Hvor langt på vei?

mom2b3

Betatt av forumet
Jeg er nå 10+0, da altså i uke 11. Å slik har jeg fått inntrykk av at de fleste regner ut det? Eller?

Legen min sa at jeg kunne ikke finne på egne måter å regne på det, for vist jeg var 10+0 så var jeg i uke 10.
Gynekologen sa også at jeg skulle regne slik som jeg gjør nå, altså at jeg er i uke 11. Det hadde ikke legen min hørt om, så jeg lurer på om hva som er vanlig og ikke vanlig.

Hvordan regner du? Hvor mange uker er du på vei, å i hvilken uke er du?

Jeg syns det er veldig rart å kalle 10+0-10+6 for uke 11, for tellingen begynner på uke 1, og ikke på uke 0. Det gir bare mening når man begynner tellingen på 0. Da vil 0+0-0+6 være 'første uke' og 1+0-1+6 være andre uke. Akkurat som at barnet fra 0-1 år er i første leveår. Det gir også mening å bruke denne tellingen på måneder i svangerskapet. Etter to fullgåtte måneder er man i tredje måned.

Men, svangerskapsukene begynner jo på første dag i menstruasjonen, og denne dagen heter 1+0. Altså er 1+0-1+6 uke én, og ikke uke to.

Men! Jeg har sett apper som også opererer med at jeg nå er i uke 10 (9+6). Så noen teller sånn. Men det er ulogisk! ;)

Jeg mener forøvrig at det finnes en tråd om dette fra før, hvor de med barn fra før sier at sykehuset operer med at feks 9+0-9+6 er uke 9.

(Jeg har tenkt litt mye på dette.)

Last edited:
Jeg er også 10+0, men kaller det selv uke 10. Men ser den ene appen jeg har kaller det uke 11. Men legen både her og i Danmark mente at det var tull og at dette er uke 10. Uke 11 er vel påbegynt, men allikevel ikke før neste uke.

Det gjør de hos jordmor også her etter som jeg har forstått det ;)

Det gjør de hos jordmor også her etter som jeg har forstått det ;)

Jeg er også 10+0, men kaller det selv uke 10. Men ser den ene appen jeg har kaller det uke 11. Men legen både her og i Danmark mente at det var tull og at dette er uke 10. Uke 11 er vel påbegynt, men allikevel ikke før neste uke.
Men uke 11 er jo ikke påbegynt, for man begynner jo tellingen på 1! Haha, lagde en lang ramble ovenfor her også, men dette er en greie som irriterer meg litt! Det er helt ulogisk å hoppe et tall fram! Det gir bare mening om ukene hadde begynt på 0!

(Godt legene dine er enig med meg da, hihi.)

Jeg sier jeg er i uke 10 nå som jeg er 10+3.

NHI skriver faktisk om svangerskapsuke 0 her
http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskapsuke-0-37720.html

Når det har gått 9 uker og 0 dager av svangerskapet, er fosteret 7 uker og 0 dager gammelt. Du kan si at du er ni uker gravid, eller at du er i den 10. uken (den uken du har begynt på, men ikke fullført enda). Kilde BV.

Leger, av en eller annen grunn, sier uke 10 nå som jeg er 10+6.

NHI skriver faktisk om svangerskapsuke 0 her
http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskapsuke-0-37720.html

Når det har gått 9 uker og 0 dager av svangerskapet, er fosteret 7 uker og 0 dager gammelt. Du kan si at du er ni uker gravid, eller at du er i den 10. uken (den uken du har begynt på, men ikke fullført enda). Kilde BV.

Leger, av en eller annen grunn, sier uke 10 nå som jeg er 10+6.
Se det! Nå fikk jeg det plutselig til å gå opp her! Haha :D Jeg er så grøt i hjernen min for tiden!

Leger, jordmødre, sykehus etc sier at du er 10 uker på vei når du er 10+0-10+6, noen sier også at du er i tiende uka da.. Jeg har aldri forstått meninga med å lære den andre måten å regne på, for det er jo feil :p man er ikke 11 uker på vei, og møter du på "riktig" person så kan vedkommende bli sur for at du bruker den måten å telle på... :p heldigvis ikke opplevd det sjøl, men ei venninne fikk huden full.. :o

Back
Topp