Permisjonsspørsmål

Frk.Lene

Elsker forumet
Februarlykke 2016
Hvor mye permisjon tar far ut hos dere? Vi skulle endelig sette oss ned med dette i går (er ikke så rask akkurat) og sambo ble stresset over bare ti uker. Han vil heller ikke vente med perm til min er over i november, så vi lurer litt på hvordan vi kan gjøre det så han kan være litt alene med barnet før han er et år liksom :rolleyes:
Vet jo ingenting om hva som er tilrådelig ift hvor lenge mor bør være tilstede i starten osv.

Så, hvordan løser dere det?

Mannen skal ha sine 10 uker, men gradert. Han skal ha en dag i uka fra en eller annen gang, ikke bestemt noe startdato for det enda :)

Vi skal ha 80% dekning.. Far tar ut 5 uker av fellesperioden+hans egen! jeg vil han ska ha gradert siden jeg jobber døgnvakter (ca2 døgn i uka) og hver 3 helg! Men han har lyst å ha sammenhengende.. Så det blir nok til at han får viljen sin!

Her er den foreløpige planen at far skal ha sine 10 uker på slutten og deretter ulønna perm i 1-2 mnd avhengig av barnehagestart. Får vi barnehage allerede fra lillegutt er 1 år, så tar far minimum 4 uker til av fellesperioden, så han minimum er hjemme 14 uker. Han kunne nok også tenkt seg å vært litt hjemme før mens guttungen er litt mindre, men for oss blir det komplisert at jeg skal tilbake i jobb, så ut i perm igjen. Men vi ser det ann, hvis dette blir et stort behov kan det hende vi gjør om på planen underveis.

Hvor mye permisjon tar far ut hos dere? Vi skulle endelig sette oss ned med dette i går (er ikke så rask akkurat) og sambo ble stresset over bare ti uker. Han vil heller ikke vente med perm til min er over i november, så vi lurer litt på hvordan vi kan gjøre det så han kan være litt alene med barnet før han er et år liksom :rolleyes:
Vet jo ingenting om hva som er tilrådelig ift hvor lenge mor bør være tilstede i starten osv.

Så, hvordan løser dere det?
Det er veldig individuelt akkurat det med mors tilgjengelighet i forhold om babyen fullammes eller ikke.
Her fullammet jeg til 6 mnd. Også ammet jeg ganske mye fram til lille var et år. Så da var det mest praktisk at far ventet med sin permisjon. Men vi hadde ferie sammen i min permisjon før lille var et år. Og far fikk mye tid med lille likevel;)

Her tar far ut fire uker permisjon i sommer når jeg har ferie, så får vi vært litt sammen. Men han får jo ikke vært aleine med babyen da.
De resterende seks blir på slutten, når jeg er tilbake i jobb.
Jeg tar hele fellesperioden. Han har heldigvis ikke noe problem med det, så jeg er fornøyd med at jeg får vært så mye sammen med lillingen:)

Far skal ha de 10 ukene sine etter jeg har hatt perm (hele felles + mors uker). Deretter skal han gå i ulønnet perm 1-2 mnd. Etter det deler vi på ulønnet perm frem til b.hagestart, hvor han er mest hjemme.
Dette lønner seg for oss da han har litt lavere inntekt.

Her tar han sine 10 uker gradert. Hver fredag, evt hver fredag og mandag. :)

Her tar jeg hele fellesperioden som da er ferdig 20 november, så tar jeg ulønnet perm fram tim 1 februar, da får mannen ut i perm som han har gradert og tar over 20 uker mens jeg jobber 50% :) så begynner minsten i barnehagen i august...

Han tar kun det han må. Og da er han på skolen, så det blir å ta med mini på forelesning når det er obligatorisk. Han er fulltidsstudent på master.

Han skal skrive masteroppgave fra jul neste år da, så forhåpentligvis blir det ikke så mye. :o

Han skal ha 12 uker etter jeg er ferdig med min permisjon. Så han "får" 2 uker ekstra i tillegg til de 10 ukene som er tildelt far.
Det er vår første og jeg ønsker å være med henne lengst mulig. Og siden vi bare kan ta ut 100% (for å ha råd til å få det til å gå rundt her..) så føler jeg ikke for å miste flere uker enn de 2 han får :-)

Tusen takk for masse svar :) Jeg synes dette er veldig vanskelig! Skulle ønske vi fikk hundre uker :P

Vi er lærere begge to så vi får jo 8 uker sammen hele familien på sommeren. Jeg tar ut mødrekvoten og hele fellesperioden i en strekk (39 uker), så tar jeg ut 4 uker og 1 dag ferie direkte etter det. Far søker utsettelse av pappapermen og tar 10 uker i strekk etterpå, så da blir det vel bhgstart på lillebror i januar. Han skal gå sammen med broren sin og det ligger vegg i vegg med vår jobb, så det føles bra :)

Ikke sikker på hvordan vi skal løse dette siden mannen har sitt eget firma.. Og det er han som jobber mest av 2 ansatte ;)

Back
Topp