IVF noen ?

Mammalivet <3

Forelsket i forumet
Hei alle gode damer her inne :)
Har begynt på vårt 4 år nå som prøvere og IVF har kommet opp endel ganga, men æ vill prøv ALT anna først. Hør så mye skrekk historia fra dette. Noen som kan svar mæ kanskje på noe æ lure på :) ?

E det vondt ?
Ut og inn sættinga ?
Prisan før dette ?
E det mange det har klaffa før?
Har pcos også.

Æ e jo ikke milljonær akurat.

Æ vill også prøv alt pga mi fortid gjør det utrolig vanskelig og ska ``skræv`` te såpass my forskjellig folk. Har liksom funnet min gynekolog nu og stole på han mm. Vill liksom ikke åpne mæ før så mange flere, om dokekr skjønna ka æ mein.

Tusne takk for svar damer <3

Klem fra frustrerte mæ <3

Last edited:
Gravid med tvillinger etter ivf selv nå. Hatt tilsammen to forsøk, og ett fryseinnsett. Gravid på to av tre forsøk. Prøvd selv hjemme i ett par år utenom dette. Blitt gravid av oss selv også, men mistet. Har mistet 4 ganger tilsammen. Dette blir de første barna.

Du må jo selv kjenne på hvor grensene dine går. Selve prosessen er spennende, utmattende, delvis slitsom og medisinene og uttak er ikke behagelig. Samtidig - hvis dere virkelig vil ha barn, og ikke får det til selv - så er jo ivf gjennom det offentlige et alternativ. Ingen andre enn deg/dere kan ta det valget for dere.
Prismessig er det umulig å si hva det vil koste for deg. Hvor mye og hvilke medisiner du trenger avhenger av din kropp og din diagnose. Alle medisiner over 16000 får du dekket av Helfo. Alt annet betaler du selv. Noe kan gå på frikort etterhvert.
Som sagt, mye handler om deg og dine grenser og ønsker. Kanskje kan du gå til psykolog samtidig som du prøver ut ivf?

Min erfaring med ivf har vært utelukkende positiv! (Bortsett fra ventetiden da)

Vi har heller ikke flust med penger, så vi har valgt å stå i ventetiden i det offentlige. Hva det vil koste er avhengig av hvilke medisiner og antall forsøk, men etter 16000,- i medisinutgift får dere det dekket. Timer på sykehuset kommer utenom, men dette går på frikort etterhvert.

Vi har hatt et forsøk, blitt gravid på andre innsett (frys). Så jeg kan jo bare svare ut fra de erfaringene vi har.

Uttak av egg, litt ubehagelig der og da, men helt overkommelig.

Innsett av egg, kjente ingenting.

Jeg reagerte en del på nedreguleringen, nesesprayen, men ellers har hormonbehandlingen gått fint for min del. Dette er veldig individuelt.

Jeg syns den psykiske belastningen har vært tyngst, og har blitt delvis sykmeldt i noen uker etter det første forsøket. Men nå går det helt fint.

Som solsikke sier over her, så kan det jo være hensisiktsmessig å snakke med en psykolog parallellt med forsøket

Ønsker deg lykke til med valget!
Jeg ville gjort dette igjen om jeg måtte, det er verdt det til slutt :-)

Veldig enig med det de andre skriver her, og jeg har i tillegg hatt god nytte av at min mann har vært med på alt på klinikken. Har vært godt med en hånd å holde i og vite at han er der sammen med meg. Uttak er ikke behagelig, men har også hatt tre helt forskjellige opplevelser av det med samme legen hver gang.. innsett er helt greit og kontrollene tar ikke lang tid for meg i det hele tatt. det er slitsomt, men med tanke på hva vi håper å få ut av det så er det helt verdt det for vår del hvertfall. Men akkurat det valget kan jo ingen ta for deg.

