stygg hoste på 3. dagen...

Parmadilien

April 2013's alvemamma ♥♥♥
VIP
Nå har lillemor (2,5) hatt en ganske stygg hoste i noen dager, den har ikke vært sånn voldsom de siste dagene, men i dag er den blitt verre. Ho virker ikke til å plages noe utover dette, ikke sår hals.. Ho spiser godt, har ikke feber osv....

Bør jeg gi det noen dager til, eller bør jeg ta kontakt med legen i morra...? Føler meg så usikker.. Før var h fårlig heeeele tiden, men etter vi begynte på astmaedisinene for 1,5 år siden har ho knapt nok vært snørrete liksom..

Ville tatt kontakt med lege i morgen, kan være pga astmaen.
Her må vi kjøre på med ekstra medisiner når hun begynner å hoste, og dess lengre vi venter før hun får ekstra, dess lengre tid tar det før hun blir kvitt hosten.

Nå har lillemor (2,5) hatt en ganske stygg hoste i noen dager, den har ikke vært sånn voldsom de siste dagene, men i dag er den blitt verre. Ho virker ikke til å plages noe utover dette, ikke sår hals.. Ho spiser godt, har ikke feber osv....

Bør jeg gi det noen dager til, eller bør jeg ta kontakt med legen i morra...? Føler meg så usikker.. Før var h fårlig heeeele tiden, men etter vi begynte på astmaedisinene for 1,5 år siden har ho knapt nok vært snørrete liksom..
Prøvd å gi ventoline?
Det kan hjelpe på å få åpnet opp.
Det får frøkna her hvis hun har en påbegynnende forkjølelse. Da får vi tatt ondet ved roten.

Hvordan og når er hosten? Under aktivitet eller ro? Nattehoste?

Hvilken dosering bruker hun?

Her har vi bare fått beskjed om å doble dosen morgen og kveld i 1 uke, hjelper ikke det så skal vi kontakte fastlegen.
Såfremt ikke Theo har feber og andre symptomer også da :)

Det skader jo ikke å ringe å spørre, men det er jo vanlig for barn med luftveisplager og bli ille i perioder på vinterhalvåret.

Er du usikker så kontakter du lege :-)

Her vet vi at slimhosten til snuppa kun blir bedre ved bisolvon, så får det med en gang mens tørrhoste så kontakter vi legen etter ca 3 dager

Prøvd å gi ventoline?
Det får frøkna her hvis hun har en påbegynnende forkjølelse. Da får vi tatt ondet ved roten.

Mest når ho er i ro.. Nå har ho lagt seg og det er ekstremt.!!

Hvilken dosering bruker hun?

Her har vi bare fått beskjed om å doble dosen morgen og kveld i 1 uke, hjelper ikke det så skal vi kontakte fastlegen.
Såfremt ikke Theo har feber og andre symptomer også da :)

Det skader jo ikke å ringe å spørre, men det er jo vanlig for barn med luftveisplager og bli ille i perioder på vinterhalvåret.
Ho bruker Flutide, mener det er 125 mikrog./dose. Ho får 3 doser morgen og 3 doser kveld når hun er på begynnenede sykdom og sykdom...

Prøvd å gi ventoline?

Er slimhoste, men uten det verste slimet, hvis jeg kan beskrive det åsnn..? :-)

Ho bruker Flutide, mener det er 125 mikrog./dose. Ho får 3 doser morgen og 3 doser kveld når hun er på begynnenede sykdom og sykdom...

Men hun har ikke Ventoline?
De funker jo best sammen.

Hvis hun ikke har den, ring og be om den!
Her får han 2 doser ventoline, og 2 doser flutide morgen og kveld, itillegg kan vi gi 2x2 ventoline resten av døgnet ved behov.

Men hun har ikke Ventoline?
De funker jo best sammen.

Hvis hun ikke har den, ring og be om den!
Her får han 2 doser ventoline, og 2 doser flutide morgen og kveld, itillegg kan vi gi 2x2 ventoline resten av døgnet ved behov.
Nei, fikk aldri Ventoline... Må ringe i morra å spørre etter det da.. Det nevnte ikke legen engang, da han skrev ut Flutide for oss da hun fikk konstatert astmaen liksom,... O.o

Nei, fikk aldri Ventoline... Må ringe i morra å spørre etter det da.. Det nevnte ikke legen engang, da han skrev ut Flutide for oss da hun fikk konstatert astmaen liksom,... o_O

Rart, det er jo nærmest standard medisinering ved astma og luftveisproblemer.
Alle mine har fått samme greia liksom.

