samtale før fødsel..?

Parmadilien

April 2013's alvemamma ♥♥♥
VIP
Er det noen som skal inn tim samtale med noen før fødsel..? Jeg kjenner meg mer og mer redd for fødselen. Det gikk fra nervøsitet, til engstelse og nå nærmere ren frykt. Jeg hadde en tøff fødsel sist, men trodde ikke den gikk så mye innpå meg, som jeg merker nå faktisk at den gjorde.
Men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal henvende meg eller når jeg bør inn og prate. Jeg vet ikke om det holder å snakke med JM, da jeg har underliggende angst fra før. . Noen som kanskje vet..?

Jeg tror du må starte med jordmor, og ta det derfra.
Hos meg går det andre veien, at DPS har bedt meg snakke med jordmor, men jeg går fortsatt hos DPS, så situasjonen blir en litt annen.

Du skal føde i Østfold ikke sant? Da kan du bli henvist til noe som heter Morgenrøden på sykehuset. Det er samtaler med jordmødre for de med fødselsangst. Ta en tlf til fødepol. Tror jm på helsestasjonen kan henvise deg også. Jeg hadde vanlig fødselssamtale hos jm og samboer var med. Tror jeg vil ha det nå også. :)

Du kan prøve jordmorpoliklinikk, alle sykehus skal ha det. Der kan man komme til fødselsforberedende samtaler, det være seg at man har hatt vanskelig fødsel tidligere, bare gruer seg, skal ha KS som jeg skal, eller bare trenger noen å prate med, som ikke er den vanlige jordmora man går til.

Her kan man bare ringe jordmorpoliklinikken selv, og booke time. Eller så kan du be din vanlige jordmor om å henvise deg. De jordmødrene som har disse samtalene, har extrautdanning innenfor psyk også, så de skal være kvalifiserte :)

Du skal føde i Østfold ikke sant? Da kan du bli henvist til noe som heter Morgenrøden på sykehuset. Det er samtaler med jordmødre for de med fødselsangst. Ta en tlf til fødepol. Tror jm på helsestasjonen kan henvise deg også. Jeg hadde vanlig fødselssamtale hos jm og samboer var med. Tror jeg vil ha det nå også. :)
Ja, er på sykehuset Kalnes. Tusen takk for tips! da skal jeg prøve det!! :-)

Du kan prøve jordmorpoliklinikk, alle sykehus skal ha det. Der kan man komme til fødselsforberedende samtaler, det være seg at man har hatt vanskelig fødsel tidligere, bare gruer seg, skal ha KS som jeg skal, eller bare trenger noen å prate med, som ikke er den vanlige jordmora man går til.

Her kan man bare ringe jordmorpoliklinikken selv, og booke time. Eller så kan du be din vanlige jordmor om å henvise deg. De jordmødrene som har disse samtalene, har extrautdanning innenfor psyk også, så de skal være kvalifiserte :)
Så bra!! Trodde det bare var "vanlige" jordmødre som man snakket med da jeg se :-P

Jeg skal til jordmor på onsdag, og må ta det opp med hu da. Jeg har ikke trodd at dette er noe jeg kom til å grue meg til, men nå er jeg faktisk livredd, bare av å lese at folk blir klipt så får jeg jo helt hetta :/ enda alle som jeg kjenner sier det ikke er så ille, og jeg er ikke er typisk "pingle" som er redd for mye heller, men jeg er virkelig redd for hele fødselen faktisk.

Jeg skal til jordmor på onsdag, og må ta det opp med hu da. Jeg har ikke trodd at dette er noe jeg kom til å grue meg til, men nå er jeg faktisk livredd, bare av å lese at folk blir klipt så får jeg jo helt hetta :/ enda alle som jeg kjenner sier det ikke er så ille, og jeg er ikke er typisk "pingle" som er redd for mye heller, men jeg er virkelig redd for hele fødselen faktisk.
Det er litt av "ulempen" ved forum og det å google :-P Heldigvis mye som veier opp for det. Jeg ble ikke klippet, og det lille av sying jeg måtte var ubetydelig, men det er liksom hele greia - tanken på fødselen, alt som KAN gå galt, skrekkhistorier, klipping, sugekopper, tang, KS +++++ Får snart sammenbrudd :-(

Det er litt av "ulempen" ved forum og det å google :-P Heldigvis mye som veier opp for det. Jeg ble ikke klippet, og det lille av sying jeg måtte var ubetydelig, men det er liksom hele greia - tanken på fødselen, alt som KAN gå galt, skrekkhistorier, klipping, sugekopper, tang, KS +++++ Får snart sammenbrudd :-(
Er sånn jeg er også :/ men håper jordmor klarer å prate litt fornuft med meg, og når folk skriver skrekkhistorier så må jeg bare bla forbi :) men er jo kunn halvveis i svangerskapet, så blir lenge å grue seg :o

