Jeg ønsker også å føde hjemme neste gang. Her får man jordmor fra sykehuset og følgt opp i grupper med andre gravide som skal føde hjemme.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Flott å høre at du har to fine hjemmefødseler bak deg. Kan forstå at det for noen føles tryggere hjemme og det er supert at man kan velge selv.Har en flott hjemmefødsel bak meg, og planlegger en til denne gangen. All forskning tyder på at det er tryggere for mor og barn og føde hjemme om begge er friske.Mindre komplikasjoner og raskere fødsler. Jeg har født to barn på sykehus, så har prøvd det ogsåFølte meg mye tryggere og mer ivaretatt hjemme. Bare å spørre om det er noe spesiellt du lurer på! Og det er ingen som fraråder førstegangsfødende å føde hjemme
![]()
Flott å høre at du har to fine hjemmefødseler bak deg. Kan forstå at det for noen føles tryggere hjemme og det er supert at man kan velge selv.
Men jeg syns det er viktig å peke på at det blir feil å si at forskning tyder på at det er tryggere å føde hjemme og at man har mindre komplikasjoner og raskere fødsler. Noe av det viktigste i all forskning er sammenlikningsgrunnlaget, at man har to grupper som stiller likt. De som har risikosvangerskap f.eks, frarådes å føde hjemme, og oppstår det komplikasjoner underveis i en hjemmefødsel så fraktes man til sykehus. Som du sier må man være frisk. Og de som fullfører en hjemmefødsel er kun de som har helt komplikasjonsfrie svangerskap og fødsler. På sykehus har du også en del av disse, men i tillegg absolutt alle andre også! Ergo blir det feil å sammenlikne disse gruppene. Det blir som om man skal teste effekten av en kreftmedisin, og at den ene gruppen består av folk med fremskreden kreft mens den andre består av folk med nyoppdaget kreft. Det vil dø flere folk i gruppe 1, men det betyr ikke nødvendigvis at medisinen ikke fungerer. Men useriøs forskning kan fort trekke den konklusjonen og det er lett å gå "fem på".
Så vidt meg bekjent er det ikke gjort seriøs forskning på området hjemmefødseler der man har to representable grupper som sammenliknes. Om man hadde dette og det viste seg at det faktisk VAR tryggere å føde hjemme er jeg helt sikker på at myndighetene hadde gått ut å anbefalt hjemmefødsel i stor grad, dette fordi en fødsel på sykehus koster mange hundre tusen kroner per fødende, i motsetning til en hjemmefødsel som er svært billig.
Jeg skjønner ta du har hatt flotte opplevelser med hjemmefødsel, og jeg sier ikke at det ikke er å anbefale om man er frisk og rask. Men syns det er viktig å presisere at den "forskningen" som sier hjemmefødseler er tryggere ikke er gjort på riktig grunnlag og derfor ikke bør brukes som argument i noe så viktig som liv og helse.![]()
Nå jeg har aldri sagt noe for eller imot hverken hjemmefødsel eller medikaliseringen rundt fødsler. Leser du det første innlegget mitt så ser du at det jeg er kritisk til er påstander som "det er mye tryggere å føde hjemme enn på sykehus" og påstander om at dette underbygges av forskning. Konklusjonen på Blix sin forskning er ikke at det er tryggere å føde hjemme, selv om media har fremstilt det slik. Konklusjonen er at det ikke er større risiko for lavrisikokvinner å føde hjemme enn på sykehus. Sier man at det er tryggere å føde hjemme, sier man i samme setning at det er farlig å føde på sykehus, og dette er alvorlige påstander man bør underbygge skikkelig."– Kvinner som føder hjemme, har lavere risiko for komplikasjoner og mindre behov for inngrep som keisersnitt og sugekopp-forløsning, sier Ellen Blix, som er Norges første jordmorprofessor."
Det er en kjennsgjerning at kvinner som føder på sykehus, selv om de er lavrisiko, utsettes for flere typer inngrep under sin fødsel (ristimulerende midler, amniotomi, epidural). Dette øker risikoen for både mor og barn. Forskning viser at hjemmefødsel favoriserer holdninger som "hands off" og tiltro til kvinnens fødekraft og at kvinnen kan føde. På sykehus blir det oftere en "worst case scenario" tenkning som påvike jordmors og legers syn på fødsel og derfor fører til flere tiltak uten tilstrekkelig faglig begrunnelse.
Hvis du søker på medikalisering av fødselen og ulike kunnskapssyn for å forstå fødsel på vil du finne mye forskning.
Det er med andre ord mye forskning på dette, både nasjonalt og internasjonalt, men i vesten står det medikaliserte synet på fødsel og sykehus svært sterkt. Svært mange jordmødre innad i det norske fagmiljøet kjenner til dette.
Har ikke lest forskningen hennes direkte for jeg er ute å farter nå, men det står sitert i nrk-artikkelen:
" Tallene fra min forskning viser at det ikke er farligere å føde hjemme for kvinner med en lavrisikograviditet. Dette er selvsagt betinget av at man har mulighet til å overflyttes til et sykehus dersom komplikasjoner skulle oppstå, sier Blix."
Så det blir vel fortsatt feil å si at forskning viser det er tryggere å føde hjemme. Men at hjemmefødsel kan være et godt alternativ for noen er det ikke tvil om. Prøver bare å si at man skal passe på å ikke ta all "forskning" for god fisk, og heller ikke bare sitere medias overskrifter. Men nå har ikke jeg lest Blix sin forskning enda, utenom det som blir nevnt i denne artikkelen, så jeg skal lese det grundig før jeg er for bastant.
Det overrasker meg ikke at konklusjonen er svak, basert på måten hun formulerer seg i media. Men gud, alltid like irriterende når journalister ikke har lest forskningen de siterer!!Godt å lese at noen har sunn kildesans i behold!
Slo opp Blix i pubmed nå og fant artikkelen. Det er en retrospektiv cohort som strekker seg over svært lang tid, altså er designet på studien heller dårlig til noe mer enn å påpeke en tendens. Som kjent sier jo ikke korrelasjon noe om kausalitet heller. I konklusjonen skriver de selv at studien er for liten til å si noe om perinatal eller neonatal dødelighet! Svært useriøst av Blix å gå ut med anbefalinger på dette elendige grunnlaget, men kjapp titt på publikasjonene viser at hun er svært opptatt av hjemmefødsel. Hun er dessverre ikke den eneste i sitt fag som baserer seg mer på personlig holdning enn evidensbasert medisin. Sukk... På tide å få kildekritikk inn som fag i skolen!