Abort og kjønn

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Søster var på kontroll i dag og da fikk hun høre at mye av grunnen til at man ikke får komme inn til førstegangskontroll før etter 12 uker pga økende trend hvor man tar abort hvis man ikke får rett kjønn!! Viste ikke det var et tema engang jeg! De drar vist til Sverige for der er det ikke like strengt. Kjenner jeg er litt sjokkert jeg!
Skjønner ikke helt hva det har med førsteganskontrollen å gjøre da men... Skremmende at det er en økende trend da!

Og fatter ikke at noen går gjennom første trimester mer enn en må!

Sykt :o ikke at jeg helt ser hvordan de får vite kjønn på en legekontroll da?

Nei det er vel ikke mulig å se sikkert i uke 12?
Jeg leste en plass at det faktisk kan ses før, men at de ikke sier det - nettopp av den grunnen du tar opp her. At folk velger å abortere hvis det er 'feil' kjønn.
Det provoserer meg enormt at folk tillater seg å holde på sånn.

Nei det er vel ikke mulig å se sikkert i uke 12?
Nei, og om man har en lege med ul som mot all formodning klarer å se det, så kan han/hun bare la være å si hvilket kjønn det er. Her er det kun blodprøver og helsekort på første kontrollen. Ikke noe som gir meg noe svar på ting :p

Jeg leste en plass at det faktisk kan ses før, men at de ikke sier det - nettopp av den grunnen du tar opp her. At folk velger å abortere hvid det er 'feil' kjønn.
Det provoserer meg enormt at folk tillater seg å holde på sånn.

Syns det er helt sprøtt at det er et tema! Hadde aldri falt meg inn...

Det har jeg aldri hørt om. Det er jo ingen leger som kan finne ut av kjønn før uke 12 uansett.

De sa på Riksen at det dessverre var veldig vanlig i visse grupper. Eldre førstegangs som bare skulle ha én arving men mest blant nye landsmenn som bærer med seg ideen om at kun gutter er verd noe og jenter koster masse penger i medgift. Ofte gråt mødrene men mannen bestemte. Grusomt :( Vet ikke hva jeg hadde gjort hadde mannen vært skuffet over jenta vår. Nå begynner de jo å sortere i befruktede egg til prøverør også i USA..... Så det kommer nok snart hit det også

De sa på Riksen at det dessverre var veldig vanlig i visse grupper. Eldre førstegangs som bare skulle ha én arving men mest blant nye landsmenn som bærer med seg ideen om at kun gutter er verd noe og jenter koster masse penger i medgift. Ofte gråt mødrene men mannen bestemte. Grusomt :( Vet ikke hva jeg hadde gjort hadde mannen vært skuffet over jenta vår. Nå begynner de jo å sortere i befruktede egg til prøverør også i USA..... Så det kommer nok snart hit det også
Helt grusomt ja. Må være helt en helt forferdelig ting å tillate som mor. Jeg føler liksom at beskyttelsesinstinktet har kicket inn for lenge siden.

Forstår ikke hvordan enkelte folk tenker! Jeg vil egentlig ikke vite kjønn før fødsel - av den enkle grunn at det til syvende sist ikke spiller hvilken rolle kjønnet er - men at det er frisk!! Dersom man velger å ta abort bør grunnen være av helt andre årsaker enn hvilket kjønn barnet er...

Dette må vel isåfall gjelde et fåtall av befolkningen. Får i alle fall håpe det er det. Alle barn skal ønskes velkommen til verden, det er faktisk et mirakel hver eneste gang. Har hørt om en trend der barnets fødselsvekt skal være lav også, jeg mener hva slags mål er det? Jo høyere fødselsvekt, jo bedre for barnet. Innenfor normalsjiktet selvfølgelig.

Det er forkastelig og kvalmt å tenke på at noen velger abort pga feil kjønn! Mange av oss bruker mange år for å i det hele tatt bli gravid og kanskje aldri blir det... Så er det noen korttenkte mennesker der ute som gjør det!!! Blir dårlig av bare tanken! Nei fysj noen er motbydelige... Ja slikt provoserer meg hvertfall.

Dessverre stemmer dette. Dette er mer vanlig blant de med en annen kultur enn oss, der er gjerne et kjønn mer verdt enn et annet.

Kjønnsselektering ved IVF kommer nok ikke til Norge, vi er veldig konservative i forhold til sånne ting. I USA har jeg inntrykk av at de som gjør dette gjerne vil ha èn av hver.

Kvalmt hvis dette er tilfelle! Man tar vel ikke abort pga at spira har "feil kjønn"?! Det er bare forkastelig..!

Back
Topp