Syvåringen ønsker seg dyr - erfaring med dvergkanin?

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Jentungen blir syv år straks, og har ønsket seg kjæledyr lenge. Katt eller hund er ikke aktuelt, men hun har snakket mye om kaniner, og jeg vurderer å overraske henne. Har vært å snakket med dyrebutikk, og fått pris og info. Noen som har erfaring med den type kjæledyr mtp på alderen til jenta?

Vi skal såklart hjelpe til med stell, lufte og kose, men hun må jo også lære seg å ta ansvar selv - noe jeg tror går veldig fint. Ønsker jo en kanin som får mye pleie og kos, og kan bli skikkelig tam.
 
Jeg fikk dvergkanin da jeg var 7 selv ... husker godt at det var stas og jeg lovet selvsagt å gjøre all jobben hehe. Sånn blir det aldri :p Det sies at barn under 10 år ikke kan forventes å ta ansvar for dyret selv, men de kan selvsagt bidra litt. Jeg renset buret av og til, men stort sett var det mamma som måtte overta selvom jeg var en ganske pliktoppfyllende jente ;) tror man må belage seg på dette uansett hvilket dyr man kjøper. På den positive siden har de forsket på at barn som har kjæledyr utvikler mer empati. Og dyrene for som regel mye kos og omsorg :)
Dvergkanin er en fin ting å gå for, både fordi de er relativt lette å stelle for OG de lever ikke så lenge hvis man finner ut at det ikke funker.. hehe. Katt derimot... :p Jeg hadde også hamster... det går for ca det samme ift kos og stell :)
 
Vi har en hermelin. Den blir ca 1.2 kg. Vår er nå 6 år og verdens snilleste kanin. 2 åringen og kaninen er kjempe gode venner og deler kjeks osv. Men de trenger mye sosialisering med dere med en gang. Vi hadde vår løs i stua flere ganger om dagen når den var liten. Den hadde sin egen godstol med tisse laken oppi. Kusina til mannen har en aggressiv hermelin pga lite sosialisering. Vi la kaninen mellom oss i sofaen rett etter at vi hentet den. Den har aldri bitt ( med mindre den har vært kjempe sulten). Alle som kommer på besøk vil ha kaninen på fanger siden den er så tam og vil helst ligge i halsen og kose med deg. De blir ca 8 år gamle, så den vi har begynner desverre å bli gammel.
 
Vi har en hermelin. Den blir ca 1.2 kg. Vår er nå 6 år og verdens snilleste kanin. 2 åringen og kaninen er kjempe gode venner og deler kjeks osv. Men de trenger mye sosialisering med dere med en gang. Vi hadde vår løs i stua flere ganger om dagen når den var liten. Den hadde sin egen godstol med tisse laken oppi. Kusina til mannen har en aggressiv hermelin pga lite sosialisering. Vi la kaninen mellom oss i sofaen rett etter at vi hentet den. Den har aldri bitt ( med mindre den har vært kjempe sulten). Alle som kommer på besøk vil ha kaninen på fanger siden den er så tam og vil helst ligge i halsen og kose med deg. De blir ca 8 år gamle, så den vi har begynner desverre å bli gammel.

Ja, tenker også at det er kjempeviktig! Ønsker jo å få en skikkelig kosekanin som er mye ute av buret og ikke er sky. Måten en behandler dyret på har nok alt og si her. Men buret så veldig stort ut da. Hvor har dere plassert det?

Vi har også en 2-åring i hus, så ser for meg at det blir en del kjeksdeling der også, men der må vi nok være litt på vakt, og alltid være tilstede. Syvåringen er veldig flink, rolig og forsiktig, så tror ikke det skal bli noe problem :)
 
Vil anbefale å kjøpe "Den Store Kaninboka" og å melde deg inn i gruppa med samme navn på facebook. Det er skremmende hvor lite kunnskap folk har om disse flotte små dyrene, og dette fører desverre til at folk ikke kan tilby dyrene sine det de faktisk trenger. Det hjelper IKKE å snakke med de som jobber i dyrebutikken. Jeg har inntil nylig jobbet i dyrebutikk selv, så jeg vet personlig hvor mye vranglære det går i der. De ansatta bryr seg mer om salg på kassa enn dyrenes beste i mange tilfeller.
 
Ja, tenker også at det er kjempeviktig! Ønsker jo å få en skikkelig kosekanin som er mye ute av buret og ikke er sky. Måten en behandler dyret på har nok alt og si her. Men buret så veldig stort ut da. Hvor har dere plassert det?

