Tørre øyne

I

Ingenbruker

Guest
Har de siste dagene hatt så sinnsykt tørre øyne, det svir og renner :( skikkelig vondt og lite kledelig å gå med tårer i øya... Ikke noe verk eller betennelse bare tørt og sårt. Noen tips?
 
Kjøp saltvannsdråper på apoteket. Brukte det da jeg brukte en medisin som tørka ut øynene. Hjalp veldig :) var ganske store flasker, men var nok med en dråpe i hvert øye i gangen :)
 
Tror det finnes øyedråper på apoteket for tørre øyne, sikkert verdt å prøve :)
 
Om du ikke kommer deg på apotek så kok opp vann, avkjøl det og dypp en øyepad/bommull i det og vask rundt øyet og oppå øyelokket. Vær ren på hendene når du gjør det. Kokt vann er sterilt og virker rensende på øyet :)
 
Hei! saltvann skyller øyet og kan hjelpe, men vil anbefale mer tyktflytende væske som er mer likt dine egne tårer. Det finnes mange varianter, avhengig av hvor hardt man er rammet. Gå innom nærmeste optiker og forklar problemet, så blir du nok anbefalt comfortdråper for dette. For de som virkelig sliter med tørre øyne, kan det også anbefales å sove med en egnet salve på øyelokkskanten om natten. Det er vanlig å bli tørr på øynene i gravidteten pga hormonforandringer. Og gjerne enda vanligere når man begynner å amme. Det kommer seg som regel igjen etter endt amming.
Man kan også forandre styrke på øynene i denne perioden. Så "ammetåken" er ganske reell:) Hilsen optiker
 
Hei! saltvann skyller øyet og kan hjelpe, men vil anbefale mer tyktflytende væske som er mer likt dine egne tårer. Det finnes mange varianter, avhengig av hvor hardt man er rammet. Gå innom nærmeste optiker og forklar problemet, så blir du nok anbefalt comfortdråper for dette. For de som virkelig sliter med tørre øyne, kan det også anbefales å sove med en egnet salve på øyelokkskanten om natten. Det er vanlig å bli tørr på øynene i gravidteten pga hormonforandringer. Og gjerne enda vanligere når man begynner å amme. Det kommer seg som regel igjen etter endt amming.
Man kan også forandre styrke på øynene i denne perioden. Så "ammetåken" er ganske reell:) Hilsen optiker
Betyr det at det er vanlig å få dårligere syn når en er gravid? Jeg bruker linser og er nærsynt..føler jeg ser dårligere nå. Men har ikke tenkt på at graviditeten kan forårsake det. Tenkte kanskje det bare var blitt dårligere uten noe sammenheng..
 
Betyr det at det er vanlig å få dårligere syn når en er gravid? Jeg bruker linser og er nærsynt..føler jeg ser dårligere nå. Men har ikke tenkt på at graviditeten kan forårsake det. Tenkte kanskje det bare var blitt dårligere uten noe sammenheng..
I følge optikeren jeg var hos i høst så er det visst vanlig at synet kan endre seg i svangerskapet.. og vi som da er nærsynte fra før ville ofte merke dette lett.. Han anbefalte en sjekk et par måneder etter svangerskapet er over for da burde det iallefall ha stabilisert seg.. ☺
 
Jeg var langsynt før min første og brukte briller med +0,75, hadde så og si nøytralt etter 1 år.. Så ble jeg gravid med nr to og så "plutselig" fryktelig dårlig...-1,25 trengte jeg plutselig da. Det har holdt seg ish gjennom svangerskap med nr.3, men jeg kjenner nå at brillene ikke på langt nær hjelper når jeg trenger de, så blir ny runde hos optikeren til våren. De sier 6 uker etter fødsel her :)
Hadde forøvrig time hos optikeren dagen før jeg oppdaget graviditeten, hadde blitt så mye dårligere bare de siste ukene. Optikeren var syk og jeg fikk time uken etter...da var det min tur å ringe å si ifra at jeg ikke kunne det neste halve året :p
 
Er det DET som har gjort at jeg har blitt så avhengig av brillene? :O må ha briller når jeg kjører bil, leser og ser på tv, men de siste mnd har jeg måtte bruke de omtrent hele tiden, for får så vondt i hodet. Kan ikke ha linser heller, pga det finnes ikke linser som kan hjelpe meg, visst. :p håper det går seg til. Litt stress med briller.
 
Jeg har merket så stor forskjell den siste mnd! Blitt så mye dårligere syn! Men fint viss det er det med graviditet og at det kanskje stabiliserer seg når mini er ute. Begynte å lure på meg selv. Og tenkte at jeg er blind som gammel viss dette skal fortsette :p
 
Jeg har merket så stor forskjell den siste mnd! Blitt så mye dårligere syn! Men fint viss det er det med graviditet og at det kanskje stabiliserer seg når mini er ute. Begynte å lure på meg selv. Og tenkte at jeg er blind som gammel viss dette skal fortsette :p

Hehe, ja godt å vite at det går over... Sa til mannen i går at jeg nå har nådd 90 i fysisk alder :p er slik jeg føler meg...
 
Hehe, ja godt å vite at det går over... Sa til mannen i går at jeg nå har nådd 90 i fysisk alder :p er slik jeg føler meg...
Haha, ja føles igrunnen slik! Mannen sa i dag at når jeg skulle på do i natt hadde han alvorlig lurt på hva som var galt. Jeg hadde aldri brukt så lang tid på å komme meg ut av sengen. Neste gang skal han skubbe meg sa han :p
 
Haha, ja føles igrunnen slik! Mannen sa i dag at når jeg skulle på do i natt hadde han alvorlig lurt på hva som var galt. Jeg hadde aldri brukt så lang tid på å komme meg ut av sengen. Neste gang skal han skubbe meg sa han :p

Hehe... Kjenner meg igjen :p mista nøklene på gulvet her om dagen, så bort på mannen og håpet han skulle plukke de opp for meg, det gjorde han ikke, jeg blyde meg ned og det knakk høyt i både rygg, knær og nakke, mannen så skrekkslagen på meg og har siden det plukket opp alt jeg har mista, børt handleposer og han dytter meg opp fra både sofa og seng :)
 
Betyr det at det er vanlig å få dårligere syn når en er gravid? Jeg bruker linser og er nærsynt..føler jeg ser dårligere nå. Men har ikke tenkt på at graviditeten kan forårsake det. Tenkte kanskje det bare var blitt dårligere uten noe sammenheng..

Ja, det er veldig vanlig med synsendringer i svangerskap og ved amming. Noen ganger går synet tilbake til normaltilstand etter endt amming, og noen ganger ikke! Det er dessverre ingen fasit der. Så for de som "må" kjøpe nye briller i denne perioden, kan det være greit å tenke på at styrken ikke nødvendigvis holder seg stabil så veldig lenge, og kanskje velge et rimelig alternativ på glassene, så de kanskje kan byttes på sikt. Det er lette for de som bruker linser, for de kan jo bare justere styrkene underveis. Linsene skal jo uansett kastes etterhvert.
 
Back
Topp