Barn med atferdsvansker

Det spørs litt hvilke typer adferdsvansker..

Men med min gutt med mild autisme er å lage avtaler med han veldig effektivt :)

Ellers er belønning/oppmuntring mer virkningsfullt enn kjeft/trusler. Ved sistnevnte kan det hende at han låser seg, så blir det bare en maktkamp....

Når han "skaper seg" pleier jeg å ta han til side og forklare han at han ikke kan oppføre seg slik, at de andre blir redd han, og at jeg blir flau av han når han gjør sånn. Det virker avogtil.
 
Her har han store atferdsvansker, problemer i forhold til grensesetting, følger regler, gjøre som han får beskjed om... protesterer på absolutt alt.... hygienen hans er særs dårlig... og vi som foreldre må fortelle ham att nå må du dusje... ikke uvanlig att han sniker seg unna, går på badet, at vannet renne... men bare har byttet klær. ... pusse tennene.... gå til tannlegen. .
.
 
Høy fart på sykkel og sparkesykkel. ... ikke tilpasse seg trafikk og regler .... dersom noe står i hans vei : nyyyyyyyyt nyyyyyyyyt!
 
Her har han store atferdsvansker, problemer i forhold til grensesetting, følger regler, gjøre som han får beskjed om... protesterer på absolutt alt.... hygienen hans er særs dårlig... og vi som foreldre må fortelle ham att nå må du dusje... ikke uvanlig att han sniker seg unna, går på badet, at vannet renne... men bare har byttet klær. ... pusse tennene.... gå til tannlegen. .
.
Du sier litt lite. Hvor gammel er barnet? Har han noen diagnose?
 
Du sier litt lite. Hvor gammel er barnet? Har han noen diagnose?
15 år , store atferdsvansker, mulig adhd, reaktiv tilknytning vansker
Og f.90(vet ikke om det er en annen betegnelse på en av overnevnte )

Må protestere på alt. ..

Høylydt ... blir han stilt til veggs kan han slå /sparke... (foreksempel da en nabo prøvde å forklate/ snakke/konfrontere med ham om att hans oppførsel var uakseptabel. ... og han plutselig stod i ett hjørne og ikke kommer seg utenom kan han bli verbal / slå sparke for å komme seg unna..


Han viser dårlig forståelse når det kommer til trafikk bilde og forståelse av dette... foreksempel dersom han skal krysse bil vei og det kommer en bil .... stopper han ikke,men setter opp farten .... kryssing av trafikkerte veier i høy fart er vanlig. ... viser ikke hensyn...
Har vært flere nesten ulykker i forbindelse med dette. ... vi bor på en plass med mange stikkveier og han kommer gjerne susende en av disse .... uten mulighet for andre trafikanter til å oppdage ham. .. før han plutselig passere fra ingensteds hen ..
Dersom noen eller noe står i hans vei... forsøker han seg gjerne med nyyyyyyyyt nyyyyyyyyt eller liknende. ... presser seg frem kan han også gjøre ...


Han har egen iop
 
Last edited:
15 år , store atferdsvansker, mulig adhd, reaktiv tilknytning vansker
Og f.90(vet ikke om det er en annen betegnelse på en av overnevnte )

Må protestere på alt. ..

Høylydt ... blir han stilt til veggs kan han slå /sparke... (foreksempel da en nabo prøvde å forklate/ snakke/konfrontere med ham om att hans oppførsel var uakseptabel. ... og han plutselig stod i ett hjørne og ikke kommer seg utenom kan han bli verbal / slå sparke for å komme seg unna..


Han viser dårlig forståelse når det kommer til trafikk bilde og forståelse av dette... foreksempel dersom han skal krysse bil vei og det kommer en bil .... stopper han ikke,men setter opp farten .... kryssing av trafikkerte veier i høy fart er vanlig. ... viser ikke hensyn...
Har vært flere nesten ulykker i forbindelse med dette. ... vi bor på en plass med mange stikkveier og han kommer gjerne susende en av disse .... uten mulighet for andre trafikanter til å oppdage ham. .. før han plutselig passere fra ingensteds hen ..
Dersom noen eller noe står i hans vei... forsøker han seg gjerne med nyyyyyyyyt nyyyyyyyyt eller liknende. ... presser seg frem kan han også gjøre ...


Han har egen iop

Hei! Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget. Jeg vil anbefale å kjøre på en en bred utredning på gutten din (får ikke tak i om det er gjort ift det du skriver). Du skriver at han har fått diagnosen F90 hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD), men har en mulig ADHD.. Er den satt tentativt? Da kan det være lurt med en ny vurdering.