Er sånn jeg er også :/ men håper jordmor klarer å prate litt fornuft med meg, og når folk skriver skrekkhistorier så må jeg bare bla forbi :) men er jo kunn halvveis i svangerskapet, så blir lenge å grue seg :eek:
Frrige gang preget det meg ikke, for jeg var litt sånn ''det skjer da ikke meg''.. Selv om min søster gikk gjennom en veldig traumatisk fødsel igjen, mens jeg var der (ikke i rommet)... Men nå.. Nå tærer det på meg.. :-/

Gynekologen min henviste meg:) skal ha samtale på fredag, først OUL og så samtale. Men mener gynekologen sa at fastlegen også kunne henvise meg:) Sa til JM min at jeg skulle på slik samtale og fikk skryt av henne for at jeg hadde best om det :) det føltes godt når hun sa det :)
Jeg merket ikke riene sist fødsel. Kom på rutinekontroll med 5 cm åpning..fødte 10 uker før tiden sist. Nedfall av navlestreng og begge måtte taes med tang.
Nå er jeg operert på livmorhalsen, så den er kortere. Og så er døgn JM tenester slutt på. Så etter kl 16 får en ikke tak i JM. Da må en kontakte sykehuset. Vi bor 1 time fra sykehuset. Og i dag leste jeg at KK stenger fødeavdelinger i helgene, for å spare penger!
Jeg er kjempe stresset for at livmorhalsen skal være så forkortet at den tåler mindre og fødselen skal starte før tiden, uten at jeg merker noe. Og uten å få hjem en JM som kan sjekke det. Og at jeg enten føder hjemme eller i bilen fordi det er langt til sykehuset og fødselen går fort.
Håper det er en fornuftig samtale på fredag og at jeg blir tatt på alvor.

Spør legen om hensvisning. Skal selv på samtale med jordmor og lege på ahus (embla teamet) snart grunnet total angst etter siste fødsel.

Takk for at dere deler deres tanker og tips! Det er ''godt'' å vite det er flere som trenger disse samalene.. Har liksom følt meg så pinglete, eller hva jeg kan si...

Takk for at dere deler deres tanker og tips! Det er ''godt'' å vite det er flere som trenger disse samalene.. Har liksom følt meg så pinglete, eller hva jeg kan si...

Du kan ringe rett opp på Morgenrøden og bestille time. Men kjapp deg, de har ofte lang ventetid.

Jeg hadde fødselsangst da jeg skulle ha eldste, hadde 8 samtaler fra uke 30 til hun ble født på termindagen. Med mellomste ble det ikke akkurat bedre, mtp første fødsel, og begynte samtalene i uke 28, og frem til uke 37 da han ble født.

Med Theo begynte samtalene allerede rett etter OUL, jeg hadde super noia og fungerte nesten ikke. Ble samtaler annenhver uke frem til fødsel i uke 38.

Denne gang skal jeg ha KS, men likevel starte med samtaler i uke 25..

Hilsen superpingla som krisemaksimerer noe så inni granskauen!

Du kan ringe rett opp på Morgenrøden og bestille time. Men kjapp deg, de har ofte lang ventetid.
Takk!! Da skal jeg gjøre det. Har du vært der..? God erfaring?

Jeg hadde fødselsangst da jeg skulle ha eldste, hadde 8 samtaler fra uke 30 til hun ble født på termindagen. Med mellomste ble det ikke akkurat bedre, mtp første fødsel, og begynte samtalene i uke 28, og frem til uke 37 da han ble født.

Med Theo begynte samtalene allerede rett etter OUL, jeg hadde super noia og fungerte nesten ikke. Ble samtaler annenhver uke frem til fødsel i uke 38.

Denne gang skal jeg ha KS, men likevel starte med samtaler i uke 25..

Hilsen superpingla som krisemaksimerer noe så inni granskauen!
Du er søt og da! <3 =) Følte du de hjalp deg..? Sånn ordentlig..? Eller bare stagnerte samtalene de verste ''anfallene'' av angst.?

Du er søt og da! <3 =) Følte du de hjalp deg..? Sånn ordentlig..? Eller bare stagnerte samtalene de verste ''anfallene'' av angst.?

De hjalp, ellers hadde det blitt med 2 barn! :P
Jeg gruet meg så at hver gang jeg så fødsel på tv, så kastet jeg opp og fikk parkinson! Jeg kom meg gjennom helvettes fødsel etter helvettes fødsel, mye på grunn av den lille frasen jordmora sa; "en er tilfeldighet, to er uflaks og tre det skjer bare ikke.." Vel, det skjedde alle tre gangene, statistikken for det er kjempe lav og derfor safer vi denne gang - både tidlig samtaler og KS, ettersom jeg gruer meg like ille...bare ikke på samme måte.

Det er også viktig å få pratet med noen i etterkant av fødsel også, sånn at man får bearbeidet alt ordentlig.

Var der en gang etter Oliver ble født og to ganger mens jeg gikk med Victor :) Hadde samtaler med ho som var der da det gikk galt med Oliver ❤️ Hjalp masse! Absolutt verdt det!
Takk!! =)

Back
Topp