Ventetid fra start til slutt

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Hvor lang tid gikk det fra det ble bestemt at du skulle gjennom IVF, til du fikk forsamtale og så videre forsøksstart? Og hvor hører dere til? Og når i prosessen ble det bestemt at henvisningen til IVF skulle sendes?

Skjønner det bare er å venne seg til tanken på IVF.. Dommen kommer vel i starten av november.

Last edited:
Henvisning sendt i mai (egentlig april men den ble tydeligvis ikke sendt), forsamtale nå på tirsdag, spraystart allerede dagen etterpå (passet sånn iforhold til syklus) :)

Henvisning sendt i mai (egentlig april men den ble tydeligvis ikke sendt), forsamtale nå på tirsdag, spraystart allerede dagen etterpå (passet sånn iforhold til syklus) :)

Hvilket sykehus er dette? Og hvordan endte det opp i IVF?

Det varierer veldig fra sykehus til sykehus.
Noen steder tar det bare et par måneder før man får forsamtale, andre steder lengre tid.
Så kommer oppstarten på om det klaffer med syklus, om de har ledige plasser og ikke minst om man er uheldig å havne midt oppi jule- og sommerferie, for da er de stengt.

Det varierer veldig fra sykehus til sykehus.
Noen steder tar det bare et par måneder før man får forsamtale, andre steder lengre tid.
Så kommer oppstarten på om det klaffer med syklus, om de har ledige plasser og ikke minst om man er uheldig å havne midt oppi jule- og sommerferie, for da er de stengt.

Hva med oss som ikke har naturlig syklus..? Jeg kan ha sykluser opp i 300-400 dager om det ikke stanses av medisiner.

Hva med oss som ikke har naturlig syklus..? Jeg kan ha sykluser opp i 300-400 dager om det ikke stanses av medisiner.

Da får du medisiner for å starte syklus etter som det passer for klinikken :) Jeg har også PCOS og litt ubestemt syklus, men den er mye mer regelmessig nå enn før, så jeg fikk velge om jeg ville vente på naturlig syklus eller starte den med medisiner.

Da får du medisiner for å starte syklus etter som det passer for klinikken :) Jeg har også PCOS og litt ubestemt syklus, men den er mye mer regelmessig nå enn før, så jeg fikk velge om jeg ville vente på naturlig syklus eller starte den med medisiner.

Provera.. Ble så dårlig av de tablettene. Men er vel en del av greien ;)

jeg hører til st.olavs og får primolutn for å starte syklus.. får sjeldent mens av meg selv pga pco, så jeg har fått kur for å få mens til hvert forsøk :) skal i gang med primolutn 30.september om jeg ikke får den av meg selv først :)

St Olavs. Fikk vite at det ble IVF etter siste steg i utredningen - laparoskopi. Frem til da var alt av prøver i orden. Har tette eggledere. Laparoskopi juni, henvisning sendt i slutten av juni, sommerstengt, men ingen forsamtale. Oppstart spray i midten av september, uttak i midten/slutten av oktober. Positiv resultat :) nå holder vi på med søskenforsøk, fryseforsøk med egget fra forrige forsøk. Ringte i slutten av juli. Kunne starte med en gang, men pga amming ble det første nå :)

Så det andre forsøket er lettere da det bare er å ringe inn?

Så det andre forsøket er lettere da det bare er å ringe inn?
Hvertfall var det så lett siden vi har et på frys. Er nok mer venting om man trenger hele pakka igjen. Men man er jo ferdig utredet, så er jo lettere når man skal inn til søskenforsøk.

Henvist januar 15, samtale i april, laparoskopi i mai, oppstart av spray i juli, uttak og innsett i september.

Så fra henvisning til første forsøk var ferdig gikk det 9 mnd.

Ble henvist etter å ha prøvd på egenhånd i nesten 2 år.

Hører til Ullevål. Skal i gang med fryseforsøk snart.

I hgsd går det 9 mndr bare å få komme til nysamtale- fra man blir henvist av gynekolog. Så store forskjeller visstnok.

Vi ble aldri med på hele prosessen da vi valgte å hoppe av for å prøve privat, men skulle vi brukt den tida det egentlig tar hadde vi nok ikke vært igang før sent neste år.

Henvisning sendt fra fastlege i mai. Fikk da time til gynekolog sent september (den kom vi oss unna da privat gynekolog henviste istedet). Fikk da rime til nysamtale 9 mndr etter (mars 2016, men slapp vente da vi fikk avbestilling). Etter nysamtalen sa de på sykehuset de regnet med det tok 2-3 mnd før uttak.

Mitt tips er; Vær på for å få avbestillinger og bruk privat gynekolog til å få tatt de nødvendige prøver etc+ sende henvisning direkte til ivf.

Lykke til:)

Henvisningen ble sendt 20. mars, forsamtale 15. juli og så egguttak i uke 46. Så ca. 8 måneder fra henvisningen ble sendt, til eggene skal ut. Tilhører Riksen.
Har nettopp blitt gravid i det private i mellomtiden. Ventetiden ble for lang i det offentlige.

Henvisning desember 14, forsamtale august 15( skulle egentlig i mai). Første offentlige i januar 16. Har i mellomtiden gått privat, så har vært veldig avslappet med venting offentlig:) tilhører riksen og fertilitetsenteret :)

Da vi valgte å vente med ivf etter første forsamtale, er det litt vanskelig å si hvor lang tid det tok fra henvisning, da vi ba legen ved vår siste SA om å si ifra på fertilitet om at vi ønsket oppstart. Så hvor lang tid hun brukte på å varsle om dette vet jeg ikke. Men dette var vel i oktober engang og vi hadde ny samtale på fertilitet i starten av februar. I begynnelsen av mars startet jeg på hormoner og 1 april testet jeg positivt! Så her synes jeg alt gikk veldig fort :)

Back
Topp