Tusen takk for svar alle sammen :)
Psykolog kan ikke hjelp mæ, æ har kjempe løst på 1-2 barn til, men æ går ikke gjennom ka som helst.
Æ går på metformin, pergo og primolut. Så hormona kjenn æ hehe.
Men så lure æ også på ka dokker meir me 16 000kr ??? Æ har ikke 16 000kr før å si det sånn, koste det såpass mye før å få baby :/ ?
Æ mein koste det så mye før å lag en baby me hjelp ?
Å ka dokker mein me ubehaglig og hent ut eggan ??
Æ tål MY smerte men går me dem hver dag 24/7 så æ kjenn æ ikke har løst og dræp mæ heilt om dokker skjønna.
Kan dokker prøv og sammenlign ???
Blod prøve? tatovering ?
Seleprøve etc ?
E det på grensa me noe av dette ?
Beklager før så mye spørsmål, men æ kjenn æ må snakk me andre enn gubben hehe.
Han skal å ta sånn sæd prøve i desember, så da får vi jo vite kordan hannes svømmera e.
Onge nr en kom på vanlig måte før 9 år (snart 10 år sia) men det tok si tid etter pille slutt, tok vel nesten 1 år.
Nu har vi prøva i 3 år og 1 måne, men me en anna mann da, ikek BF te nr en. Men han har en onge frafør så ja næi, blir så frustrert av alt dette.
Æ tenk, koffer mæ, snille, hjelpsome mæ, som aldri har gjordt noe slemt mot noen. Had en ganske hard oppvekst osv. Koffer ska æ måte gå gjennom dette liksom :(
Å dokker også før den saks skyld, unn ingen dette <3 <3
Beklager blei litt mye syt også hehe.

Å du som skal ha tvillinga, fy fasken du e sykt heldig. Min store drøm e tvillinga <3 Gratulerer til dokker alle sammen <3

Innsett er vel litt som en celleprøve. Uttak får man en del beroligende og smertedempende pluss lokalbedøvelse. Positivt er jo at det er over på ca 15 minutter. Ikke noe jeg dør av selv om jeg bestandig gruer meg, men det er nå en annen sak. Medisinene koster penger. Hvor mye medisin og om du må ha nedregulering først avgjør litt på prisen. Jeg tror jeg har brukt alt fra 5000 til 9000 per forsøk, men har lave doseringer så vet flere bruker mer enn det også. 16000 er egenandelen på medisiner man trenger og gjelder inntil 3 forsøk per barn. I tillegg kommer 1500 i egenandel per forsøk og 320 kr (som kan gi frikort) på hver ultralydkontroll/forsamtale etc.

Etter min mening er nå i grunnen ikke de rundt 22 000 man bruker på 3 forsøk offentlig dyrt.. det koster nok fort det dobbelte for et forsøk privat hvis man ikke kjøper pakker. (Da tenker jeg prisen for forsøket inkludert medisiner)..

Høres ut som du har litt tenking å gjøre før du bestemmer deg :) kanskje det hjelper deg å bli henvist, få snakke med klinikken og ta avgjørelse da? Kan jo godt hende det er mulig. Men det kan sikkert din gyn svare bedre på enn meg ;) lykke til med valget!

Skjønne forresten også godt følelsen du har om hvor urettferdig det hele er. Jeg kjenner litt på den at folk som ikke vil ha barn føder i fleng og her sliter vi som pesten og alle sier hvor flotte foreldre vi ville blitt. Jeg vet jo litt om hvorfor det er som det er for vår del altså, men svir like fullt uansett..

