Hjemmelaget julegodteri

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Hva lager dere? :)

Har brukt å lage konfekt med mørk sjokolade og nøtter, sjokolade fylt med jordbær eller bringebærsyltetøy, sjokoladeboller, risboller, havregrynsboller, Baileyskuler, og i år skal jeg prøve meg på troika og hjemmelaget marsipan :)

I tillegg til den vanlige julebaksten, så lager jeg hvert år troika, fløtekarameller, franske makroner og sjokoladepletter. :)

Har brukt å lage konfekt med mørk sjokolade og nøtter, sjokolade fylt med jordbær eller bringebærsyltetøy, sjokoladeboller, risboller, havregrynsboller, Baileyskuler, og i år skal jeg prøve meg på troika og hjemmelaget marsipan :)

Ooh, har du oppskrift på baileyskuler?:)

Der er vi veldig kjedelige gitt... Her får det i marsipan figurer dyppet i sjokolade... :p

Ooh, har du oppskrift på baileyskuler?:)
Tror jeg husker den i hode ;) :P
Bruker en sånn rull marsipan, er vel 400g i de tror jeg, og blander med ca 4 ss valgfri baileys. Moses godt sammen.
-Sett det i kjøleskapet i en times tid eller over natta.
-Trill små kuler, og sett de på et fat med bakepapir, inn i kjøleskapet igjen en times tid eller over natta.
-Hakk opp favoritt nøtter, f.eks rista mandler, pistasj, cashew.... og ha de i skåler.
-Så smelter jeg sjokolade i vannbad, bruk den du liker best ;) Jeg bruker freia kokesjokolade 70%
-Dypp en og en kule i sjokoladen og rull i nøttene. Ta bare noen få kuler ut av kjøleskapet om gangen for de blir fort klissete, og er lettere å dyppe når de er helt kalde.
-Sett de på et fat med matpapir, og inn i kjøleskapet igjen! Når de har stivnet har jeg de i en kakeboks og oppbevarer de i kjøleskapet.
Er litt jobb, men absolutt værdt det!! Lykke til :)

Blir nok kun troika i år. Skal ikke være hjemme, og de typiske julekakene blir aldri spist uansett..

Tenkte å prøve meg på karameller i år. Har laget sukkertøy de 2-3 siste årene, men dropper nok det i år.

I år blir det marsipan, marengstopper i forskjellige smaker og kanskje karamellfudge :)
Oog peppermyntekuler med sjokoladetrekk

Marsipan konfekt troika konfekt som er laget til nå. skal ha to konfekttyper til i år men står med å velge hva jeg vil gjøre;)

Har laget sjokolade med myk karamell, marsipan kuler med sjokolade og valnøtt, troika, berlinekranser og pepperkaker til nå :)

Blir nok kun troika i år. Skal ikke være hjemme, og de typiske julekakene blir aldri spist uansett..
Blir ikke det her heller. Er ikke så fan av de tørre julekakene heller, så lager heller litt godteri.
Må nok lage noe twix i år og:)

Har laget sjokoladepletter med karamellisert mandler og hasselnøtter, roche og myk karamell.
Nå skal jeg lage appelsinmarsipan med sjokoladetrekk, salt karamell, franske makroner og korallflak

Skal lage oreokuler og marsipanfigurer :)

Så mye snadder :D
Litt usikker på hvor mye jeg skal lage i år, og hva.
Marsipan blir det dårlig med siden jeg ikke tåler mandler.
mannen lagde det et par år, men tror han syns det ble litt mye jobb:p

Lurer på om jeg skal prøve meg på noen baileystrøfler da. Har visst noe åpnet baileys som bør brukes opp:)

Back
Topp