ER Norge et kristent land?

tiia85

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg ser mange skriver det både her inne og ellers.
Ifølge Wikipedia er nesten 75% av oss medlemmer i Den Norske Kirke, som mange refererer til som statskirken. Så at kirken står sterkt er det ikke tvil om.

Det begynner likevel allerede å bli noen år siden stat og kirke ble skilt (2012), så Norge som nasjon har ingen statsreligion.
Grunnloven vår sier idag; "Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv (§ 2). "

Er det da mer riktig å kalle Norge kristent enn humanistisk?

Jeg er ikke kristen og har personlig ikke gjort meg opp noen mening om hva man skal og ikke skal kalle det, ble bare nysgjerrig på andres tanker rundt måten vi omtaler landet vårt på :-)

Jeg er ikke kristen, og ikke medlem av noe trossamfunn. Men jeg ser på norge som et kristent land, pga kulturen vår er i mitt syn bygget på et kristent verdigrunnlag. :)

Kristendom er Norges hoved religion, har vært det i mange år. Å jeg mener at Norge er et kristent land. Jeg er kristen selv, har vokst opp i et kristent hjem. Jeg er stolt av korset og mener at det er symbolsk for Norge på mange måter :) men jeg er veldig redd for at våre barn og kanskje helst barnebarn vil oppleve at Norge ikke lenger er et kristent land. At det er en utdødd region i landet og hører fortiden til. Håper ikke det skjer.

Jeg er ikke kristen, og ikke medlem av noe trossamfunn. Men jeg ser på norge som et kristent land, pga kulturen vår er i mitt syn bygget på et kristent verdigrunnlag. :)

Signerer denne :p slik jeg tenker også :)

Slik ser Norges riksvåpen ut:ImageUploadedByBV Forum1449138080.758226.jpg
Slik ser Norgesflagg ut:ImageUploadedByBV Forum1449138107.246378.jpg
Vi har fri alle de Kristene høytider, som påske, himmelfartsdag, pinse, jul osv 75% av Norges befolkning er medlem av kirken, fleste av oss har en relasjon til kirken. Våre verdier og tradisjoner er bygd opp basert på kristendommen og ikke minst historien vår :)
Ja, vi er ett kristent land, hjelper ikke at stat og kirke skiller lag når kristendommen sitter slik fast i vårt land ;)

Ifølge Wikipedia er nesten 75% av oss medlemmer i Den Norske Kirke, som mange refererer til som statskirken. Så at kirken står sterkt er det ikke tvil om.

Det begynner likevel allerede å bli noen år siden stat og kirke ble skilt (2012), så Norge som nasjon har ingen statsreligion.
Grunnloven vår sier idag; "Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv (§ 2). "

Jeg er ikke kristen og har personlig ikke gjort meg opp noen mening om hva man skal og ikke skal kalle det, ble bare nysgjerrig på andres tanker rundt måten vi omtaler landet vårt på :)

Norge er ikke Humanistisk, Norge erklærte seg som multikulturs land i 2012. Ergo en mix av religioner og tro samfunn!

Slik ser Norges riksvåpen ut:Vis vedlegget 149036
Slik ser Norgesflagg ut:Vis vedlegget 149037
Vi har fri alle de Kristene høytider, som påske, himmelfartsdag, pinse, jul osv 75% av Norges befolkning er medlem av kirken, fleste av oss har en relasjon til kirken. Våre verdier og tradisjoner er bygd opp basert på kristendommen og ikke minst historien vår :)
Ja, vi er ett kristent land, hjelper ikke at stat og kirke skiller lag når kristendommen sitter slik fast i vårt land ;)

Signerer denne!

Liker!

Jeg tror ikke antall medlemmer i statskirken er representativt ift hvem som er kristne, siden alle automatisk blir medlem der. Tror tallene hadde vært helt anderledes dersom man måtte melde ungene inn hvis man ville. Så at 75% av alle nordmenn er kristne tror jeg ikke stemmer.

Men kristne tradisjoner, kultur og verdier er en stor del av Norges hverdag.

