Sykmelding i forbindelse med studier

Førstegangsijuni

Forelsket i forumet
Jeg går sykepleierutdanning og jobber i tillegg på bosenter for eldre annenhver helg. Skal i praksis på sykehus i februar. Tror dere jeg kan få sykmelding fra jobben min for å kunne få gjennomført praksisen på skolen? Eller må jeg ra permisjon uten lønn? Sliter allerede med bekkenet...

Ja, jeg vil tro at du kan få sykemelding for å fullføre praksis.

Sykmelding er fordi du er for syk til å gjøre jobben. Hvis du sliter med f.eks bekkenet er det jo litt ulogisk at legen skal mene du har helse til å jobbe på sykehus i praksis, men ikke på bosenteret (om arb.oppg vil være ca de samme)?

Jeg ville sagt at praksis ikke er et relevant moment i vurderingen av om du er for dårlig til å utføre bosenterjobben, eller ikke.

Hvis jeg var i dine sko hadde jeg snakket med arb.giver så snart som mulig og hørt om du kunne jobbe inn eller ta ulønnet permisjon/ferie. Er jo vanskelig å gå ut fra at du om 3-5 uker antageligvis vil kunne bli sykmeldt.

Håper det løser seg for deg :)

Jeg vet om flere som sykemeldes fra deltidsjobbene sine men fortsetter med studiene. Men - er ikke sikkert de sier til legen at de har tenkt å bedrive studering ved siden av, da.

Jeg var en uke sykemeldt fra jobben for å klare å gjennomføre den siste uka i praksis. Sykemeldingen gjaldt da for den betalte jobben og ikke studiene.

Det kan jo hende du orker å fullføre praksis men ikke jobben i tillegg. :)

Jeg er sykemeldt fra jobb, men jeg skal klare å prioritere praksisen via studiene.. Vet flere som har vært det også! :)
Legen har ikke sagt noe på det iallefall

Da jeg studerte fikk jeg vite av legen at hun kunne sykeml meg fra jobben men at det ikke går ann å bli sykeml fra studier. Dette var jo ikke ift graviditet, så jeg vet jo ikke om det er samme regler som gjelder for deg. Men det var iallefall svaret jeg fikk:confused:
Snakk med legen din og NAV (vis du får sykepenger fra dem) så vet nok de hvilke regler som gjelder for deg ;)

Da jeg studerte fikk jeg vite av legen at hun kunne sykeml meg fra jobben men at det ikke går ann å bli sykeml fra studier. Dette var jo ikke ift graviditet, så jeg vet jo ikke om det er samme regler som gjelder for deg. Men det var iallefall svaret jeg fikk:confused:
Snakk med legen din og NAV (vis du får sykepenger fra dem) så vet nok de hvilke regler som gjelder for deg ;)
Det er sykmeldig fra jobben og ikke studier jeg mener også ja! :-) bare tenker at det kan virke dumt at man har sykmelding fra jobb men alikevell klarer å være i praksis med ca samme arbeidsoppgaver....

Fortalte du legen at det var derfor du hadde behov for sykmelding da, eller fortalte du ikke noe om praksisen i studiet til legen?:)
Han visste om skolen og praksisen :) men man blir ikke sykemeldt fra praksis sånn sett, med mindre studiestedet krever en legeerklæring på hvorfor man ikke kan fullføre praksisperioden.. :)

Back
Topp