Tidlig UL?

Til dere som har bestilt/tatt dette, hvilken uke har dere bestilt til? Og hvor mye koster det? Tenker på å bestille time siden jeg hadde en MA sist og vil tro det letter godt å få se at alt står bra til. Tenker kanskje uke 9-10 men da kan det vel fremdeles gå galt? Hadde ikke lyst å vente så lenge som uke 12 heller.

Og, om noen har en plass å anbefale i Sandnes regionen hadde det vært helt topp :)

Jeg skal på tidlig ul om en uke. Da er jeg 6+4...
De anbefaler vel ikke noen ul så mye tidligere enn dette, da det ikke er så mye å se før denne tiden..

Jeg får det dekket, da jeg har 5 sa/ex.u/ma bak meg..

Vet desverre ikke om noen i Sandnes området.

Jeg var på tidlig ul allerede i uke 5, fordi jeg var redd for exu. Såg bare en liten prikk, men da visste jeg i alle fall at den var på rett sted:-) så var jeg på neste 17.9, hvor embryoet ble målt til 6+5 ( jeg trodde jeg var 7+4). Da såg vi en liiiiten reke og flimmer som var hjerteslag:-) hørte også lyden ❤️

Jeg bestilte da jeg trodde jeg var 7+0, men hun mente jeg bare var litt over 6. Men jeg fikk i alle fall sett hjertelyd og at det er på riktig sted. Er du mye bekymret ville jeg gått tidligst uke 7, sånn at om det viser seg at du ikke er så langst som du tror, så kan du allikevel se hjerte slå. :)

Jeg har bestilt når jeg er 7+0, har tenkt til å ta en eller to til:)

Tenkte i uke 12. Da er det enklest å se etter avvik og en kan være så heldig at en får vite kjønn. Jeg bor i Bergen, men tenker at jeg skal dra til Haugesund og Klinikk Hausken. De er superflinke! Koster vel en 1000 lapp tror jeg... hvis ikke litt mer.

Jeg får det dekket pga habituell abort og IVF, så jeg går til sykehuset.

Risikoen for ufrivillig abort er 9,4 % etter påvist hjerteaktivitet uke 6, den er 4,2 % etter påvist hjerteaktivitet uke 7, den er 1,5 % etter påvist hjerteaktivitet uke 8 og den er 0,5 % etter påvist hjerteaktivitet uke 9. For de som har hatt flere ufrivillige aborter så er risikoen høyere, i en studie fant man faktisk at det var 18 % risiko selv ved påvist hjerteaktivitet mellom uke 6-8 for de som har opplevd habituell abort.

Så om man vil ta UL for å være "trygg" så er det lurt å vente til uke 10-12. :)

Jeg har vært på Alerisklinikken på Hinna, hos Tone Lunde, grunnet blødninger. Anbefaler henne! Fikk time samme dag og hun var profesjonell og betryggende. Var i uke 6 og fikk se hjertet banke.

Jeg venter på brev med time fra sykehuset. Håper det blir mellom uke 6 og 7 (etter min beregning), er for å se ca hvor langt på vei jeg er pga ustabil syklus og håper så klart å se et blinkehjerte når jeg først er der.

Det skal ikke være noe grunn for å ta tidlig ultralyd så sant man ikke har en for historie da. Men vi er alltid så
Klart litt ekstra bekymret. Så jeg har selv valgt å ta en tidlig ultralyd i uke 12 da får man sett litt mer også. :) Er jo så lenge å vente til ordinær
Ultralyd. Lettere og fortelle om det også til andre når man har sett liv der selv :)

Jeg har bestilt til uke 12, tok det i de to forrige svangerskapene også. Dersom man ønsker å få målt nakkefold og neseben (indikerer eventuelle kromosomfeil) anbefales mellom uke 11-13. Jeg syns det er greit å vite at alt ser bra ut før jeg forteller det til mange. Det føles lenge å vente til oul dersom noe skulle være alvorlig galt. Organene er nesten ferdig utviklet i uke 12 så jeg synes det er en fin tid å sjekke :)

Takk for tips. Jeg har fått første legetime på mandag pga MA i sommer og HCG målinger så tenker jeg hører litt med henne også. Om det er mulig å komme innom litt her og der og ta HCG måling, så vil jo det også være veldig betryggende. Skal evt sjekke opp med den Alerisklinikken da, takk for tips.

Takk for tips. Jeg har fått første legetime på mandag pga MA i sommer og HCG målinger så tenker jeg hører litt med henne også. Om det er mulig å komme innom litt her og der og ta HCG måling, så vil jo det også være veldig betryggende. Skal evt sjekke opp med den Alerisklinikken da, takk for tips.

Husk at hcg synker etter uke 8 da, så når man nærmer seg dit så er det ikke noe poeng med ytterligere hcg-målinger. :)

Det synker ikke, men det stabiliserer seg, så det øker ikke like mye :)

Det synker, mye. :) Fra uke 8 til omtrent uke 16 - 18, så er det nokså stabilt frem til fødselen. Det er derfor 1. trimester er det verste.

Se grafen her: :)
1443126158119.jpg

Det synker, mye. :) Fra uke 8 til omtrent uke 16 - 18, så er det nokså stabilt frem til fødselen. Det er derfor 1. trimester er det verste.

Se grafen her: :)
Vis vedlegget 137799

Er det mulig? Jeg har aldri hatt forståelse for at den synker etter uke 8!? :eek: Når jeg hadde MA så målte de HCG da jeg var 9 uker og da var det ingenting om at den var begynt å synke, etter målinger i uke 6-7. Man lærer så lenge man lever. Takk for oppklaring.

Er det mulig? Jeg har aldri hatt forståelse for at den synker etter uke 8!? :eek: Når jeg hadde MA så målte de HCG da jeg var 9 uker og da var det ingenting om at den var begynt å synke, etter målinger i uke 6-7. Man lærer så lenge man lever. Takk for oppklaring.

Jeg tror ikke alle leger husker dette, må nok være de som jobber mye med gravide. :) Uke 9 kan fortsatt være høyere enn uke 6-7, men om man tar flere målinger så skal det gå nedover (men som du ser går det mye saktere nedover enn det gikk oppover i starten.) :) Bedre med UL undersøkelser etter uke 8. Ja, man lærer absolutt så lenge man lever, heldigvis. :D

Back
Topp