Jul med barn- og alkohol?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Ja, sant.. Jeg forbinder heller ikke jul med alkohol. Ikke liker jeg å drikke til maten heller :p
Pluss at jeg ammer jo og, så slipper å ha lyst på da :p
Men jeg har funnet en alkoholfri vin som faktisk ikke var så ille :eek: og champis :p
Gubben skal få lov..nå har han ikke rørt alkohol på måneder stakkar :p
jeg ammer ikke så kan i ta meg en øl. Men for meg blir fet feil i jula. Når vi feirer for oss selv til neste år, blir fet alkoholfritt for de som kommer. Nå skal vi til svigers, så kan ikke nekte de middagsøla. Men noe festligheter kan de glemme :p

Jeg har ingen behov for å drikke i jula, eller noen annen gang egentlig, blir svært lite alkohol her i huset. Mannen tar seg en cider til
Maten innimellom og syns det er helt innafor :)

Hos mine foreldre drikkes det til middagen og helt greit. Trenger ikke å ha regel om en alltid må være edru heller.... Du ser jo formen an på barna og dropper alkohol om du er usikker....

Kan godt ta en cognac til kaffen, pleier som regel ikke å ha tid til det før etter tuppa er lagt da. Men gubbis tar gjerne en juleøl og en aquavit til middagen uten at det plager meg eller noen andre.
Som datter av en alkoholiker syns jeg det er greit at barn får et sunt forhold til alkohol :)

I år blir julaften 100% alkoholfri. Sånn generelt syns jeg det er greit å ta en øl eller to, men ikke noe fyll.
Svigerfamilien pleier å ta seg litt mye innimellom, så jeg har gitt beskjed til samboer at om noen blir fulle når vi er der så tar jeg med meg frøkna og drar:)

1-2 glass er greit , det har vi begge vokst opp med og synes det er helt greit

Et glass eller en boks øl går bra. Jeg drikker ikke uansett, men nekter ikke mannen å kose seg med en øl eller to.

jeg ammer ikke så kan i ta meg en øl. Men for meg blir fet feil i jula. Når vi feirer for oss selv til neste år, blir fet alkoholfritt for de som kommer. Nå skal vi til svigers, så kan ikke nekte de middagsøla. Men noe festligheter kan de glemme :p

Ja, da kunne du jo om du ville ja :)
Alkoholfritt høres vel så greit ut ;)

Jeg tenker en bør alltid være kjørbar og dermed edru. Resten kan fint ta seg en øl/vin glass eller to. Så lege de ikke blir synlig beruset.

Jeg tenker det er greit å ta seg noen øl osv, etter barnet er lagt. Tipper mannen kommer til å ta seg øl etc, jeg drikker nesten bare vodka, så jeg kommer nok ikke til å drikke :-P Greit å kose seg litt, men ikke bli full/brisen nei.

Ingen synlig påvirket, krever jeg. Det er ikke mye som skal til før noen blir "annerledes".

Jeg er totalavholds uansett for min del, så at jeg er gravid denne jula endrer ikke noe. Vi har ikke for vane å servere alkohol til maten i jula uansett, om noen tar seg et glass på kvelden kan kanskje skje om vi har overnattingsgjester, men ellers ikke.

Jula er for ungene, og de skal ikke føle seg utrygge. Det er altfor mange unger som gruer seg til jul på grunn av alkohol

Ingen synlig påvirket, krever jeg. Det er ikke mye som skal til før noen blir "annerledes".

Jeg er totalavholds uansett for min del, så at jeg er gravid denne jula endrer ikke noe. Vi har ikke for vane å servere alkohol til maten i jula uansett, om noen tar seg et glass på kvelden kan kanskje skje om vi har overnattingsgjester, men ellers ikke.

Jula er for ungene, og de skal ikke føle seg utrygge. Det er altfor mange unger som gruer seg til jul på grunn av alkohol
Men det er nok de barna som vokser opp med foreldre som drikker mer enn 1 eller to glass.
De aller fleste klarer å begrense seg !

Men det er nok de barna som vokser opp med foreldre som drikker mer enn 1 eller to glass.
De aller fleste klarer å begrense seg !
Ja, de fleste klarer å begrense seg, til nettopp det jeg vil ha. Ikke synlig påvirket.

Men flere tusen barn får jula ødelagt. Av alkohol. Og da er det ikke bare snakk om fyll. Men om litt for mye.

Ingen tradisjon for alkohol i familiene våre, så sambo krever bare eplemost på julaften. Kommer til å tilby min mor rødvin om hun vil ha, ellers blir det alkoholfritt. Hadde nok selv tatt et glass om det ikke var for spiren, er godt med smaken men klarer stort sett bare et halvt glass vin til middag, så ingen fare for merkbar påvirkning.

Jeg drikker ikke i julen, det blir bare rart for meg, med eller uten barn. Mannen og svigers (som skal til oss i julen) tar seg gjerne en øl til maten, men noe mer enn det blir det ikke før jenta har lagt seg. Etter det gjør de som de vil ;-) Flatfyll blir det ikke uansett.

Drikke til maten syns jeg er greit så lenge en ikke blir påvirket. Fyll er uakseptabelt. Jeg kommer nok ikke til å drikke i tilfelle lillebror må ammes av en eller annen grunn, selv om den sjansen er liten. ;)

Back
Topp