Egenandel på ivf

Bluedabadi

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei. Lurer litt på om noen av dere kan hjelpe meg litt til og fårstå dette brevet som eg fekk bra st.olavs.

Utgifter til behandling med full egenandel ved st.olavs hospital per 1.12015

Fertilitetseksjonen kan, etter individuell vurdering, tilby behandling med full egenandel til par som har hatt 3 fullførte behandlinger i offentlig sykehus uten og få barn.

IVF:
behandling som avbrytes før egguthenting kr 978,-
behandling som avbrytes etter egguthenting kr 8950,-
Fullført behandling IVF kr 19500,-

Prisene dekker alle konsultasjoner og forbruk av engangsutstyr i forbindelse med den aktuelle behandlingen. Prisene for avbrutt behandling forutsetter at dere har hatt konsultasjoner her ved klinikken.

*klør seg i hode* Mitt spm er da.... koster det 19500 + medesiner pr forsøk? eller er det for 3 forsøk? Har nå betalt 5887kr i medesin for dette forsøket som vi skal starte på nå om 2 uker.

Fant dette på nette når eg søkte på egenandel:
Norske fertilitetsklinikker - behandlingstilbud og priser
Seks offentlige sykehus og fire private klinikker tilbyr assistert befruktning i Norge. De offentlige sykehusene har identiske priser på behandling, mens de private klinikkenes prislister varierer.

Dersom du har rett til assistert befruktning på offentlige sykehus i Norge, betales kun en egenandel på kr. 1.500,- per forsøk. Utgifter for eventuell behandling på privat klinikk i Norge eller klinikk i utlandet må dekkes fullt ut selv.

Utgifter til medisiner i forbindelse med fertilitetsbehandling er ikke tatt med i denne oversikten. Egenandelen ved medisinutgifter er kr. 16 236,-. Utgifter utover dette refunderes av HELFO.

Så ble bare veldig forvirret om det er 19500 kr vi må ut med pr forsøk eller om det er 1500kr.

Last edited:
Det de mener er hvis du trenger flere forsøk utover de 3 så koster det 19500,- Så de kan tilby ekstra forsøk slik som privatklinikker :) På kort protokoll så sa sykepleieren til meg at medisinen kostet ca 7000,- + litt til kanskje, varierer selvsagt dette da, men :)

Det de mener er hvis du trenger flere forsøk utover de 3 så koster det 19500,- Så de kan tilby ekstra forsøk slik som privatklinikker :) På kort protokoll så sa sykepleieren til meg at medisinen kostet ca 7000,- + litt til kanskje, varierer selvsagt dette da, men :)

Ok så da er det bare 1500kr i egenandel for selve forsøke da + 5887 kr som eg nå betalte i medesiner? :)

Ok så da er det bare 1500kr i egenandel for selve forsøke da + 5887 kr som eg nå betalte i medesiner? :)
Jepp også EL-sprøyta har du vel kanskje ikke kjøpt? Også noen tabletter etter innsett? Sikkert andre som kan svare bedre på dette, men slik jeg forstod det :)

Jepp også EL-sprøyta har du vel kanskje ikke kjøpt? Også noen tabletter etter innsett? Sikkert andre som kan svare bedre på dette, men slik jeg forstod det :)

ahh ok nei har bare fått tilsendt puregon og orgalutran sprøyter i fra sykehuset. sa da får eg eggløsnings sprøyte og piller etter innsett også?

huff... kjenner eg gruuuur meg til og stikke meg selv i magen! *sprøyteskrekk*

ahh ok nei har bare fått tilsendt puregon og orgalutran sprøyter i fra sykehuset. sa da får eg eggløsnings sprøyte og piller etter innsett også?

Heisann. Går du på privatklinikk eller offentlig?

Er du i gang med første offentlige forsøk? Dvs du ikke har prøvd ut de 3 forsøkene fra det off fra før?

Man må dekke 16000 (og no') for medisiner selv. Utover det får du refundert utgifter til MEDISINER fra Helfo. Dersom du går rett på privat forsøk får du også dekket medisinene, med samme beløpsgrense som egenandel.

Enkelte legetimer (kontroller) går på opparbeiding til frikort. Selve uttaket på 1500,- gjør ikke det.

Etter uttak skal du ta lutinus eller lignende. Lutinus koster 500,- pr boks, og varer i en uke. Skal du gå på det i f.eks 12 uker blir også det noen kroner.

Masse lykke til!

EL-sprøyte kjøper du på første eller andre kontroll sikkert :) vaginale piller etter innsett, tror jeg :)
Ikke godt å ha sprøyteskrekk da, nei. Har ingen gode tips å komme med der. Den første er sikkert verst, kanskje få mannen til å ta den på deg?:)

Er du i gang med første offentlige forsøk? Dvs du ikke har prøvd ut de 3 forsøkene fra det off fra før?

Man må dekke 16000 (og no') for medisiner selv. Utover det får du refundert utgifter til MEDISINER fra Helfo. Dersom du går rett på privat forsøk får du også dekket medisinene, med samme beløpsgrense som egenandel.

Enkelte legetimer (kontroller) går på opparbeiding til frikort. Selve uttaket på 1500,- gjør ikke det.

Etter uttak skal du ta lutinus eller lignende. Lutinus koster 500,- pr boks, og varer i en uke. Skal du gå på det i f.eks 12 uker blir også det noen kroner.

Masse lykke til!

