Influensavaksine

Støtter dere over her. Det er anbefalt at gravide tar influensavaksinen fra Folkehelseinstituttet, og under listen over de i risikogruppen som bør ta denne, er gravide spesielt medregnet. Det kan få ganske alvorlige følger dersom man blir influensasyk som gravid.

Tenker at allerede nå bør vi begynne å ta ansvar for barnet vårt, og følge statlige anbefalinger. Å ikke ta influensavaksine når det anbefales alle gravide synes jeg nesten er på samme nivå som ikke å følge barnevaksinasjonsprogrammet når barnet er født. Nå handler det ikke lengre om hva man synser og mener, men hva som er til beste for det ufødte barnet - og å ta vare på dette på alle de måter man kan. Og deriblant innebærer det også å ikke utsette barnet for unødig fare. Hvorfor er man så opptatt av å ta folsyre, ikke drikke alkohol, ikke spise blåmuggost for barnets beste - men man vil ikke ta influensavaksinen?

Kanskje noen mener dette er satt litt på spissen - men dette kjenner jeg sjokkerer meg altså. Nå må vi lytte til hva forskere og helsepersonell har funnet ut er det tryggeste - og gå på denne trygge stien. Å ta en influensavaksine tror jeg aldri noen har tatt skade av, så jeg ser ikke vitsen i å skulle være noe mer "vanskelig" eller godtroende på dette området enn på andre. Ett glass vin en gang i måneden hadde nok heller ikke skadet barnet, og hva er oddsen for man blir smittet av noen parasitter den ENE gangen man spiser Brie under svangerskapet.. men hva er vitsen i å ta risikoen?

Det er flott at du TROR at ingen har tatt skade av en influensavaksine..
Jeg har bevis på det motsatte...hun er snart 9 år og jeg trodde jeg gjorde det riktige å gi mitt barn, som var i risikogruppe, en vaksine som skulle være kjempe trygg. Jeg var kjempe stolt jeg, over at jeg trosset skepsisen blant venner og familie, og likevel vaksinerte.

Vel, jeg var ikke like stolt 3 uker senere da mitt barn lå på intensiven og kjempet for livet sitt i 3 lange uker pga alvorlige reaksjoner på vaksinen, vaksinen som skulle være SÅÅÅÅ trygg, og anbefalt av norske myndigheter.

Barna mine følger barnevaksinasjonsprogrammet, men tilleggsvaksiner som er valgfrie, holder vi oss unna. Skal vi ut å reise, taes hep vaksiner dersom det er nødvendig for reisemålet.

Høres sikkert ut som den største vaksinemotstanderen, men å fremstille det som såååå ufarlig og absolutt nødvendig er jeg lite fan av ;)

Jeg har bevis på det motsatte...hun er snart 9 år og jeg trodde jeg gjorde det riktige å gi mitt barn, som var i risikogruppe, en vaksine som skulle være kjempe trygg. Jeg var kjempe stolt jeg, over at jeg trosset skepsisen blant venner og familie, og likevel vaksinerte.

Vel, jeg var ikke like stolt 3 uker senere da mitt barn lå på intensiven og kjempet for livet sitt i 3 lange uker pga alvorlige reaksjoner på vaksinen, vaksinen som skulle være SÅÅÅÅ trygg, og anbefalt av norske myndigheter.

Barna mine følger barnevaksinasjonsprogrammet, men tilleggsvaksiner som er valgfrie, holder vi oss unna. Skal vi ut å reise, taes hep vaksiner dersom det er nødvendig for reisemålet.

Høres sikkert ut som den største vaksinemotstanderen, men å fremstille det som såååå ufarlig og absolutt nødvendig er jeg lite fan av ;)
Sånn har flere i familien min reagert og. Tar ikke dem risken heller...

Viktigst er selvsagt barnevaksinasjonsprogrammet og reisevaksiner! :) Og at man gjør noe bevisst og veldig gjennomtenkt i forhold til dette. Du som mor til dette barnet har selvsagt en uvurderlig erfaring dere bærer med dere - som jeg ikke skal kimse av.