Norge er ikke Humanistisk, Norge erklærte seg som multikulturs land i 2012. Ergo en mix av religioner og tro samfunn!
Det humanetiske har fått større plass. Bla med å stå likestilt med kristendommen i rammeplan for barnehager feks. Det samme i skole.

Enig i dette.
Dessuten er nesten alle helligdagene våre knyttet til kristendommen, så jeg tenker at det er det som gjør oss til et kristent land. Det er jo tross alt vår kultur og våre tradisjoner som knyttes opp mot disse helligdagene, uansett om vi velger å gå i kirken for å feire dem eller ikke.

Jeg tror ikke antall medlemmer i statskirken er representativt ift hvem som er kristne, siden alle automatisk blir medlem der. Tror tallene hadde vært helt anderledes dersom man måtte melde ungene inn hvis man ville. Så at 75% av alle nordmenn er kristne tror jeg ikke stemmer.

Men kristne tradisjoner, kultur og verdier er en stor del av Norges hverdag.
Signerer denne.

Vi har kristne tradisjoner og verdier helt klart. Men jeg tviler på at 75% av nordmenn er kristne.

Mange gifter seg eller døper i kirka fordi det er tradisjon - ikke fordi de tror på Gud.

Signerer denne.

Vi har kristne tradisjoner og verdier helt klart. Men jeg tviler på at 75% av nordmenn er kristne.

Mange gifter seg eller døper i kirka fordi det er tradisjon - ikke fordi de tror på Gud.
Har på følelsen av at færre og færre døpes også?

Norge ble jo kristnet en gang i tiden, og det har vel ikke blitt gjort noe med enda, så... Ja, Norge er vel et kristent land. Veit ikke om det har så mye å si, da, men.

Det med at 75% er medlem i statskirken er vel litt misvisende, mange veit jo ikke at de er medlemmer engang. Selv fikk jeg valgkort ved kirkevalget, til tross for at jeg aldri er blitt døpt...

Jeg er ikke kristen og har personlig ikke gjort meg opp noen mening om hva man skal og ikke skal kalle det, ble bare nysgjerrig på andres tanker rundt måten vi omtaler landet vårt på :)
Blir vanskelig å svare på om Norge er et kristent eller humanistisk land, i og med at humanismen har sitt utspring blant annet fra kristendommen. Det at human-etisk forbund har tatt "monopol" på humanisme er både misvisende og historieløst. Forskjellen på humanisme og human-etisk forbund som ateistisk livssynssamfunn kommer greit fram her: http://www.humanistforbundet.no/hufo_hef.php (kjenner selv lite til humanistforbundet, men grei oversikt likevel).

Mer om hvorfor navnet human-etisk forbund oppleves problematisk: http://www.dagbladet.no/2015/10/28/...d/religion/frank_aarebrot/innenriks/41691311/

For å svare på spørsmålet mener jeg Norge fortsatt er et kristent land, der det er mer enn nok takhøyde til å akseptere annerledes tenkende og troende.

What you said :)

Har på følelsen av at færre og færre døpes også?
Ja det kan godt hende... De fleste jeg kjenner døper... Vi hadde privat navnefest :)

Men det er vel færre som døper vil jeg tro.

Og jeg vet iallfall flere som gifter seg utenom kirken- og de jeg kjenner som gjør det i kirken gjør det pga tradisjon ikke fordi de er kristne.

Last edited:
Ja det kan godt hende... De fleste jeg kjenner døper... Vi hadde privat navnefest :)

Men det er vel færre som døper vil jeg tro.

Og jeg vet iallfall flere som gifter seg utenom kirken- og de jeg kjenner som gjør det i kirken gjør det pga tradisjon ikke fordi de er kristne.
Hadde navnefest. De sa at det var stadig flere og flere som valgte navnefest. Når mitt tantebarn konfirmerte seg nå ( borgerlig) var det langt flere enn da jeg gjorde det samme for 13 år siden. Så tror det iallfall er en økende trend på denne kanten av landet. Garanter en forskjell på landsdelene vil jeg tro :)

Back
Topp