Din permisjon

Septemberbaby19

Andre møte med forumet
Hei,

vi er helt i startfasen med å tenke ut hvordan permisjonen skal fordeles. Men hvordan tenker dere å gjøre det? 80%?100%? Permisjon uten lønn for å dekke opp måndene til barnehagestart? Hva jobber dere med og vil det pga jobb ha mye å si ifht utebetalinger og fordeling av permisjonen mellom far og mor?

:-) :-)

Vi har ikke snakket om det ordentlig enda, men jeg liker å planlegge så jeg har sett litt på kalenderen:)

Tenker jeg muligens tar ut min kvote (3+10 uker) og fellesdelen (26 uker). Så tar jeg ulønnet permisjon i noen uker. Deretter går jeg ut i jobb og far tar ut fedrekvoten sin på 10 uker samt ulønnet permisjon i noen uker. Så er det ferietid og vi avvikler ferie som normalt. Forhåpentligvis er vi da klare for jobb og bhg alle tre i august.

Med 49 uker lønnet perm til uke 17 i 2017 (ut fra min beregnende termin). Da må vi dekke opp ca 16 uker frem til bhg.start rundt uke 33. Tenker vi får det til med litt ulønnet perm og ferie. Den ulønnede permisjonen vil jeg tro vi deler likt. Den vil vi i så fall legge umiddelbart etter hver vår lønnede permisjon, sånn at når vi først er tilbake på jobb skal vi ikke ut i ny permisjon kort tid etterpå.

Vi velger nok 100 % foreldrepenger i 49 uker og ulønnet foreldrepermisjon i f.eks 10 uker. Mener det lønner seg økonomisk fremfor å ta ut 80 % foreldrepenger over 59 uker (men det må vi regne på). Det kan være lurt å regne ut hva som lønner seg for dere!

Hva har dere tenkt rundt permisjonsdeling?

100% men bli hjemme et år. Vi taper alt for mye på pensjon og siden mannen også måtte fått 80 hvis jeg hadde gjort det :)

Hadde 100% sist, men skal ha 80% lønn denne gangen :)

Tror det blir at han tar 10-12 uker og jeg resten :)

Blir nok 100%. Jobber kun 70%, så 80% lønn av 70% stilling blir for lite. Ellers har jeg ikke tenkt noe på hvordan vi skal fordele, kommer veldig an på om sambo får seg jobb rett etter studiene.

Har ikke tenkt så mye på hvordan vi skal sette det opp,men blir nok at jeg går hjemme ett år ekstra uten lønn. Det gjor jeg med de to vi har fra før også!

100% lønn og noen uker uten lønn. Tjener mer på det enn 80% lønn og kan være like lenge hjemme som med 80% lønn.

Jeg er uføre, så for min del spiller ikke det noen rolle hvordan ting blir!
Mannen driver eget firma, så litt usikker på hvordan ting er for han evt :)

Jeg skal nok ha 100% betaler en del på huslån og når vi skal ha baby så trenger vi nok 2 fulle lønninger, og mannen skal ha den permisjonen han må ha og jeg skal ha resten :-)

Denne gangen skal jeg ha 100% lønn så mange uker som jeg kan ta ut ( ikke satt meg inn i hvor mange det er) også tar jeg ett år ulønnet perm etter det også slik av bebis ikke må starte i bhg før han/hun er 2år :)

Eldste vår starter på skolen så da sparer jeg SFO pengene på å gå hjemme + vi sparer bhg utgift på bebis + vi får kontantstøtte fra fylt 1år til fylt 2år så skal vi fint klare oss på det :D

Pappaen tar ut de ukene han må ta ut litt gradert utover året/årene tenker jeg for han har en stilling som det ikke er så lett å plutselig skulle være borte flere uker i strekk.... :)

Alle med 100% foreldrepenger i 49 uker, hva gjør dere i tiden når den lønnede permisjonen har gått ut og det enda er tid igjen til bhg.opptak i august?

Alle med 100% foreldrepenger i 49 uker, hva gjør dere i tiden når den lønnede permisjonen har gått ut og det enda er tid igjen til bhg.opptak i august?
Jeg jobber turnus, så jeg kan jobbe aften og helg mens pappan er hjemme med ungen, også har jeg ungen på dagtid mens pappan er på jobb.

Ja. Regnskapsføreren på jobb satt opp regnestykke for meg sist :) (2014). Husker ikke tallene nå men ble noen tusen totalt

Ok :) jeg jobber med pensjon skjønner du og det er mange faktorer som spiller inn. Ikke bare det ene året. Har jo trossalt ca 40 år igjen i arbeidslivet (tipper du er født i 85?) og mye kan skje med pensjonsreformen på den tiden:):)

Jeg har vell en del ferie da, får jo ikke brukt så mye av ferien før jeg går ut i permisjon, så pappa kan ta pappaperm og når han er ferdig med dem så er det vell tid for ferie, og det vi mangler før bhg oppstart får vi nok hjelp av besteforeldre til, han sine foreldre jobber ikke og kan nok ha barnet de ukene som gjenstår, og så har jeg en søster som ikke jobber fullt så hun kan nok passe noen dager hun også, så vi skal nok få det til å gå opp :-)

Jeg skal ha 100% lønn :) Sambo vil dele permisjonen sin slik at han jobber 3 dager i uka i 6 mnd els:p Skal ikke ha ungen i barnehage! Jeg jobber kveld og sambo dag, så det går fint:) Jeg jobber 1 uke på og ei uke av:)

Har ikke bestemt oss helt der ennå :)
Men jeg er i en heldig situasjon hvor jeg får støtte fra lånekassa fordi jeg er student - i tillegg til at jeg har jobba litt dette året.. Så mulig vi tar 80% faktisk :)
Kommer til å bli litt rar fordeling, han skal være hjemme hver skoleuke jeg har + praksisuker fra lille er 5-6mnd ish (går deltidsstudie), så får vi se hvordan resten fordeles når den tida kommer :)

Men når er frista for å bestemme seg for det? Kan man endre underveis?

Vi har snudd det på hodet denne gangen og jeg tar kun mødre-kvoten, mannen får felleskvoten+fedrekvoten :)

Jeg er student og har sjeldent mer enn 4 timer forelesning pr dag, noen dager mindre osv. Det at han skal være hjemme var en av mine betingelser for at vi skulle prøve på nr 2 ;)

Nå har jeg jo lang sommerferie før semesterstart i midten av august også :)

Etter lang permisjon med 80% lønn, i tillegg ti mnd ulønnet, for så å blinpermittert kjenner jeg foreløpig ikke noen trang til ekstra lang permisjon denne gang hehe. Men det kan jo fort endre seg når ungen plutselig er her ;)

Back
Topp