Tanker rundt amming

Håper på å fullamme til barnet er 6 mnd, så delamme til barnet er 1-2 år. Med nummer en ammet jeg til hun var rundt året, nå har jeg tatt silikon for ett år siden så jeg er veldig spent på hvordan ammingen går denne gangen!

Jeg vil fullamme I 6 mnd. Også innføre fast føde sammen med amming. Ammet kun 2 mnd forrige gang. Mistet melka..

Offentlige anbefalinger er fullamming i 6 måneder, morsmelk som hovednæring i første leveår og morsmelk hele andre leveår.
Det er noe som er i ferd med å dø ut, all forskning tilsier at fullamming til 6 måneder kun er gunstig i deler av verden der det ikke er tilstrekkelig tilgang på næringsrik mat til barnet. WHO sine anbefalinger baserer seg på verdensproblematikk for spesbarnsernæring, og vil at vesten skal gå frem som et godt eksempel for kvinner i u-land der det ikke er vanlig å amme.

Da jeg fikk barn i 2013 gikk helsestasjonen i Oslo ut med nye råd, men sa at norske helsemyndigheter ikke tillot dem å stå for dem i offentligheten.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

http://nhi.no/forside/mener-anbefalinger-for-spedbarnsernering-bor-endres-40225.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Variasjon-viktigere-enn-amming-6679102.html

Hadde flere utfordringer med amminga forrige gang, men er veldig glad for at jeg ikke ga meg, for en fornøyelse det var når mor og barn endelig ble fortrolig med det :) håper det går lettere denne gangen, og at jeg er litt mer forberedt på utfordringer jeg kan møte :)

Sist fullammet jeg i 6 mnd og delammet til hun mistet interessen rett før 1.årsdagen.
Tror jeg tar det som det kommer denne gang, stresset og slet veldig med ammingen sist med at jeg fikk haste-keisersnitt, så fikk ikke i gang naturlig produksjon med melk da. Hadde dobbel pumpe som jeg måtte pumpe meg jevnlig med og ellers låg hun inntil 24/7, ble mega sår og fikk blodig melk ut av pumpingen. Hun måtte få erstatning i starten før produksjonen endelig kom i gang. Tror ikke jeg orker det samme igjen om det skjer nå.... Så krysser fingrene for at det går greit denne gang ;)

Tenker 6 mnd til 1 år jeg, men vet jo aldri :)

Så lenge man ammer litt hver dag, så får babyen i seg de antistoffene og gode tarmbakteriene den trenger. Så om man ikke fullammer så lenge, så er det faktisk lengden på selve ammingen som betyr noe.

Det er vitenskapelig bevist at amming i to år reduserer risikoen for en rekke sykdommer, barna har tendens til å få høyere IQ og mye ny forskning viser at ammingen er viktig for å få en god tarmflora videre i livet. Dette igjen er med på å kunne redusere risiko for blant annet astma og allergier, tarmsykdommer, fedme osv.

Så ikke gi opp ammingen så lett! :)

Ja, da er det samme som da jeg fikk sistemann i 2008. Mamma er jm, og vi har cøliaki i familien (mamma, jeg og begge sønnene mine). Mener hun sa noe om at det er forsket på sammenheng mellom cøliaki og fullamming i 6 mnd. Må sjekke det litt mer ut. Sønnen min fikk også jernmangelanemi fordi jeg ammet for mye, så pga sånne ting vil jeg være føre var med nestemann. Helsesøster sa at jernlagrene er tomme ved 8 mnd, så da er det viktig å ha ettablert måltider med noe med jern i.
Mye av det bunner ut i en undersøkelse fra Danmark.... Undersøkelsen var liten og er ikke akseptert men ble virkelig slått høyt opp i media. Alle mødre som hadde fått barn de siste årene+gravide fikk brev fra helsemyndighetene om at det ikke finnes noe som helst bevis på sammenheng mellom cøliaki og fullamming i 6mnd. De hadde mye sterkere indikasjoner på at innføring av gluten for tidlig skapte problemer. Etter dette endret også Sverige sine retningslinjer og minsket gluten i tidlige grøter og anbefaler ikke melk (som hemmer jernopptaket) før etter 10-12mnd. Det stod også i brevet at hvis jernmangel var et stort problem ville det bli anbefalt jerndråper på lik linje med vitamin D/tran. :) Så de anbefalte virkelig ikke å høre på dette men vi fikk beskjed om å kose oss med amming som er det sunneste et barn kan få. Og først innføre mat på 6mnd hvis ammingen går som den skal.