Psykolog kan ikke hjelp mæ, æ har kjempe løst på 1-2 barn til, men æ går ikke gjennom ka som helst.
Men så lure æ også på ka dokker meir me 16 000kr ??? Æ har ikke 16 000kr før å si det sånn, koste det såpass mye før å få baby :/ ?
Æ tål MY smerte men går me dem hver dag 24/7 så æ kjenn æ ikke har løst og dræp mæ heilt om dokker skjønna.
Blod prøve? tatovering ?
Seleprøve etc ?
Han skal å ta sånn sæd prøve i desember, så da får vi jo vite kordan hannes svømmera e.
Onge nr en kom på vanlig måte før 9 år (snart 10 år sia) men det tok si tid etter pille slutt, tok vel nesten 1 år.
Nu har vi prøva i 3 år og 1 måne, men me en anna mann da, ikek BF te nr en. Men han har en onge frafør så ja næi, blir så frustrert av alt dette.
Æ tenk, koffer mæ, snille, hjelpsome mæ, som aldri har gjordt noe slemt mot noen. Had en ganske hard oppvekst osv. Koffer ska æ måte gå gjennom dette liksom :(

Å du som skal ha tvillinga, fy fasken du e sykt heldig. Min store drøm e tvillinga <3 Gratulerer til dokker alle sammen <3

Hei!
Ang smerte så er det visst veldig forskjellig. Skal gjennom det for første gang i morgen jeg. Er nok veldig gjennomførbart.

Ang kostnader så kan det koste over 16 000 kr, men medisinkostnader over det får du dekket. Vi har hittil ikke brukt mer enn 7-8000 på medisiner, men så er det egenandel også. Vi går privat for å slippe å vente på offentlige og det er mye dyrere. Hvor mye du må betale i medisiner er helt individuelt, ettersom medisintype og medisindose vil være ulik avhengig av kropp, alder, antall eggposer osv.

Går du offentlig så sett iallefall av 20 000 til første forsøket. De evt to neste koster da ikke så mye. Etter tre forsøk blir det dyrere ettersom da dekker ikke staten det...

Desverre er dette veldig urettferdig :-(

Vi har nettopp vært gjennom første forsøk, som det dessverre ikke ble positivt :( Skal til på nytt forsøk i januar/februar!

Nesespray: Litt hodepine og hetetokter, men overkommelig.
Sprøyter: Veldig skummelt, men gikk som en drøm etter 2-3 ganger.
Uttak: Litt vondt/ubehagelig, men det går helt fint! Man får både smertestillende lokalt i skjeden og beroligende.
Innsett: Ikke vondt i det hele.
Progresteron piller (vagitorier etter innsett): Mye utflodkliss, men ikke vondt.

Forsøket kostet kr 1500 i det offentlig + medisiner for 8-10.000 kr. Samt overnatting på hotell og reise siden vi bor 4 timer unna klinikken. Det er maks egenandel på 16.000 ett eller annet på medisiner, så må man gjennom mange forsøk får man refundert penger. Koster mer om man går rett på privat.

Man mister mye sjenanse når man skal vise "hufsa" til ørten mennesker på en måned. På uttak var en lege og to sykepleiere til stede. Og man gjør jo dette fordi man vil føde et barn, og da må man jo ligge å sprike i timesvis uansett.

GO for it! :) :) Jeg vil ikke gi opp selv om det ikke gikk denne gangen!

Blod prøve? tatovering ?
Seleprøve etc ?

Takk for lykkehilsninger :)
Ja, vi er heldige - men jammen har vi lagt ned mye arbeid, tårer og innsats i dette. Da tenker jeg på både egeninnsats hjemme og med ivf.

Du kommer ikke unna å betale medisiner og undersøkelser selv dessverre. Kanskje trenger du bare 1 forsøk, og medisiner for mindre enn 16.000,-. Det kan du ikke vite før etter forsøket. Synes som nevnt over at pengene uansett er en liten pris for ett barn <3

Ett år prøving med nr 1, etter ppille slutt er innenfor normalen. 3 år med prøving tar selvsagt sin prøvelse. Uten utredning kan du ikke vite om du skal ha ivf, eller om du kanskje kan prøve inseminasjon. Det siste må du antagelig også bruke medisiner på.

Å sammenligne smerter for deg er ingen vits. Alle opplever smerte forskjellig. Det du må bestemme deg for er om du vil ha hjelp, og om du dermed aksepterer de undersøkelser og opplevelser som følger med. Det er ingen vei utenom de ved ivf.

