Arve klær og utstyr

-Bambino-

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Sommerfuglene
Mange har jo flere barn fra før og da er det vel naturlig å arve klær og utstyr fra barnets søsken.

Men hva med klær og utstyr fra andre eller fra da dere selv var små? Er det noen som skal bruke det?

Vi har familie som har tatt vare på mye fra da vi var små, slik som klær, seng, madrasser og dyner osv. Hadde dere ville brukt dette? Vi skal iallefall ta i bruk seng og vugge samt en del klær, men er litt usikker på det med madrasser og dyner osv. Ser man i utgangspunktet ikke skal ha dette brukt, men ville dere gjort det om det kom fra egen familie eller dere Selv hadde brukt det som små?

Eg ville bytta madrasser og dyner med nytt. Det er anbefalt pga krybbedød. Klær blir ofte ødelagt når dei er gamle og blir vaska. Vi har kasta kler som mamma og svigermor kom med etter oss. Det var ett strikke sett vi brukte med det blei "sprøtt" så det blei lett hull. Seng og vugge hadde eg brukt :) evt vogn og bilstol fra samme generasjon :)

Arver ikke madrasser fra andre enn storesøster.

Men de to madrassene hun har hatt (til Bedside Crib og sprinkelseng) er blitt utrolig pent brukt. De har alltid hatt madrassbeskytter, tisselaken OG lammeskinn oppå seg så det har aldri vært væske i kontakt med selve madrassen. Dersom det har vært væske i kontakt med madrassen, eller fukt, så kan det dannes soppsporer/mugg og dette kan skape risiko for krybbedød. Siden jeg vet at madrassene våre alltid har vært tørr, og oppbevart tørt, så vet jeg at de er trygge.

Ellers så arver vi endel klær og utstyr etter min søsters barn. Bæretøy, leker etc.

Har en babykurv i familien fra mannen var liten, men den blir vi å takke nei til denne gangen. Vesla likte ikke å ligge i den kurven siden den ikke hadde vuggefunksjon, så vi kjøper Leandervugge til lillebrøster. :)

Eg ville bytta madrasser og dyner med nytt. Det er anbefalt pga krybbedød. Klær blir ofte ødelagt når dei er gamle og blir vaska. Vi har kasta kler som mamma og svigermor kom med etter oss. Det var ett strikke sett vi brukte med det blei "sprøtt" så det blei lett hull. Seng og vugge hadde eg brukt :) evt vogn og bilstol fra samme generasjon :)
Men dyner kan man jo vaske på 60 grader, da vil det jo ikke sitte sopp etc i den :confused:

Vi har en to år gammel dundyne liggende etter hun som er 3-år, den har vært oppbevart tørt så kan ikke skjønne hvorfor den ikke skal være ok å bruke?

Ser problemet med å bruke brukt madrasser så det skal vi revurdere... Men hva med en dyne i god kvalitet om det er vasket på høy temperatur?

Etter å ha lest på den linken overfor her revurderer jeg også bruk av sauseskinn i vogn og vugge/kurv på stua...

Men dyner kan man jo vaske på 60 grader, da vil det jo ikke sitte sopp etc i den :confused:

Vi har en to år gammel dundyne liggende etter hun som er 3-år, den har vært oppbevart tørt så kan ikke skjønne hvorfor den ikke skal være ok å bruke?
Eg tenkte på dyner som var eldre. Eg bruker og dyner som er 3 år :)

Vi har dyner på arv, men kjøper ny madrass og nye sengklær. Ellers takker jeg ja til utstyr fea røyk og dyrefrie hjem :-)

Ser problemet med å bruke brukt madrasser så det skal vi revurdere... Men hva med en dyne i god kvalitet om det er vasket på høy temperatur?

