Evt. dagpenger og kontantstøtte?

ToBlirTre:)

Forumet er livet
Februarlykke 2016
❤ Juliskattene 2018 ❤
Noen som vet om man evt. kan få dagpenger og kontantstøtte samtidig etter endt permisjon eller er det kun mulig å få en av delene? Jeg fikk sluttpakke i høst på nåværende jobb, og har derfor valgt å starte opp med nettstudier for å være bedre rustet til ny jobb etter endt permisjon. Har jo en evt. sen barnehagestart i bakhodet (høsten 2017), og lurer derfor på om jeg evt. må vente med å starte i ny jobb til den tiden, og lurer litt på hvordan det bør gjøres etter min permisjon er ferdig. Kan jeg evt. også få kontantstøtte mens samboer har permisjon eller gjelder ikke dette før han også er ferdig med sin permisjon?

Kontantstøtte påvirkes kun av om barnet er i barnehage eller ikke. Fra og med 13 mnd til 24 mnd. Jeg mottar dagpenger og kontantstøtte. Eller, kontantstøtten kommer på mannen sin konto da. For jeg hadde ikke mulighet til å sende elektronisk søknad. Men det har ikke noe å si :)

Men bør man få begge deler? Man er jo ikke aktiv arbeidssøkende om man har en liten en hjemme?

Men bør man få begge deler? Man er jo ikke aktiv arbeidssøkende om man har en liten en hjemme?
Jo, man kan fint være det om man har en backup-plan :) I mitt tilfelle så hindrer graviditeten meg å få jobb og det er nav enig med meg i. Men det er klart, det vil jo være annerledes for trådstarter når hun ikke er gravid. Er derimot far hjemme i permisjon er det ikke rart i det hele tatt å skulle få kontantstøtte samtidig dersom han har permisjon mens barnet er 13-24 mnd :)

Kontantstøtte påvirkes kun av om barnet er i barnehage eller ikke. Fra og med 13 mnd til 24 mnd. Jeg mottar dagpenger og kontantstøtte. Eller, kontantstøtten kommer på mannen sin konto da. For jeg hadde ikke mulighet til å sende elektronisk søknad. Men det har ikke noe å si :)
Så da er det mulig og motta begge deler med andre ord? ☺

Jeg tenker det samme. Skal ha ulønnet permisjon fram til poden blir ett år (fra fellesperioden er over og til ett år..) også melder jeg meg som arbeidessøker og søker barnehageplass samtidig. Hvis jeg får jobb før vi får plass i bhg så får vi hjelp fra familie og venner heldigvis. Tviler nemlig på at vi får barnehage i januar. Men må jo ha penger, og har rett på dagpenger så lenge jeg søker jobb.

Altså så lenge man faktisk søker jobb og hopper på sjansen til å få en jobb, så har man krav på dagpenger. Men man må også møte opp på diverse kurs, og det vil vell skje en del endringer i form av at det vil være en viss oppmøte-plikt( var det ikke det regjeringen kom fram til, noe jeg forsåvitt støtter ).

De som ikke tenkt å få seg jobb, men bare ønsker å være lenger hjemme, bør finansiere det på andre måter:)

Nå ser det ut som noen nevner at det finnes særavtaler, så ville bare tatt en direkte samtale med nav, om din situasjon og hva du tenker videre:)

Altså så lenge man faktisk søker jobb og hopper på sjansen til å få en jobb, så har man krav på dagpenger. Men man må også møte opp på diverse kurs, og det vil vell skje en del endringer i form av at det vil være en viss oppmøte-plikt( var det ikke det regjeringen kom fram til, noe jeg forsåvitt støtter ).

De som ikke tenkt å få seg jobb, men bare ønsker å være lenger hjemme, bør finansiere det på andre måter:)

Nå ser det ut som noen nevner at det finnes særavtaler, så ville bare tatt en direkte samtale med nav, om din situasjon og hva du tenker videre:)
Ja, tror det skal bli mer av sånt de gjør i Drammen der man må møte opp hver morgen for å gjøre noe nyttig. Her er det slik at man 2 ganger i uken kan møte frivillig på et opplegg som kan styrke sjansene for å få jobb. Praktiske øvelser på jobbintervju, foredragsholdere kommer (man kan sende inn ønske selv om hva som skal bli holdt foredrag om) osv. Skikkelig bra opplegg! Men her er det fortsatt frivillig og påvirker ikke dagpengene. Burde vel egentlig gjort det...

Det er mulig det ble oppfattet at jeg har en særavtale om å ikke søke jobb siden jeg er gravid. Det er ikke tilfellet bare så det er klart, så ikke noen tror man kan droppe jobbsøking om man blir gravid. Det søkes jobb samtidig og har pensjonerte besteforeldre som er klare til å steppe inn :)

Back
Topp