Jeg jobber i BUP og kjenner igjen mange av vanskene du beskriver. Hvis han hadde vært min pasient, ville jeg ha kjørt på med både autismeutredning og henvist til en nevropsykologisk undersøkelse. Virker som han har lite forståelse av andres perspektiv og hvordan de oppfatter han.

Det er viktig med hyppige ansvarsgruppemøter med skole, bup, kommuner og evt PPT for å tilrettelegge best mulig for han. Er PPT inne i bilde pga evt skolevansker kan de skrive en sakkyndig vurdering om han trenger spes.undervisning eller andre rammer i skolehverdagen. Regner med det er møter siden han har iop..

Ta kontakt med kommunen, tildeling og koordinering for å finne ut hva du har krav på. Får han diagnose(r) kan du ha krav på hjelpestønad, støttekontakt, avlastning m.m.

Mulig du er klar over alt dette, men tenkte at det skader ikke å skrive et svar til deg :)
 
Hei! Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget. Jeg vil anbefale å kjøre på en en bred utredning på gutten din (får ikke tak i om det er gjort ift det du skriver). Du skriver at han har fått diagnosen F90 hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD), men har en mulig ADHD.. Er den satt tentativt? Da kan det være lurt med en ny vurdering.

Jeg jobber i BUP og kjenner igjen mange av vanskene du beskriver. Hvis han hadde vært min pasient, ville jeg ha kjørt på med både autismeutredning og henvist til en nevropsykologisk undersøkelse. Virker som han har lite forståelse av andres perspektiv og hvordan de oppfatter han.

Det er viktig med hyppige ansvarsgruppemøter med skole, bup, kommuner og evt PPT for å tilrettelegge best mulig for han. Er PPT inne i bilde pga evt skolevansker kan de skrive en sakkyndig vurdering om han trenger spes.undervisning eller andre rammer i skolehverdagen. Regner med det er møter siden han har iop..

Ta kontakt med kommunen, tildeling og koordinering for å finne ut hva du har krav på. Får han diagnose(r) kan du ha krav på hjelpestønad, støttekontakt, avlastning m.m.

Mulig du er klar over alt dette, men tenkte at det skader ikke å skrive et svar til deg :)
Takk for info og feedback ,

Vi har jevnlige møter og god oppfølging, han klarer å passe lillebror,
Lage enkel mat , lasagne og diverse andre retter

Han kan dusje selv men må ha påminnelser.

Kan berette tøy og rydde om han vil

Har egen iop på skolen

Har opplevd omsorgssvikt fra mors side som liten derav relasjonstilknytnings forstyrrelser

De mente han hadde ADHD men skifta mening (han gikk på medisiner men de hjälp ikke)

De mener han er hyper sensitiv men diagnose er aldrig stilt


Det er snakket om ny utredning men han vil ikke
 
Hei! Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget. Jeg vil anbefale å kjøre på en en bred utredning på gutten din (får ikke tak i om det er gjort ift det du skriver). Du skriver at han har fått diagnosen F90 hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD), men har en mulig ADHD.. Er den satt tentativt? Da kan det være lurt med en ny vurdering.

Jeg jobber i BUP og kjenner igjen mange av vanskene du beskriver. Hvis han hadde vært min pasient, ville jeg ha kjørt på med både autismeutredning og henvist til en nevropsykologisk undersøkelse. Virker som han har lite forståelse av andres perspektiv og hvordan de oppfatter han.

Det er viktig med hyppige ansvarsgruppemøter med skole, bup, kommuner og evt PPT for å tilrettelegge best mulig for han. Er PPT inne i bilde pga evt skolevansker kan de skrive en sakkyndig vurdering om han trenger spes.undervisning eller andre rammer i skolehverdagen. Regner med det er møter siden han har iop..

Ta kontakt med kommunen, tildeling og koordinering for å finne ut hva du har krav på. Får han diagnose(r) kan du ha krav på hjelpestønad, støttekontakt, avlastning m.m.

Mulig du er klar over alt dette, men tenkte at det skader ikke å skrive et svar til deg :)
Takk for info og feedback ,

Vi har jevnlige møter og god oppfølging, han klarer å passe lillebror,
Lage enkel mat , lasagne og diverse andre retter

Han kan dusje selv men må ha påminnelser.

Kan berette tøy og rydde om han vil

Har egen iop på skolen

Har opplevd omsorgssvikt fra mors side som liten derav relasjonstilknytnings forstyrrelser

De mente han hadde ADHD men skifta mening (han gikk på medisiner men de hjälp ikke)

De mener han er hyper sensitiv men diagnose er aldrig stilt


Det er snakket om ny utredning men han vil ikke
 
Må.tilegge att han går på spesial skole med tilrettelagt undervisning og skal fortsette med dette på videregående
 
Back
Topp