God bedring til Luna. Den hostingen er pyton!

Rart, det er jo nærmest standard medisinering ved astma og luftveisproblemer.
Alle mine har fått samme greia liksom.

God bedring til Luna. Den hostingen er pyton!
Merkelig. . Har byttet lege nå, så mulig nye legen har noe annet på lur ja :)

Mest når ho er i ro.. Nå har ho lagt seg og det er ekstremt.!!
Da kan det høres ut som det er sammenheng med astmaen. Frøkna her får oftest anfall på natta. Noen timer etter at hun har lagt seg. Kan høres ut som krupp faktisk, en skrallende, bjeffende hoste. Fryktelig å høre på.

Her får hun først en dose ventoline, og hvis ikke det bedrer seg innen 10 min får hun en til.

Har dere behandlingsskjema som dere følger?

Og så ville jeg doblet dosen med forebyggende (flutide?) nå mens det står på for å dempe "betennelsen" som nå er større i lungene.

Det var store doser!!! Frøkna her på 3.5 år har 50 mikrogram doser og får 2 ved sykdom.
Da jeg undersøkte i påsken om hun burde hatt større mikrogram-dose pga mye anfall fikk jeg vite at de ikke skulle ha høyere doser før de var 5 år!! :-o

Det var store doser!!! Frøkna her på 3.5 år har 50 mikrogram doser og får 2 ved sykdom.
Da jeg undersøkte i påsken om hun burde hatt større mikrogram-dose pga mye anfall fikk jeg vite at de ikke skulle ha høyere doser før de var 5 år!! :-o
Det KAN være jeg husker feil of altså... Mulig det er "voksendosen" som er på 125... Men hun skal hvertfall ha tre morgen og tre kveld ved sykdom...

Min er like gammel som Parmadilien sin, han her fikk også 125 mikrogram. Han fikk det faktisk i februar ifjor rett før han fylte 2 år, da vi var innlagt på sykehuset pga rsviruset.

Da kan det høres ut som det er sammenheng med astmaen. Frøkna her får oftest anfall på natta. Noen timer etter at hun har lagt seg. Kan høres ut som krupp faktisk, en skrallende, bjeffende hoste. Fryktelig å høre på.

Her får hun først en dose ventoline, og hvis ikke det bedrer seg innen 10 min får hun en til.

Har dere behandlingsskjema som dere følger?

Og så ville jeg doblet dosen med forebyggende (flutide?) nå mens det står på for å dempe "betennelsen" som nå er større i lungene.
Ja, har skjema... Får ringe i morgen tidlig og høre. Kan jo ikke fortsette sånn her. Nå melder de jo sprengkulde denne uka og :-/

Nei, fikk aldri Ventoline... Må ringe i morra å spørre etter det da.. Det nevnte ikke legen engang, da han skrev ut Flutide for oss da hun fikk konstatert astmaen liksom,... O.o
Samme feilen gjorde fastlegen her da hun var 7 mnd og.... Ventoline er jo anfallsmedisinen, og den må brukes ved anfall.
Flutide er forebyggende.

Har dere vært hos barnelege???

For når små barn, under 2 år må gå på kortison fast så må det følges opp av barnelege. Og iallefall hvis dere har fått foreskrevet så høye doser :-o
Mye kortison kan hemme vekst og er ikke bra hvis det ikke blir fulgt nøye opp med kontroller under veis.

Samme feilen gjorde fastlegen her da hun var 7 mnd og.... Ventoline er jo anfallsmedisinen, og den må brukes ved anfall.
Flutide er forebyggende.

Har dere vært hos barnelege???

For når små barn, under 2 år må gå på kortison fast så må det følges opp av barnelege. Og iallefall hvis dere har fått foreskrevet så høye doser :-o
Mye kortison kan hemme vekst og er ikke bra hvis det ikke blir fulgt nøye opp med kontroller under veis.
Ja, var hos barnelege som spesialiserer seg på barneastma og astma :-/

Det KAN være jeg husker feil of altså... Mulig det er "voksendosen" som er på 125... Men hun skal hvertfall ha tre morgen og tre kveld ved sykdom...
Men 3 doser morgen og kveld er uansett mye. Det vil da bli 150 mikrogram morgen og kveld, tilsammen 300 i døgnet. Det er 100 mikrogram mer enn ei som er året eldre :-o

Back
Topp