Rop om hjelp - foreldrepenger

1+1

....
Hei.
Nå har jeg endelig fått surra meg til å søke om foreldrepenger. Men klør meg i hodet! Du som har gjort dette før. Kan du hjelpe meg? :)

I søknaden:

1. På punkt 2: Når er avslutningsdato for perioden? Den dagen for uttak av foreldrepenger?

2. På punkt 2: Det står jeg skal skrive siste bruttobeløp. Hvor og for når?

3. På punkt 2.1: Lønn under utdanning. Er det kun om arbeidsgive betaler for utdanningen eller også om man har jobb ved siden av studiet?

4. På punkt 2.1: Jeg har vært og er litt sykemeldt. Må jeg da krysse av på sykepenger?

5. Skal jeg sende med lønnsslipper? Står ikke noe om dette! Hvordan regner de det ut? Har endelig fått inntektsopplysninger og regnskapsfører skriver bare et beløp. Har hun tatt gjennomsnitt av mine tre beste lønnsslipper for meg?

Om du kun vet svaret på ett spørsmål, gjerne hyl ut! Vil få det sendt i dag og ut av verden!! :P

Oioi... Kan ikke svare på alt men kan prøve på noe.... Dette med sykepenger kommer helt ann på om du har fått utbetalt disse fra nav, jeg får betalt fra jobb selv om jeg er sykemeldt og krysset derfor nei...

Lønnslipper må du høre med arbeidsgiver om, jeg måtte ikke sende inn da jeg har fast lønn på forskudd og arbeidsgiver sender derfor inn dette for meg...

Syns dette så veldig komplisert ut, bruker du den elektroniske?

Jeg fant ut at det beste er å ringe til NAV på tlf 55 55 33 33 og taste valg 4 for å spørre om ting jeg lurte på. Jeg møtt på NAV kontor først i går, ventet en time i kø og fikk beskjed i skranken om at hun ikke er flink med foreldrepenger og det er best å ringe som jeg gjorde i dag.

Hei.
Nå har jeg endelig fått surra meg til å søke om foreldrepenger. Men klør meg i hodet! Du som har gjort dette før. Kan du hjelpe meg? :)

I søknaden:

1. På punkt 2: Når er avslutningsdato for perioden? Den dagen for uttak av foreldrepenger?

2. På punkt 2: Det står jeg skal skrive siste bruttobeløp. Hvor og for når?

3. På punkt 2.1: Lønn under utdanning. Er det kun om arbeidsgive betaler for utdanningen eller også om man har jobb ved siden av studiet?

4. På punkt 2.1: Jeg har vært og er litt sykemeldt. Må jeg da krysse av på sykepenger?

5. Skal jeg sende med lønnsslipper? Står ikke noe om dette! Hvordan regner de det ut? Har endelig fått inntektsopplysninger og regnskapsfører skriver bare et beløp. Har hun tatt gjennomsnitt av mine tre beste lønnsslipper for meg?

Om du kun vet svaret på ett spørsmål, gjerne hyl ut! Vil få det sendt i dag og ut av verden!! :P
Er dette fra den elektroniske søknaden? Husker ingen av de nevnte punktene, men de blir kanskje filtrert vekk i den elektroniske dersom de ikke var aktuelle for meg.

Anbefaler den elektroniske, syns det var mye hjelp i den! Har også chattet med nav på foreldrechatten deres, veldig smart! Åpent frem til kl 14 hver hverdag.

Jeg fant ut at det beste er å ringe til NAV på tlf 55 55 33 33 og taste valg 4 for å spørre om ting jeg lurte på. Jeg møtt på NAV kontor først i går, ventet en time i kø og fikk beskjed i skranken om at hun ikke er flink med foreldrepenger og det er best å ringe som jeg gjorde i dag.

Nav foreldrepenger chat er også fin :)

Prøvde det før i dag, men jeg fikk ikke kontakt. Får prøve senere. Og skal absolutt sjekke ut den elektroniske søknaden i stedet for :)

Så rart jeg chatta med de mens jeg fylte ut den elektroniske :) mye enklere enn papirutgaven :p og så greit med hjelp samtidig

• Liker
Reactions: 1+1
Er dette fra den elektroniske søknaden? Husker ingen av de nevnte punktene, men de blir kanskje filtrert vekk i den elektroniske dersom de ikke var aktuelle for meg.

Anbefaler den elektroniske, syns det var mye hjelp i den! Har også chattet med nav på foreldrechatten deres, veldig smart! Åpent frem til kl 14 hver hverdag.
Er det generell hjelp på chat eller knyttet konkret person, meg f. eks. hvis jeg skriver?

Er det generell hjelp på chat eller knyttet konkret person, meg f. eks. hvis jeg skriver?
Chatten på nav.no er privat mellom deg og en rådgiver, hvis det var det du mente? Kam se om jeg finner link om du vil :)

Takk skal du ha! Det ser sånn ut at de svarer på generelle spørsmål, men likevel noe)
Jeg fikk hvertfall god hjelp der. Skrev inn datoene jeg ønsket ferie, så regnet hun ut hvor mange dager ferie jeg hadde igjen å ta ut, blant annet :)

De kan jo svare om du forklarer en situasjon f.eks... Jeg gjorde det og fikk god hjelp, de kan bare ikke si hva de har av info på deg etc ;)

Jeg fikk hvertfall god hjelp der. Skrev inn datoene jeg ønsket ferie, så regnet hun ut hvor mange dager ferie jeg hadde igjen å ta ut, blant annet :)
Det høres veldig godt ut fordi på tlf i dag var hun jeg snakket med mye usikker, jeg snakket med henne i 30 (!!) minutter uten at jeg kan si at det var god hjelp egentlig, jeg fikk brev forigårs fra NAV med spørsmål og jeg ville avklare med henne en del ting som jeg var usikker på, men hun svarte meg mest at hun ikke visste hva som ble spurt om og hun var usikker, men ok, vi får se.

Back
Topp