NAV og penger

Sjokokvinne

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Hei damer!

Jo slik ligger det an: Vi er dritt blakke!

Siden 09.2015 har jeg vært uten lønn fordi Sykehuset i Østfold har flyttet, og jeg som jobbet på renhold der kunne ikke starte i arbeidet etter perm fordi det er i Sarpsborg og ble for langt for meg å reise uten bil og barnevakt. Derfor har vi hatt kun min manns inntekt de siste 3 mnd, og den er på 22- 23 000. Husleie er på 9000 uten noe, og vi har billån og andre vanlige utgifter. Sparepengene forsvant fort, og vi har måttet låne masse penger fra våre foreldre begge to. Vi skylder mamma 4000 kr, svigerfar 12 000 kr, på kredittkortet har jeg ikke engang 1000 kr igjen av 15 000 kr og på nettbanken er det ubetalte regninger for til sammen 4000 kr, med forsikringer på bilen. Og det er den 17 i dag, og etter at jeg nå betalte småregningene på mobilene osv, er det 0 på kortene våre.

HVA FAEN GJØR JEG NÅ.

Jeg skal ringe til forsikringsselskapet og si at vi trenger å få utsettelse, håper de er greie nok til det. Så slår det meg at kanskje jeg kan søke NAV om hjelp. Jeg begynte å søke jobb før permen min gikk ut, men fikk ikke svar før for en uke siden, da jeg fikk en jobb. Men jeg kan ikke starte i denne jobben før om ca 1 mnd pga at papirer må være i orden. I desember starter jeg også opp igjen på høgskolen etter permen og får 7000 i stipend. Så min inntekt blir da inntekten + rundt 4-5 000 kr fra jobben, som er tilkalling. Det er ikke så mye, men det overlever vi på frem til jeg er ferdig utdannet.

Men.. Er det noe jeg kan søke om fra NAV? Kan jeg forklare for dem den situasjonen vi er i, og vil de være ærlige og hjelpe meg med det jeg trenger og ikke si: nei du får ingenting, selv om jeg har krav på noe? De kan være sleipe. F. eks arbeidsledighetspenger, dagpenger, whatever?? Vi er SÅ mye i minus nå at vi er helt deprimerte. Ikke mer diesel på bilen heller, så blir et par hundre ekstra i minus. Hva gjør man...

Fremtiden er lys.. Men nå...

Du har ikke krav på dagpenger så lenge du studerer. Du kan søke om sosialhjelp.

Visste ikke at jeg kunne.. Derfor jeg spør
Det var jo dumt da. Mye tapte penger der. Desverre tror jeg ikke det tilbakevirkende kraft. Du kan eventuelt søke om sosialhjelp. Lønner seg å gå inn på Nav.no Det meste du trenger av informasjon er der. Og er det noe du ikle forstår eller trenger hjelp til er det bare å logge inn på ditt nav og sende mld

Det var jo dumt da. Mye tapte penger der. Desverre tror jeg ikke det tilbakevirkende kraft. Du kan eventuelt søke om sosialhjelp. Lønner seg å gå inn på Nav.no Det meste du trenger av informasjon er der. Og er det noe du ikle forstår eller trenger hjelp til er det bare å logge inn på ditt nav og sende mld
Åh, det var det jeg hadde håpet. Vet heldigvis at jeg får 19 000 kr i stipend i januar. Det redder litt av lånet. Får spise ut av skapene foreløbig og låne litt til av mamma. Huff.

Familien får få en evighetskule hver til jul.. Veldig glad for at familien min ikke er så opptatt av pris :P

Åh, det var det jeg hadde håpet. Vet heldigvis at jeg får 19 000 kr i stipend i januar. Det redder litt av lånet. Får spise ut av skapene foreløbig og låne litt til av mamma. Huff.
Ville sendt en mld å spurt jeg. Du bruker bare bankid for å logge inn. Hør om det er andre ting dere kan søke på. Kjipt å være blakk i november og desember

Ring Nav imorgen og spør om dere evt kan søke sosialhjelp. I og med at det er barn i bildet så kanskje dere får hjelp til jul i det minste. Huff så trasig, håper det ordner seg for dere snart!

så lenge du har blitt sagt opp har du jo rett på dagpenger fra dag 1 du ikke har jobb lenger.
Hvorfor har du ventet så lenge med å finne ut hva du har krav på? Når du vet du står uten inntekt.

Uff for en utrolig kjedelig situasjon. Stakjars dere som må gå gjennom julen uten penger.
Men syns dere kunne ha planlagt litt bedre her. Sorry.

Dagpenger har du kun rett på når du er reell arbeidssøker og du skal ha en minimums inntekt før du kan få det.

Ring nav, vett ikke om du har rett på noe men de er ikke sleipe de har klare retningslinjer.

Prøv ellers å få noe utsettelse på lån og Evt regninger. Og sjekk om dere kan få redusert pris på barnehage ol...

Lykke til;)

så lenge du har blitt sagt opp har du jo rett på dagpenger fra dag 1 du ikke har jobb lenger.
Hvorfor har du ventet så lenge med å finne ut hva du har krav på? Når du vet du står uten inntekt.

Uff for en utrolig kjedelig situasjon. Stakjars dere som må gå gjennom julen uten penger.
Men syns dere kunne ha planlagt litt bedre her. Sorry.
Jeg tar selvkritikk på den. Jeg hadde liksom i hodet at det ordner seg, jeg får jobb snart. De i klassen min hadde boostet meg opp med å si at "folk skriker etter vernepleierstudenter", for alle de fikk jobb med en gang. Jeg trodde at det skulle gå kjempefort. Jeg meldte aldri til NAV fordi vi hadde det jo OK økonomisk og jeg så ikke hvordan det gikk nedover, og tenkte jo at jeg "når som helst" skulle få en telefon om jobb"... :( Men jeg burde ha meldt meg hos NAV uansett.. Men på en måte, så kunne familien min som er mye på trygd ha tipset meg og..

Back
Topp