minst 1/3 av straffen for at en skal få begynne å få permisjon. Men det er ikke gitt at en får permisjon allikevel. Noen får også straffen redusert fordi fengsling før dom også telles som soning.

Det er helt sikkert individuelle forskjeller, og det er opp til kriminalomsorgen å bestemme hvem og når er skal gis permisjoner uavhengig av hva andre mener.

I følge kriminalomsorgen.no så må vedkommende ha sonet minst 1/3 av straffen for at en skal få begynne å få permisjon. Men det er ikke gitt at en får permisjon allikevel. Noen får også straffen redusert fordi fengsling før dom også telles som soning.

Det er helt sikkert individuelle forskjeller, og det er opp til kriminalomsorgen å bestemme hvem og når er skal gis permisjoner uavhengig av hva andre mener.
Opptjent permisjonstid
Innsatte kan innvilges ordinær permisjon og korttidspermisjon etter en sammenhengende frihetsberøvelse frem til permisjonstidspunktet på minst 4 måneder, forutsatt at 1/3 av dommen er sonet. Innsatte med mer enn 12 års dom kan innvilges permisjon etter 4 år. En forutsetning er at sikkerhetsmessige grunner ikke taler i mot.

Forvaringsdømte kan ikke innvilges permisjon før 2/3 av minstetid er utholdt.
http://www.ilafengsel.no/permisjon_fra_fengsel.html
Varetektsfengsling er inni disse fire årene

Er dere klar over at folk som er dømt til over 12 års fengselsstraff har rett til å søke permisjon etter bare å ha sonet 4 år??
De kan innvilges inntil 18 dager permisjon i året, inntil 30 om det er spesielle grunner.
Til dere som mener at de kriminelle må få lov til dette for å bli tilbakeført i samfunnet osv.. prøv å sett dere inn i de pårørendes situasjon. Bare 4 år etter at barnet ditt ble myrdet, så kan du altså treffe drapsmannen på gata.

Ikke bare det... Hold deg fast. Etter å ha sonet 4 år, som da gor rett til perm, kan de pga god oppførsel søke seg inn på åpensoning og derfor ha rett til "frigang" det vil si at om du klarer å få deg en jobb kan du jobbe som normalt utenfor fengselet... At du da har "perm" for å jobbe hver dag mellom 7 og 5 f.eks....

Back
Topp