Vi har også en 2-åring i hus, så ser for meg at det blir en del kjeksdeling der også, men der må vi nok være litt på vakt, og alltid være tilstede. Syvåringen er veldig flink, rolig og forsiktig, så tror ikke det skal bli noe problem :)
Vi har det under salongbordet akkurat nå. Men sto under panorama vi det før. Det har blitt flytt mye. Men kaniner elsker nærhet og være der det skjer. Så stua er ett fint sted for dem. Du har en nettsiden som heter kanin.org som kan gi deg mye tips om raser og stell. Jeg leste der inne før vi kjøpte kaninen vår.
 
Trengs å rengjøring av buret ukentlig og tilsyn daglig, men lett å temme de og lette å ta med på hytta om du lager et bur der også.... Kan ha mye kos...

Men som mor ville jeg latt barnet få velge hvilken hun vil ha selv i butikken og plukke ut utstyret
 
Trengs å rengjøring av buret ukentlig og tilsyn daglig, men lett å temme de og lette å ta med på hytta om du lager et bur der også.... Kan ha mye kos...

Men som mor ville jeg latt barnet få velge hvilken hun vil ha selv i butikken og plukke ut utstyret
Ja bare det ikke er en blandingsrase. Det kan fort slå tilbake på deg. Vi kjøpte en dvergenkanin miks. Den ble 3 ganger så stor som den skulle og fikk kreft etter 2 år. Min svigermor har kun hatt blandingskaniner og de har ikke blitt den str de skulle og blitt fort syke.
 
Anbefaler et dyr med personlighet :) Da er det lettere å få kontakt og å faktisk "gidde" i lengden :)
 
Ja bare det ikke er en blandingsrase. Det kan fort slå tilbake på deg. Vi kjøpte en dvergenkanin miks. Den ble 3 ganger så stor som den skulle og fikk kreft etter 2 år. Min svigermor har kun hatt blandingskaniner og de har ikke blitt den str de skulle og blitt fort syke.

Tar du datteren til en dyrebutkk så ordner det seg med rase
 
Jeg ville ha kjøpt kanin av oppdretter. I dyrebutikkene får du så mye rart, og du er ikke garantert at den som avlet kaninene brydde seg om å holde seg unna genetiske feil som f.eks. tannfeil. Dessuten kan det godt være blandet i noe rart uten at det opplyses om det. Før pleide kaninungene i butikken å bli tatt fra mamma alt for tidlig. Vet ikke hvordan det er nå da. Kaninunger som blir tat fra mor for tidlig kan være skjørere enn de skal være, og blir da lettere syke.
 
Ja bare det ikke er en blandingsrase. Det kan fort slå tilbake på deg. Vi kjøpte en dvergenkanin miks. Den ble 3 ganger så stor som den skulle og fikk kreft etter 2 år. Min svigermor har kun hatt blandingskaniner og de har ikke blitt den str de skulle og blitt fort syke.


Ahhh ja. Nå hadde de ikke kaniner stående i dyrebutikken da, men her var det snakk om miks ja. Hvor henvender jeg meg om jeg vil ha kanin av samme rase da? Og hvordan er det med pris?

Disse koster 375, og regner med å bruke ca 2000 inkludert bur, mat og alt som er nødvendig.
 
Ahhh ja. Nå hadde de ikke kaniner stående i dyrebutikken da, men her var det snakk om miks ja. Hvor henvender jeg meg om jeg vil ha kanin av samme rase da? Og hvordan er det med pris?

Disse koster 375, og regner med å bruke ca 2000 inkludert bur, mat og alt som er nødvendig.

Du kan jo søke på nettet og se om det finnes en avlsforening der du bor. Kanskje de har tips til oppdrettere du kan kontakte. Jeg anbefaler virkelig det framfor dyrebutikk.
 
Ahhh ja. Nå hadde de ikke kaniner stående i dyrebutikken da, men her var det snakk om miks ja. Hvor henvender jeg meg om jeg vil ha kanin av samme rase da? Og hvordan er det med pris?

Disse koster 375, og regner med å bruke ca 2000 inkludert bur, mat og alt som er nødvendig.
Vår hermelin er kjøpt i butikk. De selger rase kaniner i butikk også. Men er desverre mest miks. Dette er noe de informerer om eller som du kan se selv. Den mest normale miksen er hermelin og løvehode. Du kan sikkert spørre inne på kanin.org. det er også ett kanin forum. Kanskje noen der selger kaniner?
 
Vi fikk kanin da jenta mi var på den alderen.den som stellte og passet kanin var meg.er ikke så mye selskap i en kanin synes jeg og føler mange mister interessen fort.jeg syntes så synd på den i bur så den flyttet på en gård og hadde åpent bur inne i fjøset.masse plass å boltre seg på.i dag har vi hund og stortrives med det.
 
