Urinprøver-glass

Bruker262ann

Andre møte med forumet
Lurer på, da jeg gikk med førstemann gikk jeg til innkjøp av slike engangs uringlass, hvor jordmor alltid spurte om jeg ville bruke disse glassene om igjen, eller om hun skulle kaste dem. Jeg kastet dem alltid. Nå var jeg hos apoteket for og hamstre igjen, og først nå tenkte jeg over prisen på dem, og de er ganske kostbare! Hva gjør dere egentlig?

Jeg valgte som regel å kaste de når jordmor spurte, uten å ha noen god begrunnelse for dette ;) På legekontoret får jeg faktisk alltid spørsmål om jeg vil ha med noen nye glass, og det takker jeg selvfølgelig ja til :)

Lurer på, da jeg gikk med førstemann gikk jeg til innkjøp av slike engangs uringlass, hvor jordmor alltid spurte om jeg ville bruke disse glassene om igjen, eller om hun skulle kaste dem. Jeg kastet dem alltid. Nå var jeg hos apoteket for og hamstre igjen, og først nå tenkte jeg over prisen på dem, og de er ganske kostbare! Hva gjør dere egentlig?
Jeg prøvde å koke et glass forrige gang for å få det helt reint - glasset blei helt ødelagt. Så her har jeg hamstra inn igjen.. Men helt enig - det blir dyrt!!!

Hvor kjøper dete? På apoteket her koster de 18kr bare

Man må ikke på død og liv bruke slike prøveglass. Skyll og vask dem godt, koking er ikke strengt tatt nødvendig, men en kjekk måte å være helt sikker på at det er sterilt.

Så lenge det er noe som er mulig å få rengjort godt og er tett så er det fint. Små tette glass er helt fine, tomatpure glass, barnemat, kapersglass og andre små glass. Gjør som når du skal lage syltetøy, kok glassene og tørk dem i stekovnen, når du setter på lokket er de tilnærmet sterile på innsiden (litt teknikk og slikt for å være helt 100%, men det er mer enn godt nok) og du får vakum på dem når de kjøler seg ned. Lagre et sted så du bare kan hente deg et rent glass du kan åpne og bruke når du trenger det.

Jeg kjøper dem på ebay. Mye billigere ;-)

Har du link? Jeg har trålet Ebay i flere uker etter, og finner ingen som blir rimelige. Enten koster glassene like mye som her, eller så skal de 2-300 kroner i frakt.

Koster jo fort litt når det blir mange prøveglass..kjedelig og bruke 300,- på søppelfyll..men I og med at jordmor har spurt hver gang om dette var noe jeg ville bruke om igjen, så tenkte jeg at dem sikkert ikke trengte og være såkalt steril. .

Jeg har ingenting i mot å bruke de om igjen. Som jordmor sa til meg så trenger de ikke være steril, kun (veldig) rene.
Fordeler jeg ser ved å bruke om igjen man sparer seg for en unødvendig ekstrautgift (når det blir mange) og ikke minst så "sparer" man miljøet litt. :)

Last edited:
Kjøpte nye til hver gang, men tenkte ikke på at jeg kunne bruke de om igjen siden jordmor aldri spurte og kasta de etter å ha sjekka urinen :o

Jeg fikk beskjed om at de må kokes om de skal brukes om igjen, blant annet for å få bort såperester etter man har vasket de.

Kunne aldri falt meg inn å bruke de på nytt... De er trossalt til engangsbruk, jobber med dette og tar mane slike prøver i løpet av en dag, har heller aldri falt meg inn å spørre omnen vil ha de tilbake.. Derimot blir vi veldig paffe om noen spør om de kan få tilbake tåteflaska til babyn som de har brukt til tiss...ja folk bruker det utroligste!! Hvis dere ikke vil betale er det bare å spørre om glass på legekontoret, de får glassene gratis så koster ingenting for dem. Og glasset ska, være så sterile som mulig uansett hva noen sier..

Kunne aldri falt meg inn å bruke de på nytt... De er trossalt til engangsbruk, jobber med dette og tar mane slike prøver i løpet av en dag, har heller aldri falt meg inn å spørre omnen vil ha de tilbake.. Derimot blir vi veldig paffe om noen spør om de kan få tilbake tåteflaska til babyn som de har brukt til tiss...ja folk bruker det utroligste!! Hvis dere ikke vil betale er det bare å spørre om glass på legekontoret, de får glassene gratis så koster ingenting for dem. Og glasset ska, være så sterile som mulig uansett hva noen sier..

Her må vi betale for de på legekontoret, mener jeg betalte 15 kroner per glass sist. Og de på legekontoret spør også om vi vil ha tilbake glassene, ikke bare jordmor. Men får da beskjed om å vaske og koke de, har også blitt tipset om å bruke tomatpurre-glass, babymatglass osv, til levering av urinprøver. De spør også om man vil ha tilbake disse.

Oj.... gjør folk sånt? :o håper for guds skyld at de isåfall har en egen tisse-flaske som kun brukes til det :confused:

Fant ikke ut hvordan jeg fant link i appen, men her er koden 161460314757. Søk på den, så kommer de opp

Jeg fikk beskjed på apoteket om at jeg skulle få disse hos jm når jeg var gravid! Den beskjeden fikk jeg selvfølgelig helt i slutten av svangerskapet når jeg kjøpte noen for siste gang [emoji14] Ha ha! Men jeg ville forhørt meg rundt det. Det skal jeg :) Penger spart er penger tjent

Får ikke noe fra hverken jordmor eller legekontoret.

Kjøpte på ebay. Og jeg skal lete etter linken for dere.

Fant ikke noe link da denne er utgått. Men dette er hva jeg søkte på å fra denne selgeren.

Vedlegg

• 1441103256567.jpg
    1441103256567.jpg
    29,9 KB · Visninger: 24
Back
Topp