Mye av det bunner ut i en undersøkelse fra Danmark.... Undersøkelsen var liten og er ikke akseptert men ble virkelig slått høyt opp i media. Alle mødre som hadde fått barn de siste årene+gravide fikk brev fra helsemyndighetene om at det ikke finnes noe som helst bevis på sammenheng mellom cøliaki og fullamming i 6mnd. De hadde mye sterkere indikasjoner på at innføring av gluten for tidlig skapte problemer. Etter dette endret også Sverige sine retningslinjer og minsket gluten i tidlige grøter og anbefaler ikke melk (som hemmer jernopptaket) før etter 10-12mnd. Det stod også i brevet at hvis jernmangel var et stort problem ville det bli anbefalt jerndråper på lik linje med vitamin D/tran. :) Så de anbefalte virkelig ikke å høre på dette men vi fikk beskjed om å kose oss med amming som er det sunneste et barn kan få. Og først innføre mat på 6mnd hvis ammingen går som den skal.
Takk for info. Jeg innførte ikke mat før 6 mnd på minstemann, og han er den som har vært sykest ift cøliakien. Andremann fikk jernmangelanemi og da ba barnelegen meg om å slutte å amme, men det gjorde jeg ikke.

Det er noe som er i ferd med å dø ut, all forskning tilsier at fullamming til 6 måneder kun er gunstig i deler av verden der det ikke er tilstrekkelig tilgang på næringsrik mat til barnet. WHO sine anbefalinger baserer seg på verdensproblematikk for spesbarnsernæring, og vil at vesten skal gå frem som et godt eksempel for kvinner i u-land der det ikke er vanlig å amme.

Da jeg fikk barn i 2013 gikk helsestasjonen i Oslo ut med nye råd, men sa at norske helsemyndigheter ikke tillot dem å stå for dem i offentligheten.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

http://nhi.no/forside/mener-anbefalinger-for-spedbarnsernering-bor-endres-40225.html

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Variasjon-viktigere-enn-amming-6679102.html
Dette er vel de nye retningslinjene de skal komme med eller har kommet med? At man burde begynne med fast føde fra 4 mnd, altså introdusere :)

Dette er vel de nye retningslinjene de skal komme med eller har kommet med? At man burde begynne med fast føde fra 4 mnd, altså introdusere :)
Ja :) fant bare ikke noe sted hvor det står at de har kommet enda...

Vi begynte med fast føde rett før 4 mnd og alt forandret seg. Begynte med avokado og fortsatte med søtpotet osv. Tenker å gjøre det denne gangen også.

Det vil fortsatt være anbefalt å fullamme til 6 måneder i følge venninner av meg som er leger og ammehjelper og har satt seg inn i dette. Jeg tror ikke de nye retningslinjene er offentliggjort, men at arbeidsgruppen jobber med innspillene fortsatt. Det er derimot noen mindre forskingsprosjekter som har fått mye medieoppmerksomhet.

Dersom 1000 seriøse forskingsrapporter f.eks. Konkluderer med at det å røyke kan gi lungekreft og en liten og kanskje useriøs forskningsrapport sier at røyking forlenger levetiden er det den ene som blir slått opp med store overskrifter. Bare et hypotetisk tilfelle.

Og uten å være ernæringsekspert sliter jeg med å se at pulvergrøt behandlet herfra til evigheten er sunnere enn morsmelk. Ja grøt er tilsatt vitaminer, men vitaminer kan tas for seg og selges på alle apotek.

Ellers har WHO mye bra info på sine nettsider.

Ja :) fant bare ikke noe sted hvor det står at de har kommet enda...

Vi begynte med fast føde rett før 4 mnd og alt forandret seg. Begynte med avokado og fortsatte med søtpotet osv. Tenker å gjøre det denne gangen også.
Hørt helsesøster nevne det i litt hysj hysj fram de får klarsignal .

Jeg har gjort det selv med min nr 2 og mer fornøyd etter det :)

Hørt helsesøster nevne det i litt hysj hysj fram de får klarsignal .

Jeg har gjort det selv med min nr 2 og mer fornøyd etter det :)
Jeg har aldri gitt mme, og egentlig ser jeg fint liten forskjell fra mme til grøt blandet ut i morsmelk og avokado.

Å fullamme til 6 mnd er ikke noe jeg kommer til å vurdere engang faktisk. Hadde en så utrolig mye mer fornøyd baby etter at han begynte å få mat :)

Etter å ha gått i kjelleren sist når jeg ikke fikk til ammingen (følte meg så utrolig mislykket) så skal jeg ta ting som det kommer. Skal ikke plage meg selv med det i seks uker som jeg gjorde sist...

Sikkert veldig lurt :-) jeg sleit skikkelig med amminga i starte sjøl sist, det gikk seg til etter en 3 ukers tid, men ble skikkelig stressa av det! Så denne gange skal jeg ta det helt med ro! Satse på at det også gjør at det går enklere:-) men er ikke så lett å ta det med ro heller, for det er ganske mye fokus fra apparatet rundt på amming synes jeg! Det er jo kjempebra det, men litt stressende når man prøver og prøver selv..