Beklager dette - og fortsetter min influensavaksine-oppfordring til andre der det ikke virker som begrunnelsene ligger så dypt - men mer i form av "pleier ikke å bli syk" osv. Jeg synes man skal ha ganske tungtveiende grunner eller selvopplevde erfaringer før man skal skal kimse av de norske helsemyndighetenes anbefalinger for gravide. For det store flertall tror jeg anbefalingene vil gangne mor/barn enten det kommer til å inntak av folsyre i de første 12 ukene, viktigheten av morsmelk, og også å prøve å unngå influensa i svangerskapet som kan ende nokså kritisk.

De som deg, som har en slik erfaring - at tilfellet også er slik at du VET at dette er forsårsaket av denne grunn - respekterer jeg fullt ut for deres valg. Men vil likevel mene at det er bedre å følge anbefalingene for det store flertall av oss - enn å tro og mene ting man kanskje har hørt av en fjern slektning, noen man tror har peil e.l. :)

Det er i det store og hele svært sjeldent at noen reagerer med noe annet enn litt rødhet i selve stikket. Det er fakta. Men ingen regel uten unntak - men de er nettopp det, - unntak. :) jeg selv vet ikke om en eneste person som har fått noe alvorlige bivirkninger av denne vaksina, og jeg har snakket med mange om den. Til og med hun på legekontoret som satte den hadde jobba i ti år, og aldri fått rapportert noen beviselige alvorlige bivirkninger. Så det er ytterst ytterst sjeldent.
Nå sier ikke jeg at dere som har skrevet over her, ikke vet hva dere snakker om. Det fins jo unntak. Men det fins MANGE som tror de får bivirkninger av vaksiner, og så er det egentlig helt tilfeldig. Gjelder som sagt ikke dere over her.
Men ta HPV vaksinen. Er få vaksiner som er så omdiskutert som den. Er "allmenn kunnskap" at den kan føre til ME. Men gjør den virkelig det? Nei. Vaksinen blir gitt til unge jenter, som er i den alderen at det er vanligst at de utvikler ME. De har bevist at disse jentene hadde fått ME uansett, det har ingenting med vaksinen å gjøre. Bare veldig uheldig at de har tatt vaksinen 2 uker-6 mnd før sykdommen brøt ut. Dette har de bl.a funnet ut, pga i en studie der en gruppe fikk narre-vaksine, og en annen den skikkelige. Det var absolutt INGEN forskjell på hvor mange som utviklet alvorlige/kroniske/autoimmune sykdommer i ettertid.
Så etter å ha lest mye om det,fra begge sider av saken, så syns jeg det er veldig tydelig at de som er mot, i hovedsak er pga indisier, rykter og feilinformasjon. Selvsagt med unntak.
Syns det er veldig trist at jenta de reagerte på vaksinen, fru kongshaug. :( og forstår godt at du ikke vil la de andre ta den! Men heldigvis er slike reaksjoner ytterst sjeldne, så vi andre som KAN, burde virkelig ta den. For vår egen del, våre barns sin del, og for deres del - dere som av medisinske årsaker ikke kan ta visse vaksiner. Vi er med på å beskytte dere og. :)

Støtter Orly over her 100%! Allergiske reaksjoner eller immunrelaterte lidelser gjør at noen svært få mennesker faktisk ikke kan vaksineres (og da snakker vi ingen vaksiner, hvilket potensielt er svært alvorlig for de individene det gjelder), Ingen vaksine gir heller 100% beskyttelse for 100% av de vaksinerte individene og derfor er det så viktig at de som kan vaksinere seg gjør det. Da oppnår man flokkimmunitet og de uheldige som ikke kan vaksineres beskyttes av at populasjonen generelt vil hindre smittespredning. De som har reelle medisinske grunner til å ikke kunne benytte seg av vaksiner pleier å være de ivrigste forkjemperne for at andre vaksinerer seg, for de er prisgitt dette for beskyttelse!

