Yey or ney?

anonaBella

Bråkebøtte
Superforkjøla sprang jeg på sunkost i dag, tenkte ikke å si at jeg var gravid. Fikk anbefalt denne, men nå ser jeg at det står at den IKKE anbefales til gravide. Er svarthyll og solhatt + antioksidanter - hva gjør det farlig?
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByBV Forum1447076912.262074.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1447076912.262074.jpg
    98,9 KB · Visninger: 48
Hadde ikke drukket det.
 
Det er en hel masse urter som er ney i graviditeten. Sist så søkte jeg til yogi-te for å holde meg unna kaffe, men da de på helsekosten ville ikke selge meg det en gang, for det er masse urter etc som ikke er bra for gravide. Why, i do not know....
 
Tenker at de sikkert må fraråde den for å ikke ha gjort noe galt.

Leser dette på nettsiden deres:

"There is no evidence to suggest that using any Echinacea product during pregnancy or breastfeeding will be harmful to the unborn or newborn child.

However, only a few scientific studies have been done on the use of Echinacea during pregnancy or breastfeeding and because of this, the UK Department of Health considers that the benefits of using Echinacea in these situations are outweighed by the risks and does not recommend the use of Echinacea drops or tablets in pregnant or breastfeeding women."

Ville vel likevel ikke tatt den, tror jeg.

Vet om en naturlig superkur mot forkjølese:

Krønsj sammen sitron, ingefær og hvitløk og hell på varmt vann og litt honning. Det blir en litt ekkel "te". Du må spise grumset også :O Funket for meg sist jeg kjente jeg brygget på noe!

Spis grønnsaker og bær for å få de antioksidantene. De røde er bra! Blåbær, rødbeter osv.
 
Haha, det her går IKKE AN!

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

Ingefærrot, basilikum, persille, muskat, peppermynte, pepperrot, timian, HVITLØK!

OBS! Mange urter som brukes i urteteblandinger (f. eks. bringebærblader, Rubus idaeus) stimulerer livmoren og kan øke faren for spontanabort. Som en generell regel er det best for gravide å holde seg unna alle typer urter, teer og kryddere unntatt små mengder i maten en gang iblant. Dette gjelder spesielt de som har spontanabortert før eller på annen måte tilhører risikogruppen. Svært mange planter kan (muligens) påvirke muskeltonus i livmoren, fremme menstruasjonen og dermed være (teoretisk) abortfremmende.

Det kan muligens i teorien virke abortfremmende :p
 
Haha, det her går IKKE AN!

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

Ingefærrot, basilikum, persille, muskat, peppermynte, pepperrot, timian, HVITLØK!

OBS! Mange urter som brukes i urteteblandinger (f. eks. bringebærblader, Rubus idaeus) stimulerer livmoren og kan øke faren for spontanabort. Som en generell regel er det best for gravide å holde seg unna alle typer urter, teer og kryddere unntatt små mengder i maten en gang iblant. Dette gjelder spesielt de som har spontanabortert før eller på annen måte tilhører risikogruppen. Svært mange planter kan (muligens) påvirke muskeltonus i livmoren, fremme menstruasjonen og dermed være (teoretisk) abortfremmende.

Det kan muligens i teorien virke abortfremmende :p

Oi :confused: Tar tilbake det jeg skrev!
 
Nja, vet ikke jeg. Har STORE forventninger til at ingefær rot skal hjelpe mot kvalmen min i dag :p
Synes det var uhørt mye på den lista? Og virker jo ikke som det er bevist men en føre-var liste.
 
Hjelpe meg! Tror jeg skal dra tilbake med den :)

Kiipeste er at jeg må gi opp urteteen min ser jeg!
 
Haha, det her går IKKE AN!

http://www.helsekostopplysningen.no/Artikler/Urter-som-ikke-bor-brukes-under-graviditet/

Ingefærrot, basilikum, persille, muskat, peppermynte, pepperrot, timian, HVITLØK!

OBS! Mange urter som brukes i urteteblandinger (f. eks. bringebærblader, Rubus idaeus) stimulerer livmoren og kan øke faren for spontanabort. Som en generell regel er det best for gravide å holde seg unna alle typer urter, teer og kryddere unntatt små mengder i maten en gang iblant. Dette gjelder spesielt de som har spontanabortert før eller på annen måte tilhører risikogruppen. Svært mange planter kan (muligens) påvirke muskeltonus i livmoren, fremme menstruasjonen og dermed være (teoretisk) abortfremmende.

Det kan muligens i teorien virke abortfremmende :p

Jeg tror kanskje kostholdsråd bør begrenses til de fra myndighetene. Og tenke litt sånn "alt med måte"... Jeg har selv fått ANBEFALT ingefær mot kvalme, men som sagt blitt nekta urtete... Kan jo bli tullete av alle disse rådene!
 
Har jobbet i helsekostbutikk, og det var svært få ting vi hadde lov til å selge til gravide. Det var ikke nødvendigvis fordi det var farlig, men for å være på den sikre siden, for å unngå en stor sak dersom noen skulle ha en uvanlig reaksjon på noe.

Når det gjelder hvitløk er det medisinsk bruk av hvitløk det snakkes om, som konsentrert i kapsler eller flytende, ikke i matlaging.
Ingefær skal være trygt, og helsedirektoratet nevner det som en av midlene mot svangerskapskvalme.
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskvalme
 
Jeg tror kanskje kostholdsråd bør begrenses til de fra myndighetene. Og tenke litt sånn "alt med måte"... Jeg har selv fått ANBEFALT ingefær mot kvalme, men som sagt blitt nekta urtete... Kan jo bli tullete av alle disse rådene!

Agreed! Når det står at det muligens i teorien kan være skadelig så tar jeg det med en klype salt ;) Men, jeg drikker bare urtete! Nesten. Hvilken type te har du byttet det med? :)
 
Agreed! Når det står at det muligens i teorien kan være skadelig så tar jeg det med en klype salt ;) Men, jeg drikker bare urtete! Nesten. Hvilken type te har du byttet det med? :)

Har foreløpig ikke bytta med noe, drikker kaffe. Men sist bytta jeg med de der engelske fruktteene, men de er jo så søte og klissete... Kamillete er jo greit, litt kjedelig i lengden....
 
Oi dette var nytt for meg. Da vet jeg hva vi kan spise mye av når vi bikker uke 37-38 ^^, Ikke at jeg har troa på at det går an å lure den lille ut før den selv vil:)
 
Husker jeg stappa i meg masse kanel sist :laughing002

Haha, jeg også! Masse masse kanel, og kapsler med bringebærblader. Aner ikke om det funka, men føltes godt å kanskje hjelpe litt til å få det i gang ;) jeg vaaar så lei på slutten der ;)
 
Haha, jeg også! Masse masse kanel, og kapsler med bringebærblader. Aner ikke om det funka, men føltes godt å kanskje hjelpe litt til å få det i gang ;) jeg vaaar så lei på slutten der ;)

Kanel og alskens kjerringråd! Og jeg endte med å gå 13 dager over :p
 
Haha, jeg også! Masse masse kanel, og kapsler med bringebærblader. Aner ikke om det funka, men føltes godt å kanskje hjelpe litt til å få det i gang ;) jeg vaaar så lei på slutten der ;)

Og bringebærkapsler!! Haha, det hadde jeg helt glemt :laughing002 Tror jeg gikk 3 dager over tiden. Av en eller annen grunn var jeg SYKT utålmodig før terminen, men når dagen var der så bare: Ja, kommer ikke på terminen uansett - nå er det bare å ta livet med ro :p Plutselig roa jeg meg heeeelt ned.
 
Back
Topp