Sykemelding og permisjon

Man har rett på 1 år sykepenger. Etter det går man over på arbeidsabklaringspenge som er mindre enn lønnen. For å ha rett på nytt år må man ha vært i jobb i 26 uker uten noen sykemelding.
Jeg gikk over på rehabiliteringspenger 2 uker før permisjonen med storebror, null stress! :)

Selv om man får det så påvirker heller ikke det retten til sykepenger, for det er også en skattbar pensjonsgivende inntekt.. (Som er kriteriet for å få permisjon og permisjonspenger)

Vil det si at hvis jeg har vært sykemeldt i flere perioder for ulike ting så går det bra?
Det skal gå bra både om du har vært sykemeldt i flere perioder både for ulike ting og samme ting.. Jeg var sykemeldt først av psykiske årsaker, og fra uke 20 var jeg sykemeldt pga bekkenløsning med storebror.. Jeg gikk over på rehabiliteringspenger, for det er ikke snakk om arbeidsavklaring i de tilfellene der..

Edit: jeg ser det ble endra i 2010 til å inngå under arbeidsavklaringspengene :p

Tror ikke du skal tenke alt for mye på det konkrete eksempelet du nevner.

For å få rett til foreldrepenger må man være yrkesaktiv i seks av de siste ti mnd før permisjonsstart. Sykmelding regnes inn i dette kravet om opptjeningstid.

Retten til sykepenger er begrenset til ett år (om sammenhengende syk). Er man ikke arbeidsfør etter dette året vil man normalt gå over på arbeidsavklaringspenger (for å utrede videre om man kan gå tilbake i arbeid eller om man må over på uførepensjon).

Muligens har denne personen hatt et litt uheldig sammenfall av å ha masker ut sykepengerettighetene sine og tiden man må ha vært i arbeid?

Det er jo også verdt å nevne at noen bør motta svangerskapspenger og ikke sykepenger, ta i så fall det opp med lege/jordmor.
Det er også greit å nevne at om man er 20% eller 40% sykemeldt i 12 uker, så har man brukt opp 12 uker..

OK :) men hvis jeg har vært mindre enn 50% sykemeldt så vil det da altså ta meg over 2 år å miste retten på foreldrepenger?
Nei, du har 52 uker til rådighet for sykemelding, og man bruker opp uke for uke uansett om man er 50 eller 100% sykemeldt.. Men sykemelding teller også som pensjonsgivende inntekt, så man opptjener retten på permisjonspenger på sykemelding også :)

Vil det si at hvis jeg har vært sykemeldt i flere perioder for ulike ting så går det bra?

Ser at noen har svart deg på dette i innlegget over. Det er riktig at det er 52 uker man kan være sykemeldt, så går man over på arbeidsavklaringspenger. Arbeidsavklaringspenger utgjør 66% av inntektsgrunnlaget ditt.

Hvis du tror du kommer til å gå over de 52 ukene, må du eventuelt søke om svangerskapspenger for at inntekten din ikke skal reduseres. Det kan du få hvis jobben din er til fare for fosteret.

Nei, du har 52 uker til rådighet for sykemelding, og man bruker opp uke for uke uansett om man er 50 eller 100% sykemeldt.. Men sykemelding teller også som pensjonsgivende inntekt, så man opptjener retten på permisjonspenger på sykemelding også :)
Ok, så du mener at jeg ikke trenger å bekymre meg? Har vært 60-40% sykemeldt av og på siden mars, og vet ikke hvordan det blir å jobbe 100% fra mandag. Årsaken på papiret har vel vært svangerskap hele tiden, men det er to ulike svangerskap og utfordringer i etterkant av MA.

For å være ukomfortabelt ærlig så sliter jeg litt om dagen, og av forskjellige grunner gruer jeg meg veldig til å begynne å jobbe 100% igjen. Alt jeg vil er å jobbe mest mulig, men jeg vet at det kommer til å knekke meg fullstendig. Vet ikke om jeg tør å fortsette sykemeldingen hvis jeg risikerer å miste foreldrepengene...