Det ser ut til at endel her inne har tenkt til å droppe vaksine på grunn av argumenter som jeg pleier ikke bli syk, eller jeg har ikke noe tro på dette - ikke av medisinske grunner. Dette er skikkelig trist! Alle må få ta sine valg, men håper man da tar seg tid til å lese dette før man gjør sitt valg:

http://tidsskriftet.no/article/2985952/

Så etter å ha lest mye om det,fra begge sider av saken, så syns jeg det er veldig tydelig at de som er mot, i hovedsak er pga indisier, rykter og feilinformasjon. Selvsagt med unntak.
Syns det er veldig trist at jenta de reagerte på vaksinen, fru kongshaug. :( og forstår godt at du ikke vil la de andre ta den! Men heldigvis er slike reaksjoner ytterst sjeldne, så vi andre som KAN, burde virkelig ta den. For vår egen del, våre barns sin del, og for deres del - dere som av medisinske årsaker ikke kan ta visse vaksiner. Vi er med på å beskytte dere og. :)

ENIG, ENIG, ENIG.

Det er en risiko for alt! Selv med vaksiner som vi tok når vi var små. Jeg tok svineinfluensavaksinen for mange år siden, reagerte ingenting, (bank i bordet), har ikke hatt noe tull etterpå, som mange fikk da.

Jeg har valgt å ta årets influensavaksine, den ble tatt i dag! Jeg velger å beskytte meg og mitt ufødte barn, det kan like godt skje med de gamle eller de med diabetes etc., som det kan skje med oss, at vi får bivirkninger etc av det senere. Helse Norge hadde aldri verden gått ut med en anbefalelse hvis det ikke er trygt, men alt kan skje! Jeg vil heller være frisk i mitt svangerskap, og beskytte barnet også. Så får vi ikke ta sorgene på forskudd.

Alle tar en avgjørelse ut ifra hva man føler er trygt for selv, og ingen kan forandre meningen til de som har negative opplevelser! Heldigvis er det mer positivt enn negativt med en slik vaksine.

Immunforsvaret mitt er ikke-eksisterende når jeg er gravid, så jeg har tatt den! Tar den ellers hvert år også da, siden jeg er i risikogruppe :) siden dette ikke er en "ny" vaksine, stoler jeg på den ;) rakk aldri å få vaksinen mot svineinfluensa før jeg ble smitta. Ble veldig syk, men "glad" jeg ikke tok vaksinen på den ;)

Immunforsvaret mitt er ikke-eksisterende når jeg er gravid, så jeg har tatt den! Tar den ellers hvert år også da, siden jeg er i risikogruppe :) siden dette ikke er en "ny" vaksine, stoler jeg på den ;) rakk aldri å få vaksinen mot svineinfluensa før jeg ble smitta. Ble veldig syk, men "glad" jeg ikke tok vaksinen på den ;)
Ja, svineinfluensavaksinen var litt i særklasse. Den var jo ikke forsket på i x antall år, men heller satt sammen litt "kjapt og gæli".
Håper folk vet å skille den fra den vanlige influensavaksina, de er jo ikke sammenlignbare! :)

Ja, svineinfluensavaksinen var litt i særklasse. Den var jo ikke forsket på i x antall år, men heller satt sammen litt "kjapt og gæli".
Håper folk vet å skille den fra den vanlige influensavaksina, de er jo ikke sammenlignbare! :)
Ikke sant :)

Denne ble publisert i dag på NRK.no. Jeg har ikke kildevurdert dette, men det er i allefall interessant lesing.
http://www.nrk.no/norge/influensa-hos-mor-kan-gi-barnet-lavere-iq-1.12602632

Som gravid regnes man inn i risikogruppen og anbefales å ta influensavaksine. Dette er spesielt aktuelt for oss som har termin midt i influensasesongen, da det er størst risiko for lungeproblemer og alvorlig sykdom ved influensa i slutten av 3. trimester.

Jeg skal ta den.
Skal i praksis på legekontor før jul, så jeg tenker at jeg nok hadde gjort det uansett ;)

Jeg hadde ikke tenkt på dette før en kollega nevnte det for meg i går. Tror jeg skal snakke med fastlegen min om dette, siden Folkehelseinstituttet mener gravide er i risikogruppen. Jeg har generelt dårlig immunforsvar, blir ofte syk, og har i tillegg både astma og allergier. Mulig at akkurat jeg absolutt bør ta den.