Last edited:
Ja, vi er heldige - men jammen har vi lagt ned mye arbeid, tårer og innsats i dette. Da tenker jeg på både egeninnsats hjemme og med ivf.

Du kommer ikke unna å betale medisiner og undersøkelser selv dessverre. Kanskje trenger du bare 1 forsøk, og medisiner for mindre enn 16.000,-. Det kan du ikke vite før etter forsøket. Synes som nevnt over at pengene uansett er en liten pris for ett barn <3

Ett år prøving med nr 1, etter ppille slutt er innenfor normalen. 3 år med prøving tar selvsagt sin prøvelse. Uten utredning kan du ikke vite om du skal ha ivf, eller om du kanskje kan prøve inseminasjon. Det siste må du antagelig også bruke medisiner på.

Å sammenligne smerter for deg er ingen vits. Alle opplever smerte forskjellig. Det du må bestemme deg for er om du vil ha hjelp, og om du dermed aksepterer de undersøkelser og opplevelser som følger med. Det er ingen vei utenom de ved ivf.

Æ har vært til utredning, har PCO(s). Ikke eggløsning eller mens. Vært gravid 1 gang men mista i desember i fjord 8 uke på vei ca. Vi går inn i vårt 4 år nu og da begynn man å kjenn atd et tar veldig på :(

Ka e insiminering ??
Kordan fungere det ?

Takk for svar :)

Skjønne forresten også godt følelsen du har om hvor urettferdig det hele er. Jeg kjenner litt på den at folk som ikke vil ha barn føder i fleng og her sliter vi som pesten og alle sier hvor flotte foreldre vi ville blitt. Jeg vet jo litt om hvorfor det er som det er for vår del altså, men svir like fullt uansett..

Ja det svir my. Æ kjenner så mange som ikke ska ha onge enda eller uansett.. Så vips e dem gravid, ikke bare en gang men plutselig to og tre ganga :/ Å her sitt man som ønska sæ onge over alt i verden, og ingenting skjer. Skikkelig skipt syns æ :/ Vi får kryss det vi ahr på at det snart e våres tur <3

Innsett er vel litt som en celleprøve. Uttak får man en del beroligende og smertedempende pluss lokalbedøvelse. Positivt er jo at det er over på ca 15 minutter. Ikke noe jeg dør av selv om jeg bestandig gruer meg, men det er nå en annen sak. Medisinene koster penger. Hvor mye medisin og om du må ha nedregulering først avgjør litt på prisen. Jeg tror jeg har brukt alt fra 5000 til 9000 per forsøk, men har lave doseringer så vet flere bruker mer enn det også. 16000 er egenandelen på medisiner man trenger og gjelder inntil 3 forsøk per barn. I tillegg kommer 1500 i egenandel per forsøk og 320 kr (som kan gi frikort) på hver ultralydkontroll/forsamtale etc.

Etter min mening er nå i grunnen ikke de rundt 22 000 man bruker på 3 forsøk offentlig dyrt.. det koster nok fort det dobbelte for et forsøk privat hvis man ikke kjøper pakker. (Da tenker jeg prisen for forsøket inkludert medisiner)..

Høres ut som du har litt tenking å gjøre før du bestemmer deg :) kanskje det hjelper deg å bli henvist, få snakke med klinikken og ta avgjørelse da? Kan jo godt hende det er mulig. Men det kan sikkert din gyn svare bedre på enn meg ;) lykke til med valget!

Alt dokker sir det koste, e dette noe man må betal med en gang eller e det noe man kan del opp, evt få regning på etc ?
Æ tenk hver dag, æ prøve så mye anna før IVF osv. Æ vill liksom ikke gjennom alt det dere. Pga fortida mi så gjør det ting enda meir vanskelig og evt må gjennom noe sånt.

