Skuffende møte med legen!

Ugle<3

Glad i forumet
Jeg er litt nervøs for jeg synest testene mine er så svake, selv om det er stigning hver dag, så idag ringte jeg legen for å høre om jeg kunne komme å ta en hCG prøve.
Jeg skulle komme rett etter jobb, og var selvsagt forberedt på å ta en blodprøve.
Men da jeg kom var det kun urinprøve! Etter en hel dag på jobb der jeg drikker mye vann, og må også ofte på do i disse dager.., så sa det seg jo selv at en urinprøve ikke ville være noe konsentrert!
Hun sa den var negativ for hun så ikke noen strek, men jeg så streken da, selv om jeg bare såvidt fikk se på testen.
Skikkelig nedtur!
Jeg spurte om jeg ikke skulle ta blodprøve, men fikk til svar at det gjorde de ikke!?
Æsj, altså. Ødela resten av min dag ja!

Kjenner også at jeg gruer meg litt til å teste i morgen tidlig nå, tilfelle testen er svakere, selv om jeg har mer symptomer idag enn tidligere.

Gud da, så utrolig kjedelig! Man skal da kunne ringe labben og be om å ta en blodprøve uten å ha legetime?

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til at man trenger blodprøve (blødning, tidligere aborter osv) så tar de fleste leger ikke blodprøver i starten av svangerskapet. Det er mye dyrere enn en urinprøve, og det tar lengre tid å få svar (urinprøve her og nå, blodprøvesvar hos fastlege er ofte etter 1-3 arbeidsdager).

Håper du får fine streker fremover og ikke har noe behov for blodprøver. :) Kjedelig at du fikk den opplevelsen, de kunne fortalt på telefon at de ville kun ta urinprøve.

Last edited:
Gud da, så utrolig kjedelig! Man skal da kunne ringe labben og be om å ta en blodprøve uten å ha legetime?

Leger rekvirerer blodprøver, det kan man jo ikke bestille selv. :)

Leger rekvirerer blodprøver, det kan man jo ikke bestille selv. :)

Vet da at noen får gjort det. Svigermor bare ringer labben direkte og får tatt. Og jeg fikk vite en gang at jeg kunne komme innom når labben var åpen og få tatt noen prøver hvis jeg enda så behov. Kan jo være det variere på ulike legekontor?

Utrolig kjedelig i alle fall. 170kr rett ut vindu. Kunne jo heller kjøpt en ny digital for de pengene og tatt den for å se om den sa 2-3 om et par dager heller.

Vet da at noen får gjort det. Svigermor bare ringer labben direkte og får tatt. Og jeg fikk vite en gang at jeg kunne komme innom når labben var åpen og få tatt noen prøver hvis jeg enda så behov. Kan jo være det variere på ulike legekontor?

Pasienter har ingen rettigheter til å rekvirere blodprøver. Det er mange helsepersonellgrupper som ønsker å kunne rekvirere blodprøver, men som irriterende nok må gjennom en lege for signering av rekvisisjonsskjema som følger med blodprøven. Det kan godt hende noen labbansatte kan sette opp tider til blodprøver og så be legen signere etter at de har avtalt tid direkte med pasienten først (og man må absolutt ikke møte legen hver gang, men de må signere). Poenget med systemet er likevel at egentlig så skal det alltid være legen som vurderer om det er et behov for blodprøven. Blodprøver koster penger. Noen blodprøver koster veldig mye. Og så lenge du ikke går privat så betaler du ikke hele utgiften selv. :)

Utrolig kjedelig i alle fall. 170kr rett ut vindu. Kunne jo heller kjøpt en ny digital for de pengene og tatt den for å se om den sa 2-3 om et par dager heller.

Bestiller du digitale på nett? Jeg har bestilt to nye i posten fra billige-teste.dk - om du krysser nei takk til nyhetsbrev så kan du krysse "ja takk" i neste vindu i bestillingen - da får du med en gratis strimmel, og om om legger inn rabattkoden 10billigesteste så får du 10 % rabatt. Det koster 100 dkk for en digital med ukeindikator til Norge (vi slipper dansk moms så det er litt lavere pris enn det som står før du logger inn/skriver adresse). Jeg håper du får en fin stigning fremover og at spiren blir til mai!

Bestiller du digitale på nett? Jeg har bestilt to nye i posten fra billige-teste.dk - om du krysser nei takk til nyhetsbrev så kan du krysse "ja takk" i neste vindu i bestillingen - da får du med en gratis strimmel, og om om legger inn rabattkoden 10billigesteste så får du 10 % rabatt. Det koster 100 dkk for en digital med ukeindikator til Norge (vi slipper dansk moms så det er litt lavere pris enn det som står før du logger inn/skriver adresse). Jeg håper du får en fin stigning fremover og at spiren blir til mai!
Tusen takk både for svar og for tips om test!
Får håpe det bare er jeg som har en dårlig dag, og at spiren holder til mai ja. :)

Tusen takk både for svar og for tips om test!
Får håpe det bare er jeg som har en dårlig dag, og at spiren holder til mai ja. :)

Legekontorene har vanligvis veldig lite sensitive urintester, og med utvannet urin så blir det jo bare tull. Ikke tenk på det, dette skal gå bra! ❤️

Last edited:
Back
Topp