Etter å ha lest på den linken overfor her revurderer jeg også bruk av sauseskinn i vogn og vugge/kurv på stua...
Det står ikke noe nevnt om dyner nei. Men ville vurdert det utifra hvor gammel den er, 5 år ok men 15 år kanskje ikke ;)

Lammeskinn, sto det noe om det? Jeg har lest at lammeskinn blant annet kan forebygge risiko for astma og allergi. Det viktigste er å bruke et korthåret skinn, så ikke babyen "drukner" i skinnet. Vi la alltid en gulpeklut e.l. under hodet i tilfelle gulp, og så babyen ikke skulle ha nesa nedi skinnet. Om det kommer tiss/gulp på skinnet så vasker man det bare i maskinen.

De enda eg ikkje hade velat å bruka er madrassen. Allt annat går det ju Ann å vaska på hög temperatur .

Det står ikke noe nevnt om dyner nei. Men ville vurdert det utifra hvor gammel den er, 5 år ok men 15 år kanskje ikke ;)

Lammeskinn, sto det noe om det? Jeg har lest at lammeskinn blant annet kan forebygge risiko for astma og allergi. Det viktigste er å bruke et korthåret skinn, så ikke babyen "drukner" i skinnet. Vi la alltid en gulpeklut e.l. under hodet i tilfelle gulp, og så babyen ikke skulle ha nesa nedi skinnet. Om det kommer tiss/gulp på skinnet så vasker man det bare i maskinen.

Er anbefalt å bruke korthåret lammeskinn hvis man skal bruke det... Men når man ikke skal bruke brukte madrasser fordi de kan være slitt og dermed myke... (I tillegg til bakterier osv etter oppkast, urin osv) den samme effekten får man jo om man bruker lammeskinn også...

Men hva et årsaken til at du ikke ville brukt en gammel dyne? Er det fordi den er gammel eller fordi det da er noe med den?

Er anbefalt å bruke korthåret lammeskinn hvis man skal bruke det... Men når man ikke skal bruke brukte madrasser fordi de kan være slitt og dermed myke... (I tillegg til bakterier osv etter oppkast, urin osv) den samme effekten får man jo om man bruker lammeskinn også...

Men hva et årsaken til at du ikke ville brukt en gammel dyne? Er det fordi den er gammel eller fordi det da er noe med den?
Bare fordi den er gammel. ;)

Vi fikk en dundyne av svigermor som er 15-20 år gammel. Den var så slitt at all duna lå i en pøl på et sted og selv om man rista den så havna alt tilbake på et sted og ungen lå under kun dynetrekk. ;) Dette var en juniordyne da, som vi kun skulle ha på hytta. Men spanderte likevel en ny dyne.

Dette med lammeskinn er jeg veldig usikker på, det er jo veldig "in" med skinn og veldig mange bruker det. Men om madrassen er fast blir den ikke mye mykere med et korthåret skinn på. Tror poenget er at babyen ikke skal "forsvinne" nedi underlaget slik at om de vrir på hodet vil underlaget havne over nesen. Babyrede bør vel steng tatt heller ikke ha for myk madrass i så tilfelle, de er vel gjerne vattert i bunnen og ganske myke (tror jeg, har aldri hatt et sånt) så man må vurdere hva som er fast nok og om babyen ligger trygt med frie luftveier.

Bare fordi den er gammel. ;)

Vi fikk en dundyne av svigermor som er 15-20 år gammel. Den var så slitt at all duna lå i en pøl på et sted og selv om man rista den så havna alt tilbake på et sted og ungen lå under kun dynetrekk. ;) Dette var en juniordyne da, som vi kun skulle ha på hytta. Men spanderte likevel en ny dyne.

Dette med lammeskinn er jeg veldig usikker på, det er jo veldig "in" med skinn og veldig mange bruker det. Men om madrassen er fast blir den ikke mye mykere med et korthåret skinn på. Tror poenget er at babyen ikke skal "forsvinne" nedi underlaget slik at om de vrir på hodet vil underlaget havne over nesen. Babyrede bør vel steng tatt heller ikke ha for myk madrass i så tilfelle, de er vel gjerne vattert i bunnen og ganske myke (tror jeg, har aldri hatt et sånt) så man må vurdere hva som er fast nok og om babyen ligger trygt med frie luftveier.

