Når ringe lege/jordmor?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Jeg er kun 4+5 (mulig 4+6) i dag og lurer på når dere kontaktet lege/jordmor. Regner med det ikke er nødvendig med time hos lege før 10-12?

Jeg vet for øvrig ikke om jeg har hatt vannkopper som barn (min mor husker utrolig nok ikke hvorvidt jeg har hatt eller ei). Det er kanskje greit å dra innom legen for å ta en blodprøve for å sjekke eventuelle antistoffer så fort som mulig? :)

Er kanskje forskjellig fra lege til lege, men min lege vil ikke ha inn svangerskapsrelatert før passert 12 uker, med mindre det er noe spesielt selvsagt. Så jeg har bestilt time til uke 12:)

Er kanskje forskjellig fra lege til lege, men min lege vil ikke ha inn svangerskapsrelatert før passert 12 uker, med mindre det er noe spesielt selvsagt. Så jeg har bestilt time til uke 12:)

Takk! :) Tenker jeg gjør det samme; bestiller til uke 12 (mener det var da jeg var i mitt første svangerskap). Det går jo an at jeg stikker innom tidligere for å ta blodprøve i fbm antistoffer mot vannkopper :)

Ringte jodmor i går, og hun ville ha time om en uke for å fylle ut helsekort og bli litt kjent. Er da bare 6 uker. Sa det ikke var nødvendig med blodprøver før uke 12.
Sist var jeg hos lege 7+4 og tok blodprøver allerede da tror jeg :p

Ringte jodmor i går, og hun ville ha time om en uke for å fylle ut helsekort og bli litt kjent. Er da bare 6 uker. Sa det ikke var nødvendig med blodprøver før uke 12.
Sist var jeg hos lege 7+4 og tok blodprøver allerede da tror jeg :p

Så greit å få tidlig oppfølging :) Tidspunkt for første time virker til å variere relativt mye.

Dem sjekker ikke antistoffer for vannkopper? Husker iaff aldri noe spm om det ved sist graviditet. Er vel HIV dem sjekker og en klamydia test viss en ønsker det selv? Og blodtrykk,blodsukker?

Dem sjekker ikke antistoffer for vannkopper? Husker iaff aldri noe spm om det ved sist graviditet. Er vel HIV dem sjekker og en klamydia test viss en ønsker det selv? Og blodtrykk,blodsukker?

Man kan be de ta en blodprøve for å sjekke om man er mottakelig for infeksjonen/ vannkopper (varicella-zoster virus) dersom man er usikker på om man har hatt det :) Ettersom jeg mest sannsynlig ikke har hatt det som barn, og ettersom jeg har en sønn som går i bhg, er det greit å vite om jeg har hatt det eller ei ettersom det kan skade foster.

Dette blir (forhåpentligvis) mitt første barn. Har vært stressa og bekymra for å gjøre noe feil, spesielt disse første ukene fram til uke 12. Så både jeg og mannen var innstilt på tidlig UL og undersøkelser.

Var hos legen min i dag, og hun var så utrolig beroligende, hadde mye info, tydelig i anbefalingene sine og smilte og gledet seg til å følge oss videre samtidig som hun også ønsket at vi skulle gå til jordmor, fordi jordmor igjen har mye kunnskap som fastleger ikke nødvendigvis har. Hun sa at jeg bare skulle leve som normalt, ikke stresse noe mer med det, følge anbefalingene til helsedirektoratet å være i aktivitet, så gav jeg spira et godt grunnlag. En tidlig undersøkelse for meg vil ikke gi meg alle svarene jeg ønsker, og kanskje da gjøre meg enda mer stressa, det er for tidlig å se. Så hun satt meg heller opp på ny time i uke 10, da skulle hun se på blodprøvene å ta UL. I mellomtiden skulle jeg ta kontakt om jeg lurte på noe. Hvis jeg enda da ønsket, skulle jeg få henvisning.

Syntes det var veldig beroligende for både meg og mannen, og hun var trygg på seg selv. Så det var godt. :happy:Vi venter til uke 10 med ny legetime, med mindre noe oppstår.

Dette blir (forhåpentligvis) mitt første barn. Har vært stressa og bekymra for å gjøre noe feil, spesielt disse første ukene fram til uke 12. Så både jeg og mannen var innstilt på tidlig UL og undersøkelser.

Var hos legen min i dag, og hun var så utrolig beroligende, hadde mye info, tydelig i anbefalingene sine og smilte og gledet seg til å følge oss videre samtidig som hun også ønsket at vi skulle gå til jordmor, fordi jordmor igjen har mye kunnskap som fastleger ikke nødvendigvis har. Hun sa at jeg bare skulle leve som normalt, ikke stresse noe mer med det, følge anbefalingene til helsedirektoratet å være i aktivitet, så gav jeg spira et godt grunnlag. En tidlig undersøkelse for meg vil ikke gi meg alle svarene jeg ønsker, og kanskje da gjøre meg enda mer stressa, det er for tidlig å se. Så hun satt meg heller opp på ny time i uke 10, da skulle hun se på blodprøvene å ta UL. I mellomtiden skulle jeg ta kontakt om jeg lurte på noe. Hvis jeg enda da ønsket, skulle jeg få henvisning.

Syntes det var veldig beroligende for både meg og mannen, og hun var trygg på seg selv. Så det var godt. :happy:Vi venter til uke 10 med ny legetime, med mindre noe oppstår.

Å, så godt å høre at du hadde en god opplevelse, og at du ble beroliget! :) Det virker som du har en alle tiders lege, som også har ul utstyr? Selv har jeg den legen som har flest pasienter i byen, så sist svangerskap foretrakk jeg timene hos jordmor som tok seg god tid :)

Ja, er så fornøyd og letta. Bare 2.gang jeg er hos henne, byttet fastlege i forbindelse med flytting ei tid tilbake. Leste jeg om mange som ikke var helt fornøyde på legelista, men jeg tror det kommer an på deg selv også. Hun skal få god omtale av meg :happy:Jeg er veldig glad jeg valgte henne. Det var egentlig ikke plass på lista hennes eller noen andre legers heller. Men fikk av en eller annen grunn lov å velge henne uansett. Føler hun tar seg tid til meg og er flink :happy: Ja, hun holder til på distriktsmedisinsk senter, så de har mye forskjellig utstyr der. Veldig kjekt!

Ser den. Tror nok det blir fint å komme til jordmor også, dette er jo spesialfeltet deres :) synd du føler det ikke blir nok tid. Men hvis han/hun er populær så er det sikkert en grunn. Kanskje flink men litt for dårlig tid? Det er nok mange som kjenner på den. En gang var jeg hos en superstressa lege som bannet på datautstyret, slamret på tastaturet og snakket ned om både helsevesenet og i det hele tatt. Det var ubehagelig.

Kommer til å bestille time til uke 10-12 ca :)

Skal til legen på torsdag når jeg er 6+1, legen vil ha meg inn tidlig for tett oppfølging. Skal til jm om 2 uker, når jeg er 8 uker på vei :)

Back
Topp