Takk for det :) Håpe det skjer på vanlig måte veldig snart

Joda e liten pris før en onge, men problemet e at æ ikke har inntekt så og si, så da har æ ikke råd til og legg 20 000kr til sia heller.. E det som e så domt. Men æ får prøv alt anna æ kan prøv før æ enten bare ``dritt`` i det eller går gjenneom ivf :)

Alt dokker sir det koste, e dette noe man må betal med en gang eller e det noe man kan del opp, evt få regning på etc ?
Æ tenk hver dag, æ prøve så mye anna før IVF osv. Æ vill liksom ikke gjennom alt det dere. Pga fortida mi så gjør det ting enda meir vanskelig og evt må gjennom noe sånt.

Medisinene betales til apoteket, kontrollene på sykehuset når du er der ja.. Jeg er på st.Olavs og bor såpass langt unna at de sender første medisinen, den kommer da med regning med 14dagers betalingsfrist. Sist var vår på 7200, da var det med nesesprayen som trengtes (lang protokoll) og sprøytene (tror den er dyrere enn den første typen jeg prøvde) varer somregel til første kontroll så fakses det over det man eventuelt trenger når man er på kontroll. Da må man gå på sykehusapoteket etterpå og hente ut det man trenger. Man får ikke eggløsningssprøyte før uttaksdato er bestemt, og ikke vaginaltabletter før uttaksdato etc. For da henter man ikke ut mer enn man trenger..

Inseminering vil også innebære gynekologstol for da avleverer mann prøve på klinikken og den blir behandlet før de fører sæden inn i deg. Da må man teste for eggløsning eller ta sprøyter for å få det.. Jeg har ikke prøvd akkurat det selv, men har har lest en del om det rundt omkring.

Du må ikke hente ut alle medisinene på engang. Men jeg betalte va 4-5 tusen på engang.

Hadde veldig bra opplevelse med IVF, er i dag 35+2 første forsøk. Ventetiden som tok lit motet ut av meg, men alt gikk bra, så lenge du følger legen, hold gjevnelig kontakt med dem og ALLTID spør dem om du lurer. De hvet alt;) De var veldig aktive på e-mail, så jeg fikk alltid svar så lenge de var på jobb;)

Det var ikke smertefritt, men det var vært eneste dråpe.

Nå har du fått svar på mange av spm dine i svarene over. Googler du inseminasjon og ivf finner du mange gode sider som forklarer deg prosessen.

Selvom det skulle vise seg at det er noe med mannens sæd er det du som kvinne som må igjennom medisiner og undersøkelser. Hvis dere vil ha hjelp til å bli gravide.

Skal du igjennom ivf, eller annen behandling så må du med andre ord betale det selv der og da.

Det finnes ikke noen behandlinger innenfor assistert befruktning som ikke innebærer gynekologiske undersøkelser.

Hadde det vært enklere måter, snarveier eller billigere løsninger ville alle vi som har gått igjen ivf valgt de.

Nå har du fått svar på mange av spm dine i svarene over. Googler du inseminasjon og ivf finner du mange gode sider som forklarer deg prosessen.

Selvom det skulle vise seg at det er noe med mannens sæd er det du som kvinne som må igjennom medisiner og undersøkelser. Hvis dere vil ha hjelp til å bli gravide.

Skal du igjennom ivf, eller annen behandling så må du med andre ord betale det selv der og da.

Det finnes ikke noen behandlinger innenfor assistert befruktning som ikke innebærer gynekologiske undersøkelser.

Hadde det vært enklere måter, snarveier eller billigere løsninger ville alle vi som har gått igjen ivf valgt de.

Håpe det ikke e noe me han, sånn at æ har en bedre sjanse om du skjønna :)
Ja det veit æ, men æ vill liksom ikke til 10 forskjellige folk om du skjønna, ta ut egg, sætt i egg, undersøkelse osvosv. Å bli innsiminert innebær en gang og ikke flere akurat der og da :)

Æ sku ønsk det va en my enklere måte før oss alle sammen som slitt <3
Æ håpe bare det klaffe veldig snart før mæ, og alle dokker andre som slitt <3

Back
Topp