Skyhøye forventninger til julegave

Sprellejenta

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Er det andre som har barn/unge i familien som har veldig store forventninger til hva de får i julegave?
Nevøen til min kjære (som jeg egentlig synes oppfører seg litt ufordragelig) kom med en ønskeliste til oss i år på laptop, ny mobil og en ekte drone...

Ehh, særlig som om en nevø hadde fått noe sånt, ikke engang våre egne barn får det.

Er lov å ønske seg.. Men foreldrene burde vel hjulpet han med noen andre alternative gaver også :)
Penger eller gavekort feks, så kan han spare og kjøpe selv..

Søstra mi ønsker seg IPhone 6.. som om jeg har råd til det liksom :P

Okey. . Altså, greit å ønske seg/drømme om noe, men mitt barn hadde ikke fått lov å gi ut en ønskeliste med bare slike ting på.

Han skal liksom være stor nok til å tenke selv... Antar det er derfor han ikke blir styrt mer.. I tillegg til at mor og far er skilt og far underbygger mors (min svigersøsters) autoritet jevnlig...
Min nevø har der i mot litt bedre innsikt - han ønsker seg penger til fotballsko: 1.de er dyre så han tror ikke han får de av en enkelt i familien 2.han tenker at man vil kjøpe feil sko og 3.han gleder seg til å faktisk betale dem selv .

Har ei niese på snart 13 som ikke ønsker seg noe annet enn en den nyeste iphonen. Hun får en genser. :p

Min eldste nevø var sånn tidligere, da klarte jeg ikke dy meg så jeg måtte ta en prat med han om hva ting kostet og hvor mye jeg måtte jobbe for å få råd til de tingene han ønsket seg.
Dette var noe mora hans aldri hadde forklart, han kom med en ny ønskeliste, og den har vært veldig edruelig i årene etterpå:)

Har aldri hørt om slikt
Men skal sies at mine er selektive med hva de ønsker av hvem, utifra hva de antar de kan få og som giveren vil kunne ta seg råd til.
(De blir like glade for kjøpeting som for hjemmelagde ting)

Eldste var litt sånn når hun var enebarn (var 10 år når hun fikk søsken). Nå er hun 13 år og er glad bare hun får noe. Lillesøstra mi på 12 er av den typen som fikk mac i julegave av mamma i fjor.

Er det andre som har barn/unge i familien som har veldig store forventninger til hva de får i julegave?
Nevøen til min kjære (som jeg egentlig synes oppfører seg litt ufordragelig) kom med en ønskeliste til oss i år på laptop, ny mobil og en ekte drone...
Det var dyre ønsker ingen i familien vår har så dyre ønsker og hadde nok ikke gitt sånn i gave til andre en kansje barnet hvis hun trenger det.

Frøkna har hatt noen ønsker om ting som er alt for dyrt. Men etter jeg forklarte henne hvor mye det koster (bruker aktivitetene hennes som eksempel som: den tingen koster like mye som balletten og svømminga koster i 1,5 år f.eks. Hu blir 9 og skjønner at 9000 kr er mye penger, men det har hvert litt vanskelig for henne å skjønne hvor mye det egentlig er.

Ofte trur jeg barn ikke skjønner hvor mye det faktisk koster og at man ikke driter penger. Men nå hadde aldri frøkna fått lov å gi ut en sinnsyk ønskeliste og hun er ikke kravstor selv om hun har hatt noen dyre ønsker.

Eldste min ønsket seg også ting som pc, nettbrett osv, men på samme lista sto Lego og modelleire, så det var en samtale om hvem man ønsket hva fra og hva man ønsker seg penger til ;-)

Her sier vi at det er lov å ønske seg akkurat hva man vil. Det er en ønskeliste, ikke en nestillongsliste. Vi har aldri hatt problemer med lister med kun dyre ønsker.

Men det går jo an å ønske seg penger til noe spesielt. Det er foreslått her i heimen.

Her sier vi at det er lov å ønske seg akkurat hva man vil. Det er en ønskeliste, ikke en nestillongsliste. Vi har aldri hatt problemer med lister med kun dyre ønsker.

Men det går jo an å ønske seg penger til noe spesielt. Det er foreslått her i heimen.
Greia her er og at det har ikke kommet en ønskeliste med ønsker i ulik prisklasse - men det er kommet separate lister til alle, med noen av de samme men andre har også fått "billigere" ønsker...
Mest det jeg reagerte på egentlig... Selvfølgelig er det en ønskeliste og det er lov å ønske seg noe, men forventningene er noe annet.. Når vi fikk en liste med stortsett kjempe dyre ting så sier det litt om hva han forventer å få av oss.. Og ingen har jo lyst til å skuffe ett barn, men vet at det blir tilfelle :/

Greia her er og at det har ikke kommet en ønskeliste med ønsker i ulik prisklasse - men det er kommet separate lister til alle, med noen av de samme men andre har også fått "billigere" ønsker...
Mest det jeg reagerte på egentlig... Selvfølgelig er det en ønskeliste og det er lov å ønske seg noe, men forventningene er noe annet.. Når vi fikk en liste med stortsett kjempe dyre ting så sier det litt om hva han forventer å få av oss.. Og ingen har jo lyst til å skuffe ett barn, men vet at det blir tilfelle :/
Har dere gitt veldig dyre gaver tidligere da? Siden de "forventer" det.

Det er lov å sette drømmeting på en ønskeliste. Men litt nyansert bør den jo være. Vi får lister av barna med alt fra Nintendo ds til nugatti og gulost.

Hva man ønsker seg å hva man får er to forskjellige ting :P nevøen til gubben ønska seg head sett til 1500kr så mest sannsynlig får han sikker nok penger til jul så han får kjøpt seg det :)

Back
Topp