SKal til og begynne på første forsøk offentlig ja. har ikke prøvd noe før :) takk for infoen :) ja det blir klart en del kroner i medesiner og slikt. men ble litt forvirra og begynte og lure på om vi måtte til og ta oss opp mye lån for bare et forsøk. trodde det ble 19500 for forsøket + all medesinen :p men nå ble jo eg 10kg lettere av og vite at det er 1500 for forsøket og ikke 19500:p

EL-sprøyte kjøper du på første eller andre kontroll sikkert :) vaginale piller etter innsett, tror jeg :)
Ikke godt å ha sprøyteskrekk da, nei. Har ingen gode tips å komme med der. Den første er sikkert verst, kanskje få mannen til å ta den på deg?:)

Ja nei spøryteskrekk er ikke noe gøy! men må man så må man :p det kommer jo fårhåpentligvis noe godt utav det :) Ja får se om ikkje mannen eller mamma kan stikke den på meg :p

SKal til og begynne på første forsøk offentlig ja. har ikke prøvd noe før :) takk for infoen :) ja det blir klart en del kroner i medesiner og slikt. men ble litt forvirra og begynte og lure på om vi måtte til og ta oss opp mye lån for bare et forsøk. trodde det ble 19500 for forsøket + all medesinen :p men nå ble jo eg 10kg lettere av og vite at det er 1500 for forsøket og ikke 19500:p
I know ;) Man blir helt svett av disse utgiftene. Vi brukte rundt 18.000 første gang, hvis kun 13-14000 var medisiner. Resten var legetimer og uttak m.v. Hadde ikke nådd frikort grensen heller. Fikk mao ingenting igjen.

Så fulgte ett fryseforsøk, og nå ett ferskforsøk. Har nettopp fått igjen litt over 7000,- :)

Medisinpriser varierer ihvertfall veldig utifra hvilke medisiner man tar. Denne runden her har kommet oss på nesten 20000,- i medisiner + 3000,- (1500,- på oss hver) i behandling på klinikken :wideyed:
Enda godt vi får igjen ca 18000,- av de :)

Bare vær klar over at hva du trenger av medisiner blir vurdert på hver kontroll og hvis du trenger flere kontroller blir det ofte flere turer på apoteket. Du får ikke resept på eggløsningssprøyta før uttaksdato er satt og du får ikke resept på vaginaltabletter før uttaksdag etc. Så litt mer penger til medisiner enn du har fått må du ut med. Og hver kontroll på 320kr må man betale ved oppmøte, de 1500 som det koster for innsett og som ikke inngår på frikort får man som regning i posten.

Medisinpriser varierer ihvertfall veldig utifra hvilke medisiner man tar. Denne runden her har kommet oss på nesten 20000,- i medisiner + 3000,- (1500,- på oss hver) i behandling på klinikken :wideyed:
Enda godt vi får igjen ca 18000,- av de :)
Oi!? Ja, jeg har veldig lave medisindoser og nå sist hadde jeg lang protokoll og kom unna med under 10 000 i medisiner :) så det er virkelig individuelle forskjeller..!

Oi!? Ja, jeg har veldig lave medisindoser og nå sist hadde jeg lang protokoll og kom unna med under 10 000 i medisiner :) så det er virkelig individuelle forskjeller..!
Ja helt vilt hvor stor forskjell det er :wideyed:

Bare vær klar over at hva du trenger av medisiner blir vurdert på hver kontroll og hvis du trenger flere kontroller blir det ofte flere turer på apoteket. Du får ikke resept på eggløsningssprøyta før uttaksdato er satt og du får ikke resept på vaginaltabletter før uttaksdag etc. Så litt mer penger til medisiner enn du har fått må du ut med. Og hver kontroll på 320kr må man betale ved oppmøte, de 1500 som det koster for innsett og som ikke inngår på frikort får man som regning i posten.

ok :) takk for infoen!

Men lurer på en ting til. sprøyta som eg skal starte på nå en av dagene når tanta kommer...

fekk beskjed om og ringe sykehuset så fort eg fekk frisk blødning.
Og fekk eg tanta på en lørdag så skulle eg bare ringe dem mandag.
Vil det si at eg skal ikkje starte på sprøyten på lørdagen da og vente til mandagen når eg har fått snakket med dem da?

Det er meningen at man sender inn alle kvitteringer på medisiner når 1.forsøk er over ?
Selv om det ikke er frikort grensen enda?

Fikk jo med skjema fra Riksen og var litt i ørska når jeg fikk det med meg så husker ikke helt hva de sa hehe..
Har brukt 10 000 på medisiner så jeg nå.. :p

Det er meningen at man sender inn alle kvitteringer på medisiner når 1.forsøk er over ?
Selv om det ikke er frikort grensen enda?

Fikk jo med skjema fra Riksen og var litt i ørska når jeg fikk det med meg så husker ikke helt hva de sa hehe..
Har brukt 10 000 på medisiner så jeg nå.. :p
Det er vertfall veldig lurt å gjøre det! Jeg var treig etter første forsøk og fant ut at det var dumt, ble usikker på så mye når det var så lenge siden! Alt som er sendt inn blir registrert, og du får et brev tilbake med hva som er godkjent ;)

Det er vertfall veldig lurt å gjøre det! Jeg var treig etter første forsøk og fant ut at det var dumt, ble usikker på så mye når det var så lenge siden! Alt som er sendt inn blir registrert, og du får et brev tilbake med hva som er godkjent ;)

Takk for svar :) da gjør jeg det så snart jeg kan :)

Back
Topp