Bilstol i taxi - test av tv2 hjelper deg

Da va merzedeslogo på den puto, så antar at da va mageputa så skal brukast i kombinasjon med integrert puta så dei vippe opp frå baksetet. Ungen va uansett alt for liten til den typen sikring...
Uff, synes det er fælt at de får selge slike ting. Det så jo livsfarlig ut!

Aner ingenting om den, men en ettåring er uansett for liten! Og det var brukt helt feil.
Jeg skal høre med Trygg Trafikk. Og de må jo advare om disse.

Samme her. Problemet er jo de som ikke eier bilstol og aldri kjører bil med barna, men som plutselig trenger det. Og ikke kan dette selv.
Jepp. Men en skulle jo tro at bilsikring var grunnleggende opplæring. De må jo iallefall kunne bruke sine egne seter riktig.

Uff, synes det er fælt at de får selge slike ting. Det så jo livsfarlig ut!
Da va livsfarlig, for sjåføren hadde snudd puto oppned og satt ongen OPPI...den skal væra foran magen med hoftebeltet gjennom...og så e da for mykje større onga enn den babyen så blei plassert oppi...

Da va livsfarlig, for sjåføren hadde snudd puto oppned og satt ongen OPPI...den skal væra foran magen med hoftebeltet gjennom...og så e da for mykje større onga enn den babyen så blei plassert oppi...
Jeg håper det kommer mer fra TT i lys av denne reportasjen!

Det står bruksanvisning på siden av setet. Man bør vite at en babystol skal stå bakovervendt. I alle seter skal seler være stramme og uten å være vridd. Dette er for dårlig unnskyldning!

Det gjorde det ikke på noen av setene vi hadde på sentralen. Men heldigvis oppegående sjåfører som vet hva de holder på med. Verre når foreldrene kommer med egne seter og ikke har peiling eller bruksanvisning. Har til og med opplevd foreldre bestille beltestol til barn på 6 måneder, for de mente ungen så best da. Så det er ikke bare sjåførene som er problemet. Men ja, det skulle vært mer fokus på sikring av barn i offentlig transport. For ikke å snakke om, om taxien er registrert som minibuss, så frafaller kravet om bilsikring, som i vanlig buss.

Dessuten er det største problemet når det kommer til klasse 2 seter, ikke babystoler og beltestoler, annet enn feil antall kilo.

Last edited:
Tv2 hjelper deg tok en blindtest på taxier i Oslo ang å sikre barn i bil. Helt sjokkerende! :eek: Så før du tar taxi med barna dine - sett deg inn i sikring selv!

Men når jeg nå vet at taxisjåførene ikke får god nok opplæring og testes i dette, så er jeg ikke overrasket egentlig at "mannen i gata" (i dette tilfellet taxisjåfør) ikke kan dette. Det er jo ikke noe nytt at mange ikke sikrer barna. Tenk hvor mange av disse som kanskje er foreldre og hvordan de sikrer barna sine hver dag :eek:

http://www.tv2.no/v/956850/
Jeg fester alltid bilstolen selv når vi kjører taxi :)

Det gjorde det ikke på noen av setene vi hadde på sentralen. Men heldigvis oppegående sjåfører som vet hva de holder på med. Verre når foreldrene kommer med egne seter og ikke har peiling eller bruksanvisning. Har til og med opplevd foreldre bestille beltestol til barn på 6 måneder, for de mente ungen så best da. Så det er ikke bare sjåførene som er problemet. Men ja, det skulle vært mer fokus på sikring av barn i offentlig transport. For ikke å snakke om, om taxien er registrert som minibuss, så frafaller kravet om bilsikring, som i vanlig buss.

Dessuten er det største problemet når det kommer til klasse 2 seter, ikke babystoler og beltestoler, annet enn feil antall kilo.
Ja som jeg skrev "den vanlige mannen i gata" kan ikke bilsikring. Skulle tro man fikk opplæring innen yrket i hvertfall

Jeg skal høre med Trygg Trafikk. Og de må jo advare om disse.
Ja det er ikke sikkert dette er stoler som bør brukes i utgangspunktet, selv til større barn hvis den brukes riktig. Men her ble den jo bare brukt som en sittepute og med vanlige seler (under armen) på en ettåring. Altså kunne like gjerne brukt ei sofapute på samme måte liksom:o

jeg har prøvd å kjøre taxi 1 gang med en 5mnd baby. Hadde forhåndsbestilt så det skulle ikke være noe problem. Taxi 1 kom med et rakkel av nr 2 stol som jeg klart sa nei dette kan vi ikke bruke. Bil nr 2 mente beltestol (altså nr 3 stol), måtte være mer enn bra nok. Endte med å måtte ta med eget sete til syden ( det gikk veldig bra). Etter det har vi rett og slett ikke reist med taxi før ungene kunne sitte i beltestol. Det enkleste hadde vel vært om sentralen hadde isofix seter, men informasjon om hvilke barn det var godkjent for og hvordan bruke det. Godkjente seter som selges på obs bygg er ikke noe jeg ville kjørt rundt med...

MEN nå er det vel slik at over 30% av barna også sitter feilsikret med mor og far. Jeg er ikke i tvil om at tallene stemmer, jeg ser hva som kjører ut av parkeringen på bhg/skole....

Tar aldri taxi, unntak er to ganger akutte tilfeller til barneklinikken og til og fra legevakt/lege med barn full i feber. Men bergen taxi er heldigvis veldig flinke til å feste setene riktig og ja, jeg sjekker men de er flinke altså :-) Med minste har jeg tatt sete med selv men med de to andre så kom de med baby sete i bilen evt større seter om det var nødvendig :-)

Jeg har tatt taxi flere ganger uten problem. Men det er jeg som har sjekket at setet sitter som det skal. Har bare kjørt med babysete, føler at de er de enkleste å feste med belter.

Jeg tar ikke taxi. Mye fordi de har noe imot stedet vi bor på og må vente unormalt lenge i kø. Men de burde ha bedre sikring i bilene. Er for mange som sikrer ulovlig. Både foreldre og andre. Loven er jo ganske lett akkurat nå. Bakover til 15 mnd og beltestol fra 15 kg. Er jo akkurat det samme tallet. Så er jo en lett sak å lære. Men mine svigerforeldre skjønner absolutt ingenting av dette med bilstoler. Vi så på programmet sammen og de reagerte på flere av tingene. Vi hadde jo ikke bilstoler som babyer så de synes det er tåpelig, men mest fordi de må låne bil av oss for å ha med datteren vår.

Back
Topp