Støtter dere over her. Det er anbefalt at gravide tar influensavaksinen fra Folkehelseinstituttet, og under listen over de i risikogruppen som bør ta denne, er gravide spesielt medregnet. Det kan få ganske alvorlige følger dersom man blir influensasyk som gravid.
Tenker at allerede nå bør vi begynne å ta ansvar for barnet vårt, og følge statlige anbefalinger. Å ikke ta influensavaksine når det anbefales alle gravide synes jeg nesten er på samme nivå som ikke å følge barnevaksinasjonsprogrammet når barnet er født. Nå handler det ikke lengre om hva man synser og mener, men hva som er til beste for det ufødte barnet - og å ta vare på dette på alle de måter man kan. Og deriblant innebærer det også å ikke utsette barnet for unødig fare. Hvorfor er man så opptatt av å ta folsyre, ikke drikke alkohol, ikke spise blåmuggost for barnets beste - men man vil ikke ta influensavaksinen?
Kanskje noen mener dette er satt litt på spissen - men dette kjenner jeg sjokkerer meg altså. Nå må vi lytte til hva forskere og helsepersonell har funnet ut er det tryggeste - og gå på denne trygge stien. Å ta en influensavaksine tror jeg aldri noen har tatt skade av, så jeg ser ikke vitsen i å skulle være noe mer "vanskelig" eller godtroende på dette området enn på andre. Ett glass vin en gang i måneden hadde nok heller ikke skadet barnet, og hva er oddsen for man blir smittet av noen parasitter den ENE gangen man spiser Brie under svangerskapet.. men hva er vitsen i å ta risikoen?
Det er flott at du TROR at ingen har tatt skade av en influensavaksine..
Jeg har bevis på det motsatte...hun er snart 9 år og jeg trodde jeg gjorde det riktige å gi mitt barn, som var i risikogruppe, en vaksine som skulle være kjempe trygg. Jeg var kjempe stolt jeg, over at jeg trosset skepsisen blant venner og familie, og likevel vaksinerte.
Vel, jeg var ikke like stolt 3 uker senere da mitt barn lå på intensiven og kjempet for livet sitt i 3 lange uker pga alvorlige reaksjoner på vaksinen, vaksinen som skulle være SÅÅÅÅ trygg, og anbefalt av norske myndigheter.
Barna mine følger barnevaksinasjonsprogrammet, men tilleggsvaksiner som er valgfrie, holder vi oss unna. Skal vi ut å reise, taes hep vaksiner dersom det er nødvendig for reisemålet.
Høres sikkert ut som den største vaksinemotstanderen, men å fremstille det som såååå ufarlig og absolutt nødvendig er jeg lite fan av