Samlivsbrudd og mekling?

Babybambi91

Glad i forumet
Septembermødre <3
Da endte desverre forholdet vårt og jeg skal flytte ut nå til helgen, og vi har fått time til mekling neste uke.. Vi har en felles sønn på 16 mnd, som vi skal bli enig om fordeling av.
Men faren "truer" med at han kan kreve og ha han like mye som meg, kan han det?
Fordi han har hatt pappaperm og vært sykmeldt så han har hatt mest ansvar for sønnen vår mens jeg begynte og jobbe igjen, og sier jeg ikke tar noe ansvar for sønnen min lengre i og med at jeg er på jobb så mye! Det har vært mye jobb nå rett før jul og starten av nyåret, jeg er bare vikar så jeg har tatt på meg så mye som mulig for å ha ei god lønn for jeg planla og overaske han med sydentur i bursdagsgave, for jeg ville virkelig at dette forholde skulle bli bra igjen! Men han vil ikke prøve lengre, og da respekterer jeg det og prøver og gjøre dette så lite smertefullt som mulig med at jeg flytter ut og at vi sammarbeider best mulig for sønnen sin del..
Nå jobber jeg kun 30% så kommer til og jobbe bare 2 til 3 dager i uken med anna hver helg, og de to dagene kommer mamma til og stille opp som pass, og tenkte at de helgene anna hver helg kunne far ha han, er dette urimelig av meg? Eller er det virkelig normalt og dele en så liten unge 50/50??

50/50 vil nok ingen mekler anbefale og ingen dommer dømme til med så små.
Men om barnet skal bo mest her eller der kommer ikke an på kjønn, der må dere forsøke å bli enige,en mekler kan ikke pålegge noe, så om dere ikke blir enige må dere høyere i systemet.

Men om barnet skal bo mest her eller der kommer ikke an på kjønn, der må dere forsøke å bli enige,en mekler kan ikke pålegge noe, så om dere ikke blir enige må dere høyere i systemet.

Han sier at han er enig i det ene øyeblikket, og så snur han i det neste så jeg aner ikke hvor jeg har han!

Han sier at han er enig i det ene øyeblikket, og så snur han i det neste så jeg aner ikke hvor jeg har han!

Høres slitsomt ut å forholde seg til,håper han blir bedre etterhvert..
Jeg ville tatt med et forslag til meklingen, og bedt om underskrift der. Skal han være vanskelig vil han nok være det uansett, men det er strengt tatt bedre å ha noe skriftlig :-)

Høres slitsomt ut å forholde seg til,håper han blir bedre etterhvert..
Jeg ville tatt med et forslag til meklingen, og bedt om underskrift der. Skal han være vanskelig vil han nok være det uansett, men det er strengt tatt bedre å ha noe skriftlig :)

Ja det er veldig slitsomt. Vi flytter kun 10 min unna etter hans ønske, så vi skal kunne få til og samarbeide så godt som mulig og jeg er åpen for at han kan komme innom når som helst for og få møte sønnen sin. Og jeg håper at vi skal finne sammen igjen og at han kan flytte etter om en stund, for vi har bodd i samme hus som svigers og jeg har hatt det veldig tungt med at de blander seg alt for mye inn i hverdagen vår og han aldri kan høre på mine meninger og forslag uten å diskutert med de først..

Jeg vet om en mekler som anbefalte 60/40 slik at mor får stønader:o og da har barna bodd fulltid hos far og bhg har sett stor framgang etter at barna fikk en fast plass å bo på..så skjønner virkelig ikke at en mekler kan anbefale 60/40 da d bare er en dag mer enn 50/50...

På meklingen er det dere som må bli enige. Ingen mekler kan påtvinge noe.
Dere vil ha en time for å få attesten, for så å kunne utvide til 3 timer ekstra, og ytterligere 3 timer. Hver av dere kan når som helst etter første time, stevne til retten men da er det en dommer som bestemmer og dere har liten påvirkningskraft.

50/50 er lite sannsynlig uansett.
Den slags truing fører sjeldent godt med seg, så stå på ditt og ikke la det plages til å gi etter.

en mekler er helt upartisk. Den ser bare hva som er best for barnet utfra fakta. Det har blitt mer og mer vanlig at omsorg faller på far i dagens samfunn. Dersom det ligger til rette for at han er "like god" eller eventuelt "bedre" skikket, pga feks bedre lønn, bedre boforhold, bedre kontakt med barnet og lignende, kan det nok hende det blir anbefalt 50/50. Nei, ingen mekler anbefaler det til små barn. Men det er barn før det fylte året. Dette kan gå begge veier. Forbered deg heller på hva DU kan tilby som han ikke kan, og legg dette frem på møtet. Så blir du nok hørt :)

Mekling er mye mindre høytidelig og mindre hjelpsomt og veiledende enn man tror - sånn føltes det for meg hvertfall!
Men tror mange par blir lettere enige der fordi det sitter en ekstra person å lytter når dere skal bli enig om fordeling og ferier osvosv..
Han kan prøve å kreve 50/50 ja, men kontoret der kommer ikke til å anbefale det.. Så det kommer vel mer an på hvem som kan være den beste forsørger for barnet :)

Back
Topp