Er babynest farlig for babyen?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Noen mener babynest øker faren for krybbedød hos små barn... Er det virkelig så farlig som noen påstår?
 
Tror det er det om babyen snur seg og blir liggende med hodet inn i kanten, men sånn er det jo med sengekant, dyne, pute, madrassen osv.
 
Om vi snur og vender litt på alle babyprodukter så finner vi sikkert noe potensielt farlig med alt... Jeg har babynest og er selvfølgelig redd for krybbedød, men det hadde jeg vært uten babynest, sengekant og dyne også :p
 
Ikke noe mer enn lammeskinn, gulpeklut og dyne vil jeg tro...

De fleste årsaker til krybbedød var sykdom og manglende tilsyn/omsorg sa de på nyhetene for ikke så lenge siden. Desverre er det ikke granskning ved dødsfall på barn.
 
Det er veldig dårlig undersøkelse hva som faktisk fører til krybbedød og ikke syntes jeg. Det er ikke klart hva som har 70 % av skylden og hva som har 10% og det er litt dumt. Tror det meste som babynest og sengekant osv er greit, bare man følger med og titter innom :)
 
Vi snakket om dette med jordmor på samtalen før vi ble skrevet ut fra barsel på tirsdag. Hun mente ikke det var noe fare hverken å bruke nest eller sengekant, og at ting hadde tatt litt av
 
Men er ikke greia med krybbedød at man ikke vet årsaken til det?
 
Som alt er vel alt i alt farlig om vi skal sette det på spissen. Men barna skal ikke akkurat være uten tilsyn hele dagen heller, så viss man passer på og klarer å se eventuelle risiko situasjoner og gjøre det tryggere for barna.
 
Leste om en baby som døde under amming for mor sovnet, altså alt er farlig om man ikke passer på. Dyner, tepper, puter, madrasser osv.
Vi kan ikke slutte å legge babyen fra oss å være våkne 24 timer i døgnet.
Jeg følte en trygghet med neste når vi samsov i sengen min :)
 
Noen mener babynest øker faren for krybbedød hos små barn... Er det virkelig så farlig som noen påstår?
Men er ikke greia med krybbedød at man ikke vet årsaken til det?

Nettopp dette. Årsaken til krybbedød er ukjent, så hvordan kan de da påstå at noe øker faren for krybbedød?

Jeg mener at om de dør pga kvelning forårsaket av madrass e.l er det jo egentlig ikke krybbedød, fordi man faktisk vet årsaken...

Og som andre sier her. Vi kan ikke slutte å sove for å passe på babyen 24/7. Alt er farlig om man vrir og vender på det.
 
Nettopp dette. Årsaken til krybbedød er ukjent, så hvordan kan de da påstå at noe øker faren for krybbedød?

Jeg mener at om de dør pga kvelning forårsaket av madrass e.l er det jo egentlig ikke krybbedød, fordi man faktisk vet årsaken...

Og som andre sier her. Vi kan ikke slutte å sove for å passe på babyen 24/7. Alt er farlig om man vrir og vender på det.
Det er vel ikke helt riktig.
Selv om man ikke vet årsaken til krybbedød ser man likheter mellom tilfeller av krybbedød så man kan se at visse til kan være utløsende faktorer og øke faren for krybbedød.
For eksempel: Var det ikke noe med at i 9 av fjordårets 10 tilfeller sov babyen i samme rom hvor mor eller far røkte.
Dersom det er tilfelle så er det en sterk indikasjon ved tanke på hvor få som røyker i dag.
En annen ting er av antall tilfeller sank drastisk når man sluttet å la babyer sove på magen.

Hvorvidt det gjelder babynest det vet jeg ikke
 
Det er vel ikke helt riktig.
Selv om man ikke vet årsaken til krybbedød ser man likheter mellom tilfeller av krybbedød så man kan se at visse til kan være utløsende faktorer og øke faren for krybbedød.
For eksempel: Var det ikke noe med at i 9 av fjordårets 10 tilfeller sov babyen i samme rom hvor mor eller far røkte.
Dersom det er tilfelle så er det en sterk indikasjon ved tanke på hvor få som røyker i dag.
En annen ting er av antall tilfeller sank drastisk når man sluttet å la babyer sove på magen.

Hvorvidt det gjelder babynest det vet jeg ikke

Men når de sier det er fare for kvelning så vet man jo årsaken. Sier ikke at det er mindre risiko for død, men da blir det vel egentlig feil å kalle det krybbedød siden de faktisk vet årsaken.

Røyking kan ikke sammenlignes med et babynest o.l sånn sett, syns jeg, siden det ikke er noe babyen er i direkte kontakt med, men kan være med på at det er en faktor der ja.

Var bare litt spekulasjon fra min side egentlig, siden jeg syns det blir litt motsigende. Uansett årsak så vil man jo ikke at babyen skal dø.
 
Last edited:
det nekter jeg å tro. hele poenget med den er at det skal være trygt og godt rundt barnet. det hadde vel ikek blitt solgt så mange om de var dødlige?
 
Det er farlig å leve, vi skal dø alle sammen ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Tror det er det om babyen snur seg og blir liggende med hodet inn i kanten, men sånn er det jo med sengekant, dyne, pute, madrassen osv.

Ja, er nok det, men har fortsatt å bruke det her - tror det er en god stund til mini klarer å snu seg. Hodet klarer han jo å snu men er så god plass der oppe ved hodet at han må ha hjelp om han skal få til å bli klemt helt inntil kanten.
 
Jeg har hørt og lest at krybbedød også kan være pga shaken baby syndrome, at de har blitt lagt i sengen etter å ha blitt ristet for mye og ikke våkner igjen. Eller det at de glemmer å puste fordi de drømmer at de er inne i magen igjen. Er jo så mye forskjellig det kan være. Jeg bruker babynest mye, og føler ikke det er noe mindre trygt enn å ikke bruke det.
 
Jeg har hørt og lest at krybbedød også kan være pga shaken baby syndrome, at de har blitt lagt i sengen etter å ha blitt ristet for mye og ikke våkner igjen. Eller det at de glemmer å puste fordi de drømmer at de er inne i magen igjen. Er jo så mye forskjellig det kan være. Jeg bruker babynest mye, og føler ikke det er noe mindre trygt enn å ikke bruke det.
Shaken baby har ingenting med krybbedød å gjøre...
 
Shaken baby har ingenting med krybbedød å gjøre...

Mente at det kunne være en årsak til at en baby plutselig har dødd mens den lå i senga. At dette har skjedd før den har blitt lagt og at babyen derfor ikke har våknet igjen. Men hadde det vært derfor hadde jo babyen dødd utenfor senga også selvfølgelig. Men ikke vet jeg altså, jeg er ingen ekspert :)
 
Back
Topp