Jeg hadde ikke tenkt på dette før en kollega nevnte det for meg i går. Tror jeg skal snakke med fastlegen min om dette, siden Folkehelseinstituttet mener gravide er i risikogruppen. Jeg har generelt dårlig immunforsvar, blir ofte syk, og har i tillegg både astma og allergier. Mulig at akkurat jeg absolutt bør ta den.
Da tror jeg du er en av de som absolutt skal ta den. Jeg har bare lett astma, dvs aldri fått skikkelig anfall annet enn ved hard trening i kulde. Men jeg får ofte luftveisinfeksjoner og slo sterkt ut på provikasjonstest. Så jeg har visst astma, og er da sterkt rådet til å ta vaksinen. Dette fordi man ofte ser at influensa hos gravide rammer lungene. Lurt å prate med legen! :)

Her er info fra folkehelseinstituttet:

Hvor farlig er det dersom man får influensa som gravid? Når bør man i så fall oppsøke lege?

Heldigvis får de fleste av oss sjelden influensa. For gravide er risikoen for komplikasjoner av influensasykdom størst mot slutten av svangerskapet. Nøyaktig hvorfor det er slik vet vi ikke, men det er nok en kombinasjon av at lungekapasiteten er dårligere i tillegg til noen endringer i immunforsvaret til mor. Hvis du blir influensasyk under svangerskapet, bør du gå til legen uansett, særlig hvis du er på slutten av svangerskapet.

Hvorfor anbefaler man at gravide bør vaksinere seg?

Risikoen for komplikasjoner av influensasykdom er noe større hos gravide enn hos ikke-gravide kvinner, særlig mot slutten av svangerskapet. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødselen.

Hva slags sesonginfluensavaksine anbefales til gravide?

Det finnes to prinsipielt ulike sesonginfluensavaksiner tilgjengelig her i landet. Det er kun ikke levende vaksine som kan brukes av gravide. Levende nasal (nesespray) influensavaksine skal ikke brukes av gravide.

Kan vaksinen være farlig for det ufødte barnet?

Det er ikke påvist noen bivirkninger for fosteret av ikke-levende sesonginfluensavaksine. Gravide bør ta vaksinen, fordi de mot slutten av svangerskapet har større risiko for å få komplikasjoner av influensainfeksjon. Hvis du tar vaksinen, vil også barnet ha beskyttelse i tiden etter fødsele

Jeg fikk den hos legen denne uken. Har også lett astma..
Så på folkehelseinstituttets hjemmesider nå at vaksinen også anbefales til de med lett astma, utenom graviditet også. Så må kanskje fortsette å ta den senere år vi da.

Så på folkehelseinstituttets hjemmesider nå at vaksinen også anbefales til de med lett astma, utenom graviditet også. Så må kanskje fortsette å ta den senere år vi da.
Det kan hende vi må, men det får jeg evt. tenke på neste år igjen..hehe ☺

Syns det er tragisk at så mange helsepersonell ikke holder seg oppdatert. :(
Gir folk rett og slett feil råd. Anbefaler alle til å lese om influensavaksina på helsenorge.no og fhi.no.
Dette er ekspertene. Jeg går ikke til lampehuset og spør om råd, dersom strømmen går i huset mitt. (Og ville blitt ganske paff dersom de allikevel ville gi meg råd, og ikke henvist meg til dem som faktisk er oppdatert og kjenner saken ut og inn.)
Lampehuset lol!

Jeg har ikke tenkt å ta den, det er ikke fordi jeg er motstander av vaksiner eller noe lignende. Jeg vil selvfølgelig at barnet mitt skal vaksineres med de vanlige vaksinene. Grunnen til at jeg ikke vil ta influensa vaksinen er at den eneste gangen jeg har fått influensa i hele mitt liv, var etter at jeg tok influensa vaksine og vil ikke risikere det igjen.

Back
Topp