Liktorn hos barn?

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
7åringen har klødd mye under beina i det siste, og når jeg sjekket i dag hadde hun tre!!! liktorner. To små på tærne og en større under foten. Alle med et mørkt krater.

Er dette normalt hos barn?

Lurer jeg også på.. gutten min på 5 har en i håndflata. Tenkte vorte så har brukt vortemiddel , men funket ikke i det heletatt.. ser ut som en liktorn...

kanskje dumt spm.. men hva er det ?

Jeg hadde også det rundt samme alder, prøvde alt av plaster og kremer, men det eneste som funket til slutt var å fryse det hos legen.

Jeg hadde også som barn.
Så sikkert ikke så uvanlig.

Husker jeg måtte ligge på magen med bena opp mens mamma smurte på noen greier som måtte tørke. Etterhvert ble den borte.

Det er ganske uvanlig hos barn da det kommer av feil trykk. Vær så snill IKKE benytt "liktornplaster" på barna. Disse kan gjøre mer skade enn nytte. Oppsøk en autorisert fotterapeut medlem av fotterapiforbundet. Noen kaller seg fotpleier, sjekk da om de er medlem av fotterapiforbundet = da fotterapeut. Slik du beskriver det i HI høres dette ut som fotvorter. Dersom "krateret" er mørkt.

En god måte å sjekke dette på er om du trykker rett på og det ikke gjør vondt = vorte.

Eventuelt kan det være en hudsykdom jeg selv har. Da har en slike prikker i hendene også. Helt ufarlig. Men oppsøk fotterapeut er mitt beste råd.

Mvh
mor, sykepleier og fotterapeut

Det er ganske uvanlig hos barn da det kommer av feil trykk. Vær så snill IKKE benytt "liktornplaster" på barna. Disse kan gjøre mer skade enn nytte. Oppsøk en autorisert fotterapeut medlem av fotterapiforbundet. Noen kaller seg fotpleier, sjekk da om de er medlem av fotterapiforbundet = da fotterapeut. Slik du beskriver det i HI høres dette ut som fotvorter. Dersom "krateret" er mørkt.

En god måte å sjekke dette på er om du trykker rett på og det ikke gjør vondt = vorte.

Eventuelt kan det være en hudsykdom jeg selv har. Da har en slike prikker i hendene også. Helt ufarlig. Men oppsøk fotterapeut er mitt beste råd.

Mvh

Men kan en fotterapeut gjøre noe med vorter?

Mvh

Takk for gode råd! Hun har tre vorter/torner med mørkt krater, og et par andre begynne som er lyse og med tykk hud. Synes det er veldig rart. Har kommet nå i vinter? Kan det komme av ullsokker og varme sko, mon tro? Jeg kjøpte plaster etter råd på apoteket, men det var ikke noe vits når det var så mange, så har ikke brukt. Smitter fotvortene slik at de sprer seg fra plass til plass?

Hun sier det ikke er vondt, men klør veldig!

Takk for gode råd! Hun har tre vorter/torner med mørkt krater, og et par andre begynne som er lyse og med tykk hud. Synes det er veldig rart. Har kommet nå i vinter? Kan det komme av ullsokker og varme sko, mon tro? Jeg kjøpte plaster etter råd på apoteket, men det var ikke noe vits når det var så mange, så har ikke brukt. Smitter fotvortene slik at de sprer seg fra plass til plass?

Har dere vært noen steder dere kan ha blitt smittet da? Som i basseng, offentlig dusj?
Fotvorter er smittsomt har jeg lest nå for det kommer av HPV virus.
Liktorn er vel litt vonde? Som en torn som stikker under foten?
Håper dere finner ut av dette, ubehagelig å slikt på føttene sine :(

Har dere vært noen steder dere kan ha blitt smittet da? Som i basseng, offentlig dusj?
Fotvorter er smittsomt har jeg lest nå for det kommer av HPV virus.
Liktorn er vel litt vonde? Som en torn som stikker under foten?
Håper dere finner ut av dette, ubehagelig å slikt på føttene sine :(

Leste litt mer nå jeg også, og det er nok vorter :/ Jeg vet ikke jeg. Bare hun som har det. Men hun går mye barfot i huset, og dusjer/bader/leker på badet med 2-åringen barfot. Huffa. Må bli flinkere til å ha sokker på. Hun klør jo slik også, så håper ikke det sprer seg til hender. Stikker på apoteket og kjøper vortemiddel i morgen. Leste det var lurt å behandle på barn for å unngå smitte til andre ;)

Leste litt mer nå jeg også, og det er nok vorter :/ Jeg vet ikke jeg. Bare hun som har det. Men hun går mye barfot i huset, og dusjer/bader/leker på badet med 2-åringen barfot. Huffa. Må bli flinkere til å ha sokker på. Hun klør jo slik også, så håper ikke det sprer seg til hender. Stikker på apoteket og kjøper vortemiddel i morgen. Leste det var lurt å behandle på barn for å unngå smitte til andre ;)

Sitter de under foten vil jeg tro det smitter lettere også, fikk du eller henne det først?
Leste om igjen, bare henne ja. Kan ho hende hun har blitt smittet ett sted?
Håpe dere får det vekk, tror vorter er vanlige på barn dessverre.
Jeg leste at fotvorter under foten kan fort forveksles med en liktorn, for pga press går den innover.
Lykke til :)

Hvor fort kan man bli kvitt de da? Jeg tror jeg har begge deler på mine føtter nå.. Prøvd både frysing og plaster..
Det kommer litt an på behandlingen fotterapeuten benytter.

Fotvorter er meget smittsomt og en får de ofte fra offentlige bad etc. Eneste som skal til er vorteviruset og en liten inngangsport. Ikke større enn et nålestikk i huden. Og det trenger en ikke vite om.

Det er svært vanlig hos barn, og slik du beskriver det høres det ut som det er vorter barnet ditt har.

Du kan oppsøke fotterapeut eller lege. Som regel fryser legen de bort. Det har ikke fotterapeut lov til. Årsaken til det er at det ved frysing kan oppstå skader i vevet. Derfor anbefales det å dra til en lege som har gjort det mange ganger. Likevel anbefaler jeg fotterapeut (inhabil kanksje), men en fotterapeut er autorisert helsepersonell med ekspertise på føtter.

Lykke til.

Hadde det masse som barn og prøvde alt, tilogmed frysebort flere ganger. Det eneste som fungerte for meg var å teipe på "kjøttsiden" av bananskall og ha dert på over natt g skrape bort det myke med en skarp kniv om morgenen et par ganger i uka.

Back
Topp