Kanskje litt uttenfor tråden her, men jeg har hatt ulønnet permisjon nå i 3 mnd, og skal begynne fullt igjenn på mandag. hvor lenge må jeg jobbe da for å ha rett til penger ved evt sykmelding? er heldivis i god form, men veit jo aldri..:)

Hvis man blir mye sykemeldt under sv burde man søke om svangerskapspenger. På den måten bruker man ikke opp kvoten på sykemeldinger.

Hvis man blir mye sykemeldt under sv burde man søke om svangerskapspenger. På den måten bruker man ikke opp kvoten på sykemeldinger.
Ja, men svangerskapspenger gjelder kun der det å jobbe er skadelig for fosteret, ikke der mor har bekkenløsning feks.

Kanskje litt uttenfor tråden her, men jeg har hatt ulønnet permisjon nå i 3 mnd, og skal begynne fullt igjenn på mandag. hvor lenge må jeg jobbe da for å ha rett til penger ved evt sykmelding? er heldivis i god form, men veit jo aldri..:)
Mener det er en måned man må ha jobbet, men litt usikker.

Ok, så du mener at jeg ikke trenger å bekymre meg? Har vært 60-40% sykemeldt av og på siden mars, og vet ikke hvordan det blir å jobbe 100% fra mandag. Årsaken på papiret har vel vært svangerskap hele tiden, men det er to ulike svangerskap og utfordringer i etterkant av MA.

For å være ukomfortabelt ærlig så sliter jeg litt om dagen, og av forskjellige grunner gruer jeg meg veldig til å begynne å jobbe 100% igjen. Alt jeg vil er å jobbe mest mulig, men jeg vet at det kommer til å knekke meg fullstendig. Vet ikke om jeg tør å fortsette sykemeldingen hvis jeg risikerer å miste foreldrepengene...

Uff ser den og skjønner deg godt. Hva med å bruke enda litt tid på å komme deg på beina igjen og prøve så godt du kan å stå på beina igjen akkurat rett før det er gått et år...? Er det i mars?

Det første jeg tenker er et halvt år.. men har ingen pæiling egentlig.. hmm. Skulle stått mer om slike ting et sted.. og fra nyere dato. Ville sendt en mail til arbeidstilsynet/organisasjonen din el noe for å dobbelt sjekke:)

Det første jeg tenker er et halvt år.. men har ingen pæiling egentlig.. hmm. Skulle stått mer om slike ting et sted.. og fra nyere dato. Ville sendt en mail til arbeidstilsynet/organisasjonen din el noe for å dobbelt sjekke:)
6 mnd er når man har kommet tilbake i jobb etter å ha vært sm 1 år. Da tar det 6 måneder før man har tjent seg opp rett til sykepenger igjen. Skal se om jeg finner angående det hun lurte på.

Ja, men svangerskapspenger gjelder kun der det å jobbe er skadelig for fosteret, ikke der mor har bekkenløsning feks.

Min venninne fikk det når hun hadde bekkenløsning fordi jobben ikke kunne tilrettelegge for henne slik at hun ikke fikk mer vondt. :)

b306dba0a71eda261ccb5e2760927a9e

Du må ha jobbet 4 uker for å få sykepenger.

Jeg har vært sykemeldt masse i løpet av forrige svangerskap.. Dvs hvertfall 8 mnd av de 9 mnd. Gikk ut i jobb etter et år permisjon med lillemor og var der kun i to mnd før sm igjen med dette nye svangerskapet! Men har ikke jeg rett på sm penger fra nav? Trodde permisjon gikk som om du var ute i jobb jeg? Ellers så må jeg tvinge meg selv å jobbe de siste mnd fram til fødsel.... Enda jeg ikke klarer... :(

Jeg har vært sykemeldt masse i løpet av forrige svangerskap.. Dvs hvertfall 8 mnd av de 9 mnd. Gikk ut i jobb etter et år permisjon med lillemor og var der kun i to mnd før sm igjen med dette nye svangerskapet! Men har ikke jeg rett på sm penger fra nav? Trodde permisjon gikk som om du var ute i jobb jeg? Ellers så må jeg tvinge meg selv å jobbe de siste mnd fram til fødsel.... Enda jeg ikke klarer... :(
Permisjon teller som jobb ja. Så du trenger ikke bekymre deg :)

Back
Topp