Vi fikk kanin da jenta mi var på den alderen.den som stellte og passet kanin var meg.er ikke så mye selskap i en kanin synes jeg og føler mange mister interessen fort.jeg syntes så synd på den i bur så den flyttet på en gård og hadde åpent bur inne i fjøset.masse plass å boltre seg på.i dag har vi hund og stortrives med det.

Ja, nå er jo ikke hund aktuelt her da. Jeg vet jo det blir jeg som må ta ansvar, og alltid være i nærheten når kaninen skal ut osv, men har en del erfaring med smågnagere fra da jeg var liten. Jeg brukte veldig mye tid på dyrene, og de ble veldig tamme. Det som er viktigst er jo at jenta holder interessen over tid.

Jeg er skikkelig i tenkeboksen. Så egentlig for meg at det var bare til å kjøpe en kanin, og gi den masse stell og pleie, men etter å ha lest mye om kaniner på ulike nettsider og forum i dag, er jeg veldig usikker altså :p
 
Kaniner kan leve i mange år med riktig stell og for. De trenger og stor plass for å få rørt på seg og for å holde seg frisk. Blir de sittende for mye stille/ i for lite bur er det lett for at de utvikler benskjørhet og musklene blir svekket, særlig magemusklene, så er lett for at de får "bulemage".
Ville ikke kjøpt dyr til ungen fordi at den ønsket seg det, unger blir som regel lei etter en stund.
Er bedre å kjøpe dyr fordi man selv som voksen ønsker seg det og så får det heller være en "bonus" for ungene og så kan jo ungene få hjelpes hvis de vill.
Her har vi 1 hund, 2 katter, 3 kaniner og 2 hester. Hunden og kattene er våre alle sine dyr. Og 5 åringen hjelper til å gi de mat og slippe ut og inn. Ellers hjelper hun litt til i stallen og innimellom, men som unger flest blir hun fort lei når det skal gjøres rent og slikt, men når det er kos og slikt som er moro er det mere interessant.

Har flere eksempler rundt meg der foreldrene har kjøpt kaniner til ungene og noen av ungene er en del eldre enn syv år. Etter en stund har ungene mistet interressen for kaninene, så nå er det foreldrene som må ta seg av de. Så dessverre sitter det en del kaniner rundt om i norges land som "går for lut og kaldt vann". Mange blir og overrasket over hvor lenge kaniner kan leve.
 
Kaniner skal helst være 2 sammen også. Og helst ha ett stort bur ute. De er jo utedyr selv om de kan ha det greit nok inne. Har vurdert å gi jenta vår en kanin fordi hun har ønsket seg det lenge. Men vi fikk oss heller en hund som ble alle sin men det var jo ikke aktuelt for dere. Men om du også vil ha kanin kan det være ett godt valg for dere. Finnes mange oppdrettere og da kan dere få en godt sosialisert og kosete kaninunge.

Pappa kjøpte en dvergvedder på dyrebutikken til oss da vi hat små. Den ble så stor at hele familien kunne spist den til middag.
 
Har jenter på 3 og 7 år. Vi skaffa oss akuratt kaninunger. Men det er vanskeligere en eg huska. Eg klarte alt med mine kaniner når eg var mindre. Men ser nå at det er for mye forventa av 7 åringen her. Men dei klarer og gi mat og vann selv. Men eg må passe på at det er rett mengde.. Men eg må ta alt av renhold i buret. Og dei sliter med og holde kaninene rett. Synst dei knepper dei over magen og er litt redde for og bli klort. For dei har skarpe negler. Eg blei overraska over at der ikkje gjekk bedre. Mine er foresten vandt til stor hund og katt. Det går mye bedre :p men eg ville venta litt lenger om eg var deg. Eller så må du ta det daglige ansvaret med hjelp fra jenta di. Og husk at kaniner kan leve mangen år. Så du låser deg til ansvaret lenge. Om du har mulighet vil eg anbefale og låne ein kanin ett par uker før du bestemer deg. Da kan dere og se om det passer for dere :) ein hamster er jo ett letter alternativ. Dei krever mindre :)
 
En kanin bør få mer enn de små burene de selger i dyrebutikken! Det kreves vel så mye å ha kanin som katt... De skal ha like mye oppdragelse/sosialisering, og det er vel så mye jobb (ikke forvent at ungene gjør det).

En unge på 7åringen vil mest sannsynlig slite med å håndtere en kanin på en ok måte.
 
Back
Topp