Dyna må selvfølgelig være i god stand :)

Nå har ikke jeg lest så mye angående hverken madrasser, dyner eller lammeskinn, men i den linken det ble vist til ovenfor her sto det at det er en risiko som du sier at babyen kan snu seg over på magen og dermed ikke få oksygen nok om ansiktet havner ned i det langhårede skinnet, men sto også at det kunne bli for mykt i forhold til det som er anbefalt... Uansett er vel risikoen veldig liten, men...

Vet ikke jeg... Hadde tenkt lammeskinn i vogna kanskje...

Dyna må selvfølgelig være i god stand :)

Nå har ikke jeg lest så mye angående hverken madrasser, dyner eller lammeskinn, men i den linken det ble vist til ovenfor her sto det at det er en risiko som du sier at babyen kan snu seg over på magen og dermed ikke få oksygen nok om ansiktet havner ned i det langhårede skinnet, men sto også at det kunne bli for mykt i forhold til det som er anbefalt... Uansett er vel risikoen veldig liten, men...

Vet ikke jeg... Hadde tenkt lammeskinn i vogna kanskje...
I vogna tror jeg faktisk man bør ha lammeskinn, for å få det varmt nok i overgangsperiodene hvor man ikke bruker pose. Der vil jo også underlaget alltid være ganske mykt med enten dunpose, skinnpose e.l. Men bunnen i vogna er igjen såpass hard fra før at et mykt mellomlag ikke vil gjøre at babyen "forsvinner" nedi skinnet.

Slik som i Bedside Crib er den tilhørende madrassen ca 7cm tykk, altså rimelig tynn. Selv med korthåret lammeskinn fra Nøstebarn oppå var underlaget under babyen fortsatt svært fast slik at hun ikke kunne rulle rundt uten å gjøre det med vilje. Så man må nok prøve seg frem slik at man finner den beste kombinasjonen og får et fast underlag.

Innen hun ble flyttet i sprinkelseng snudde hun seg selv over på mage iløpet av natta (7 måneder), og da var det viktigtse at hun ikke hadde pute eller andre ting å havne under når hun snudde seg rundt. ;)

Ting jeg ikke vil arve: madrass, dyne, sengetøy, skotøy (etterhvert), og ting fra hus der de har røyket, og heller ikke leker i tøy. Men det meste annet går bra, men det må kunne vaskes veldig godt!

Eg arver ikkje dyne og madrass, men alt mulig anna. :) Vel, arvesko vil kun vera "ekstrasko" til dei dagane der alt er gjennomvått eller gjengløymt i barnehagen..

Likte forresten veldig godt å ha skinn i senga til snuppa.. Var liksom litt lunere å legge ho ned på det etter amming kontra kald madrass med bomullslaken. Men eg slutta med skinn i senga så fort ho begynte å sove lange strekk og lærte å rulle. Berre fordi. Kan ikkje forklare det - det berre føltes rett.. :p Men har hatt skinn i vogna høst, vinter og vår! :)

Ser ikke problemet med brukte skinn eller sengetøy. Det er bare å hive de i vaskemaskina....

Vi har også brukt arvesko som ekstra. Det er ikke ofte de har hatt de på føttene, men veldig greit om alt annet f.eks. er vått...

Brukte helt korthåret lammeskinn til mine to første, som kunne vaskes i maskin. Brukte spesialvadkemiddel som skulle ta vare på lanolinen i ulla, den er jo bakteriehemmende og. Men ser mange kjøper langhåra lammeskinn på ikea ol, det er jo ikke bra, annet enn hvis man skal bruke det under voksipose i vogna f.eks.

Ser helt enkelt an det vi arver - kan vi vaske det og det er i god stand er det ok. Men barna er bortskjemt i så måte at det meste er forholdsvis nytt! Nr 2 har arvet det meste av storebror, også dyner og madrasser. Det gjør nok siste også. Har kontroll på det i forhold til kvalitet og renhet så da er det ok. ;)

Back
Topp