Med første sleit jeg meg i hjel i flere mnd. Fikk det egentlig aldri helt ordentlig til og når han var nesten seks mnd ble det helt slutt. Med andre sleit jeg meg like mye ut i to-tre mnd, men fikk til slutt orden på ammminga og klarte å amme til åtte-ni mnd. Tredje gang måtte jeg kaste inn håndkle etter 2,5 uke. Nederlag! Jeg SKULLE få det til!! Hadde handla inn alt mulig av hjelpemidler og stæsj men gikk ikke.
Har slitt med tette melkeganger med ubrukelig form og høy feber, brystbetennelser, sopp, blødene såre nipler, og det meste som kan gå galt.
Nå er det fjerde gang og har bestemt meg for at jeg ikke skal amme. De to eldste barna mine ble såå lei seg sist når jeg hadde fått ny baby og bare var syk hele tiden. De ble sendt rundt på barnevakt siden jeg ikke orka ta meg av meg selv en gang. Har ikke to-tre mnd på å prøve å få det til lenger. Gleder meg til en barseltid uten det puppestresset !! :) meget fornøyd med avgjørelsen!

Jeg har stikk motsatt erfaring enn ammepress. Alle vet at morsmelk er det beste men at det heldigvis finnes mme for de som ikke kan. Men da jeg fikk første var det i alle aviser at mødre burde tenke mer på seg selv og ikke amme.. Masse intervjuer med folk som ikke kunne, ikke ville eller ikke orket amme. Amming er ikke lett i starten. Det vet alle. Man blir sår, barnet kan ha feil sugemetode, det er økedøgn osv osv. Men for meg var det så vanvittig viktig å klare det! For jeg ville gi lille den beste starten som jeg følte var morsmelk. Men hver gang jeg spurte noen om tips eller råd sa alle "Er det ikke bare å gi flaske?". Men det var det ikke for meg. Jeg følte meg uglesett av flaskemødrene på café og svigermonsteret forsøkte å snike NAN inn. Så press går alle veier gitt! Og til førstegangs: vil dere amme vil det ofte ta all tid og overskudd dere har første mnd. Men hvis dere vil skal dere det nok til. Ha den innstillingen i hvert fall. Og ta det derfra. Stress og bekymring er ikke bra for produksjonen ;) Det er god hjelp i ammetelefonen også. Og mange gode ammeteer på markedet man kan kose seg med ;)
Jeg og opplevde press om å gi mme. Jeg var veldig slitenog måtte pumpe ofte mens baby endelig sov for å få gitt nok til at hun skulle bli mett. Hadde trengt et klapp på skulderen og at noen sa jeg var flink som sto på, men veldig mange gikk til samboeren min og sa "hvorfor gir dere ikke bare mme". Fullammet i 4 mnd og begynte med en flaske mme før legging. Ammet til 9 mnd, da hadde jeg gjort feil en periode sånn at jeg bare hadde melk i en pupp, og hadde en pupp som var b cup en e cup. Neste gang skal jeg fullamme så lenge det går greit uten å søite meg ut. Har en til å tenke på denne gangen. Ønsker å amme så lenge det går. Husker det var utrolig koselig den perioden det gikk fint.

Det vil fortsatt være anbefalt å fullamme til 6 måneder i følge venninner av meg som er leger og ammehjelper og har satt seg inn i dette. Jeg tror ikke de nye retningslinjene er offentliggjort, men at arbeidsgruppen jobber med innspillene fortsatt. Det er derimot noen mindre forskingsprosjekter som har fått mye medieoppmerksomhet.

Dersom 1000 seriøse forskingsrapporter f.eks. Konkluderer med at det å røyke kan gi lungekreft og en liten og kanskje useriøs forskningsrapport sier at røyking forlenger levetiden er det den ene som blir slått opp med store overskrifter. Bare et hypotetisk tilfelle.

Og uten å være ernæringsekspert sliter jeg med å se at pulvergrøt behandlet herfra til evigheten er sunnere enn morsmelk. Ja grøt er tilsatt vitaminer, men vitaminer kan tas for seg og selges på alle apotek.

Ellers har WHO mye bra info på sine nettsider.
Jeg tror vi ofte er for opphengt i de tallene (4 eller 6 mnd). Noen barn er veeeldig klare for introduksjon av fast føde ved 4 måneders alder, mens andre er det senere. Jeg kommer til å se ann på barnet. Sånn i forhold til allergi vet jeg jo ikke, men inbiller meg at kroppen blir klar for mat av naturlige årsaker og at det er lurt å følge dem. (absolutt kun egen mening uten noe faglig begrynnelse)

Jeg har aldri gitt mme, og egentlig ser jeg fint liten forskjell fra mme til grøt blandet ut i morsmelk og avokado.

Å fullamme til 6 mnd er ikke noe jeg kommer til å vurdere engang faktisk. Hadde en så utrolig mye mer fornøyd baby etter at han begynte å få mat :)
Poenget er vel å introdusere mat, altså grøt, avokado osv :) ikke om man bruker mme istedenfor til mm :)

Tror man må finne noe som passer deg og babyen, ikke hva alle andre forteller hva vi skal gjøre :) ingenting er direkte feil når det gjelder dette :) noen er klar for mat før enn andre. Men noen andre babyer må avvente av forskjellige grunner .

Jeg har samme opplevelse som deg :) mer fornøyd med mat ;)

Back
Topp