Dine beste råd mot diare/løs mage

Chuma

Forelsket i forumet
1 åringen har hatt vekslende diare/løs mage i ukesvis nå. Varierende konsistens, og noe hyppigere enn vanlig (3-5 bleier vs. 1 til vanlig) Helsesøster mener det bare er "umodent fordøyelsessystem" og har ikke særlig mange gode råd å komme med, så da spør jeg dere!
Han virker ikke plaget av det (bortsett fra at han av og til blir sår i rumpa) og har ingen andre symptomer. Så jeg tenker det er et eller annet han ikke tåler. Hadde såvidt begynt med vanlig melk, det gikk helt fint en måneds tid, men jeg har kuttet det ut igjen for å se om det gjør noen forskjell. Foreløbig ingenting. Hva annet bør jeg prøve? Kutte ut frukt? Han fikk blåbæresmoothie på barnehagen på fredag, noe som resulterte i 5 knallsvarte bleier i løpet av lørdagen..
Og ikke minst, hva er det beste han kan få å spise for å binde magen? Får så mange forskjellige råd... Tips og råd tas imot med takk!

HAr du snakket med lege ang å gi ham probiotika, feks idoform? Vet man skal være forsiktig med det når de er små, men kanskje de har noe erfaringer. Idoform er jo i kapsel som kan åpnes og dermed lettere å dosere.

Ellers er hvitt brød og havresuppe gode forslag, og banan dersom han tåler det. De fleste som reagerer på frukt reagerer ikke slik på banan, men det er jo selvsagt veldig individuelt.
Hva får han til middag? Rene kjøttprodukter av kylling og hvit fisk pleier å være lettfordøyelig skånekost for magen, og ris. Mange grønnsaker inneholder fiber som kan gi løsere mage.

Jeg ville bedt om å fått tatt allergitester i blodprøve og prikktest etter de vanligste matallergiene. Ellers kan irritabel tarm komme allerede når de er babyer.

Ellers ble vi anbefalt å gi veldig lite drikke i gangen, men ofte. Blåbærsaft binder magen. Ris og fiskeboller er veldig bra, samme med loff og kokt gulrot. Men det er jo veldig vanskelig å gi over lengre tid. Så ville jeg kutta frukten, for fruktsukker setter fart på magen. Vet mange anbefaler eplejuice og farris f.eks, men vi ble anbefalt å holde oss langt unna det, men banan skal binde magen, men da er det noe med modenheten.

Jeg ville dratt en tur til legen istedetfor helsesøster, kan godt være at han reagerer f eks på melk. Snuppa her ble plutselig dårlig i magen over lengre perioder, og hadde "alltid" omgangssyken fra hun var ca 2-4 år, og sammen med flere symptomer som dukket opp underveis + blodprøve hos legen fant vi ut at hun hadde cøliaki.

Min er likedan, og jeg nevnte det for fastlegen min da jeg var innom for noe annet, hun sa bare at "det er vanlig at babyer får løs mave innimellom når man introduserer nye matvarer"...Og at man ikke regner det som "diaré" siden hun er ok innimellom....

Last edited:
HAr du snakket med lege ang å gi ham probiotika, feks idoform? Vet man skal være forsiktig med det når de er små, men kanskje de har noe erfaringer. Idoform er jo i kapsel som kan åpnes og dermed lettere å dosere.

Ellers er hvitt brød og havresuppe gode forslag, og banan dersom han tåler det. De fleste som reagerer på frukt reagerer ikke slik på banan, men det er jo selvsagt veldig individuelt.
Hva får han til middag? Rene kjøttprodukter av kylling og hvit fisk pleier å være lettfordøyelig skånekost for magen, og ris. Mange grønnsaker inneholder fiber som kan gi løsere mage.
Signerer deg.
Vil bare legge til at du får probiotika til barn i dråper på apoteket eller pulverform på helsekosten. Barn skal ikke bruke idoform, selv om det er samme virkemiddel i.

Jeg har omvendt problem med mine barn og skal ikke gi banan som fortsatt er litt grønn i skallet, blåbærsaft, eple, loff osv, så dette er ting du kan prøve.

Blåbær og banan skal gjøre det hardere.

Vi fikk anbefalt gem(pulver som blandes i vann) når minste holdt på med løs mage over lengre tid. Hadde en runde med det, så ble hun fin igjen :)

Back
Topp